Eiropas Komisijas (EK) ziņojumā, kurā salīdzinātas jauno automašīnu cenas Eiropas Savienības (ES) valstīs, paustas divas iepriecinošas tendences – jaunās automašīnas kļūst lētākas un to cenu atšķirības starp dalībvalstīm samazinās.
Tomēr jauno spēkratu tīkotājiem Latvijā pagaidām vēl ir pāragri priecāties – pārlūkojot EK ziņojumā ietverto informāciju par 66 jauno automašīnu markām, kas tika pārdotas Latvijā pērn, 91% gadījumu to cena mūsu valstī bija augstāka nekā vidēji ES.
Cenu šķēres no 9 līdz 44%
EK secinājusi, ka jaunu automašīnu cenu starpība starp dalībvalstīm ir nedaudz mazinājusies. Ja 2009. gadā jaunas Reno Megane cena starp divām dalībvalstīm atšķīrās pat par 51%, tad šā gada sākumā vairs tikai par 30%, neņemot vērā nodokļus. Mazākas cenu atšķirības ir konstatētas eirozonas valstīs, jo tajās patērētājiem ir bijis vieglāk salīdzināt cenas. Apkopojot datus par populārākiem 14 dažādu klašu vieglo automašīnu modeļiem, EK secinājusi, ka cenu atšķirības vienam un tam pašam modelim dažādās valstīs svārstījās no 9% (BMW 320D) līdz 44% (Fiat Punto).
«Tā ir laba ziņa, ka Eiropas patērētāji gūst priekšrocības no konkurences jaunu mašīnu tirdzniecībā un var iegādāties mašīnas par zemākām reālajām cenām. Fakts, ka cenu atšķirības starp dalībvalstīm turpina mazināties, ir pārrobežu konkurences pozitīvs rādītājs. Esmu iepriecināts, ka pirmo reizi desmit gadu laikā ir samazinājušās arī reālās ES cenas par remontu un apkopi, kas liecina, ka nozare ir sapratusi jaunos spēles noteikumus,» teica Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks Hoakins Almunja. Viņš atbild par konkurences politiku ES.
Kopumā, kā liecina ražotāju katalogi, vieglo automašīnu cenu atšķirības starp dalībvalstīm ir mazinājušās. Tomēr dažos gadījumos cenu atšķirības vēl aizvien ir ievērojamas, un patērētāji, iepērkoties citās valstīs, var būtiski ietaupīt. Piemēram, tie, kas iecerējuši pirkt jaunu Fiat Panda, pēc tās varēja lūkoties Lietuvā vai Igaunijā, jo pērn šā modeļa automašīna šajās valstīs maksāja attiecīgi 7025 eiro un 7691 eiro (bez nodokļiem). Latvijā bija jārēķinās ar krietni lielāku summu – 11 068 latiem. Savukārt Volkswagen Golf kārotājiem Latvijas autotirgotāju piedāvājums bija izdevīgākais – Latvijā šīs markas automašīnas cena pērn bija 11 292 eiro (bez nodokļiem), savukārt Beļģijā – 14 673 eiro (bez nodokļiem). Pārskatot EK ziņojumā ietvertos datus par 66 modeļu jauno automašīnu cenām Latvijā un ES, Neatkarīgā secināja, ka tikai sešu modeļu automašīnu cenas bez nodokļiem mūsu valstī ir bijušas zem ES vidējā līmeņa. Un tikai viens modelis – VW Golf – mūsu valstī bija lētākais, nerēķinot nodokļus.
Saskaņā ar EK ziņojumu pērn Latvijā bija dārgākās jaunās Fiat automašīnas visā ES. SIA Autobrava tirdzniecības daļas vadītājs Vilnis Stalīdzāns Neatkarīgajai atzina, ka 2010. gadā tiešām Fiat cenas Latvijā varēja būt augstākas nekā citās valstis, taču šogad, līdz ar juridisko īpašnieku maiņu, situācija ir diametrāli pretēja un Fiat cenas Latvijā ir ļoti draudzīgas. «To ir pamanījuši arī pircēji, kuri Fiat automašīnas bija nolūkojuši iepriekš,» piebilda V. Stalīdzāns.
Jaunie auto kļūst lētāki
Eiropas Savienībā jaunu automašīnu cenas 2010. gada laikā pieaugušas vidēji par 0,6%. Latvijā savukārt tās kļuvušas par 2,6% lētākas nekā 2009. gadā, liecina EK ziņojums, kurā salīdzinātas kataloga cenas 89 automašīnu modeļiem, kas pārstāv 26 markas. Ņemot vērā inflāciju, EK koriģējusi cenu izmaiņas, secinot, ka jaunās automašīnas ES palikušas par 2,5% lētākas, bet Latvijā to reālā cena samazinājusies pat par 6,1%.
EK secinājusi, ka 24 ES valstīs vērojams automašīnu reālo cenu kritums. Cenas bijušas stabilas divās valstīs – Itālijā un Maltā, savukārt Portugālē tās ir pieaugušas par 2,6%.
Reālo cenu samazinājums bija īpaši izteikts Slovākijā, kur jaunās automašīnas 2010. gada laikā samazinājās par 17,4%. Bulgārijā cenu kritums bijis par 13,5%, Slovēnijā – par 11,6% un Čehijā – par 9,0%, Polijā – par 5,6%, Apvienotajā Karalistē – par 3,7%. Līdz ar to EK secinājusi, ka ražotāju konkurence jaunu mašīnu tirgū darbojas.
Pērk divreiz vairāk
Šā gada pirmajos piecos mēnešos Latvijā kopumā iegādātas 3318 jaunas vieglās automašīnas – tas ir divtik daudz, cik pērn šajā laikā, kad īpašniekus atrada 1492 jaunas automašīnas. Vispopulārākie šogad ir bijuši folksvāgeni – piecos mēnešos nopirkta 451 šīs markas jauna automašīna. Pārdoti arī 419 jaunu Toyota, 261 Renault, 177 Škoda, 150 Ford spēkratu. Šogad piekrišana Latvijā nav bijusi Ason Martin, Cadillac, Ferrari, Hummer, Lamborghini, Rolls-Royce markas auto. 2008. gadā Latvijā tika pārdoti 9 kadiljaki, 4 Ferrari, 4 Hummer, 32 Jaguar.
To, vai autotirgus Latvijā ir atguvies, V. Stalīdzāns neņēmās apgalvot. «Es teiktu, tas ir uzlabojies. Nezinu, kā ir dārgajā segmentā, bet tajā, kurā strādā Autobrava, tas ir, līdz 15 000 eiro, ir pircēju interese, kas vainagojas ar jaunas automašīnas iegādi. Šobrīd pircēji biežāk nosliecas par labu jaunai automašīnai, kas maksā, piemēram, 11 000 eiro, nekā pērk lietotu par 8000 eiro,» atklāja V. Stalīdzāns.