Valdībai nepatikšanas airBaltic dēļ

Rīgas apgabaltiesa apķīlājusi airBaltic 47,2% akciju paketi, kuru valsts teicās ieguvusi ārkārtīgi izdevīgā darījumā par 224 453 latiem.

Tiesas lēmums piesaka tiesāšanos daudzu gadu garumā, kuru laikā valsts nedrīkstēs efektīvi risināt valstij piederošās aviosabiedrības airBaltic saimnieciskās problēmas. Šāds drauds bija acīmredzams jau darījuma slēgšanas brīdī pērnā gada 30. novembrī, kaut amatpersonas to noliedza. Darījumu valsts slēdza pati ar sevi. Akcijas pārdeva valsts pārņemtās Latvijas Krājbankas pārvaldnieks Jānis Brazovskis un pirka Satiksmes ministrija. Darījuma summa bija niecīga attiecībā pret 10 miljoniem latu, par kuriem akcijas bija ieķīlātas bankā. J. Brazovskim taisnība tajā ziņā, ka ar milzīgiem zaudējumiem strādājošā airBaltic akciju vērtība ir negatīva, taču airBaltic sasaiste ar valsti paver iespējas cīnīties par to, lai visus airBaltic privāto akcionāru zaudējumus segtu Latvijas nodokļu maksātāji. 30. novembra darījuma jēga tieši tāpēc bija šo akcionāru padzīšana no uzņēmuma, bet tas taču bija paredzams, ka viņi darījumu apstrīdēs.

Prasību atdot airBaltic akcijas ir cēlis uzņēmums Baltijas Aviācijas sistēmas (BAS), kura rīcībā pēc lielās akciju paketes zaudēšanas esot palikušas dažas airBaltic akcijas. BAS publiskā seja iepriekš bija airBaltic pārvaldnieks Bertolts Fliks, bet par reālo īpašnieku jāuzskata Krievijas finansists Vladimirs Antonovs. Cik saprotams no BAS publiski paustā, BAS apstrīd darījumus, sākot jau ar paša paveikto akciju ieķīlāšanu bankā, jo akcijām bijis noteikts īpašs statuss, kas aizliedzot ķīlas ņēmējam tās atsavināt. Pilnīgi iespējams, ka tā tas bijis noteikts, bet tādā gadījumā jātransportē atpakaļ uz cietumu bijušais Krājbankas prezidents Ivars Priedītis, kurš pieņēmis nekur nederīgu ķīlu. Pēc I. Priedīša žēlabām, ka V. Antonovs piespiedis viņu veikt kārtējo darījumu pret bankas interesēm, valsts varētu ierosināt kriminālprocesu un stāties rindā aiz Lietuvas ar pieprasījumu Lielbritānijai izdot V. Antonovu. Nu jau gan skaidrs, ka ar tādu valstiņu kā Lietuva un Latvija prasībām Londonā neviens nerēķināsies un krimināllietas izmeklēšana vilksies mūžīgi. Uz tādu pašu laiku būtu iespējams pārtraukt izskatīt BAS prasību par akciju atdošanu, bet tas tomēr negarantē, ka Latvija drīkstēs rīkoties ar airBaltic akcijām, pat ja tās nekad nenonāks atpakaļ BAS.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais