Apvidus mašīnas Latviju izvirza Eiropas līderos

© asd

Kaut arī pērn jauno automašīnu tirgus pieaudzis teju divas reizes, tomēr tas joprojām vismaz trīs reizes atpaliek no trekno gadu kāres pēc jauniem spēkratiem.

Vienīgais, kas ir palicis nemainīgs, tā ir vēlme pa Latvijas ceļiem vizināties ar jauniem apvidus auto, jo tieši šīs klases automašīnas pērn pirktas visvairāk.

Pagājušā gada laikā Latvijā pirmā reģistrācija tika veikta 43 468 automašīnām, no tām aptuveni piektā daļa jeb 8849 spēkrati bija jauni. Viens no iemesliem, kas pērn stimulēja jaunu auto iegādi, bija iespēja iegādāties tos līzingā. Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas (LPAA) prezidents Andris Kulbergs pavēstīja, ka pērn vairāk nekā pusi no pasažieru automobiļu korporatīvajiem iepirkumiem ir finansējušas līzinga kompānijas, savukārt privātpersonas līzinga kompāniju finansējumu ir saņēmušas 40% pirkumu.

Noteicošais – cena

Portāla Gudriem.lv veiktā aptaujā secināts, ka Latvijas iedzīvotāji automašīnu izvēlas pēc izskata un cenas (tā savu izvēli pamato 48% aptaujāto). Mazāks degvielas patēriņš vai zemāki ekspluatācijas izdevumi bija svarīgi tikai 9% aptaujāto. Lietoto automašīnu tirgotāju asociācijas prezidents Uģis Vītols nepiekrīt, ka automašīnas degvielas patēriņš cilvēkiem būtu mazsvarīgs. «Pēdējā pusgada laikā jūtami palielinājusies cilvēku interese par kārotā auto degvielas patēriņu. Noteikti jānodala jaunu automašīnu tirgus no lietotu automašīnu tirgus – lietotu automašīnu pircēji, manuprāt, ir pragmatiskāki cilvēki. Viņi vairāk aprēķina iespējamos izdevumus degvielai un remontam, ņemot vērā sava maciņa biezumu. Šobrīd lietotus auto pērk krietni vairāk nekā jaunus, turklāt izmantojot savus iekrājumus,» saka U. Vītols.

Savukārt Sixt Leasing veiktie auto dzīves cikla izmaksu aprēķini par 2011. gadā pārdotākajām automašīnām liecina, ka zemāka auto pārdošanas cena nebūt nenozīmē mazas auto ekspluatācijas izmaksas ilgtermiņā. Sixt Leasing, salīdzinot VW Passat 2,0 dīzeļauto un VW Passat 1,8 litru benzīna auto, secinājis, ka ilgtermiņā izdevīgāks ir lielākas litrāžas dīzeļauto, lai gan pārdošanas cena tam bija augstāka. Savos aprēķinos Sixt Leasing ņēma vērā līzinga mēneša maksājumu, degvielas izmaksas, nodokļus un valsts nodevas, tehniskās apskates izmaksas, apdrošināšanu (OCTA, KASKO), kā arī normāla nolietojuma remontdarbus, apkopes, riepu maiņu un uzglabāšanu, diennakts palīdzību uz ceļa.

Latvija izvirzās līderos

Latvijā kopš pagājušā gadsimta deviņdesmitajiem gadiem īpašu popularitāti gūst dārgi apvidus auto, kad tie kalpoja kā statusa simbols, savukārt, sākot ar 2007. gadu, ir novērojams turpinājums šim fenomenam, kad apvidus auto segments ir pieaudzis vēl par 10,5 procentpunktiem. Pērn 35% no visām pārdotajām jaunajām automašīnām bija tieši apvidus auto. A. Kulbergs gan to skaidro ar racionālas motivācijas pieaugumu – pēdējo gadu bargo un sniegiem bagāto ziemo, slikto ceļu un pievilcīgo jauno apvidus auto modeļu piedāvājuma dēļ. Auto kļūs dārgāki

Vairākās pasaules valstīs 2011. gads ir bijis pats raženākais autobūves vēsturē, zināja stāstīt A. Kulbergs, kā piemēru minot Zviedriju un Ķīnu. Līdz 2015. gadam pasaules jauno auto tirgus būšot izaudzis līdz 23 miljoniem automašīnu.

«Prognozējot 2012. gada tirgus attīstību Latvijā, jāņem vērā, ka cilvēkiem joprojām svaigā atmiņā ir nesenā ekonomiskā krīze, kas izraisa piesardzību arī tādu lēmumu pieņemšanā kā jaunas automašīnas iegāde. Veikt papildu pirkumus kavē arī neskaidrības par ES problēmvalstu ekonomiku attīstību un procesu ietekmi eirozonā, tāpēc paredzam, ka šogad pieprasījums pieaugs par 17%, gada nogalē sasniedzot 10 800 automašīnu pirmreizējās reģistrācijas,» prognozēja A. Kulbergs. Pēc viņa teiktā, visticamāk, nākamajos gados palielināsies auto cenas.

Tirgu silda uzņēmumi

Pagājušajā gadā svarīgākais auto tirgus stimulators bija valsts iestāžu izsludinātie automašīnu iepirkumi, piemēram, Valsts policijas autoparka atjaunošana, Lattelecom, Latvenergo, Latvijas Valsts meži, Pārtikas veterinārā dienesta autoparku atjaunošana. Pēc LPAA rīcībā esošās informācijas, korporatīvos automašīnu vairumiepirkumos ir iegādātas gandrīz 1500 pasažieru automašīnas, kas ir aptuveni 20% no Latvijas tirgus kopapjoma. Savukārt SEB banka ir viens no pirmajiem uzņēmumiem Latvijā, kas pērn aizstāja 19 no sava autoparka automašīnām ar videi draudzīgām, kurām CO2 saturs izplūdes gāzēs nepārsniedz 129 gramus uz kilometru.

Svarīgākais