Sabiedrība šobrīd piedzīvo uzticības krīzi, kas ietekmē arī darba attiecības. Seši no desmit darbiniekiem izjūt aizvainojumu pret tās organizācijas vadību, kurā strādā, kā arī pret valdību kopumā, liecina “Edelman Trust Barometer” šī gada dati. Tikai 75% darbinieku atzīst, ka uzticas savam darba devējam, ka viņš vai viņa rīkosies pareizi. Būtiski sarukusi uzticība līderiem organizācijās – augstākstāvošiem līderiem organizācijā neuzticas 36% augstākā līmeņa vadītāju, 49% vidēja līmeņa vadītāji un 52% darbinieku. Kas darba devējam būtu jādara, lai atgūtu uzticību un kādas ir sekas uzticības trūkumam?
Sarūk optimisms par nākotni
Uzticības krīze nesākās vienā dienā - to ilgtermiņā veidojuši daudzi globāli notikumi, tajā skaitā finanšu krīze 2008. gadā, Covid-19 pandēmija 2020. gadā, pilna mēroga iebrukums Ukrainā 2022. gadā u.c. Rezultātā pasauli ir pārņēmusi plaša aizvainojuma sajūta un nedrošība. Samazinājusies uzticība ne tikai organizāciju vadītājiem, bet arī valdībām. Cilvēki aizvien mazāk tic, ka līderi pieņem labus lēmumus. Diemžēl sarūk arī optimisms par nākotni - tikai 36% cilvēku uzskata, ka nākamajai paaudzei klāsies labāk.
Pieaug bailes no diskriminācijas
Arī bailes no diskriminācijas sasniegušas nepieredzētu augstu līmeni - 63% cilvēku norāda, ka baidās tikt diskriminēti vai novērtēti netaisnīgi. Tas ir 10% pieaugums, salīdzinājumā ar pagājušo gadu. Tas, ka aizvien kritiskāk vērtējam vadītāju patiesumu un taisnīgumu, daļēji ir saistīts arī ar to, ka kļūstam izglītotāki un zinošāki diskriminācijas jautājumos, aizvien vairāk mācāmies atpazīt šīs situācijas, tāpat pieaug arī mūsu izpratne par taisnīgu atalgojumu.
Ja vadītāja vārdi nesakrīt ar darbiem
Augstos neuzticības rādītājus ietekmē ne tikai globālie faktori. Problēmas saknes, iespējams, jāmeklē arī katrā organizācijā - iespējams, procesi ir uzbūvēti nepareizi vai vadītāja darbi nesakrīt ar vārdiem. Tieši tas ir lielākais uzticības “slepkava”. Darbinieku neuzticēšanos vadītājiem var veicināt arī nepareiza pārmaiņu vadība, piemēram, ja organizācijas līderi līdz pēdējam cenšas paturēt informāciju par izmaiņām noslēpumā. Vēl viens no aspektiem, kas sekmē neuzticēšanos, ir vadītāju nevēlēšanās vai neprasme veidot attiecības ar darbiniekiem un nespēja iedvesmot, t.i. ja vadītājs tikai “spiež” uz rezultātu.
Ieguvumi no darbinieku uzticības
Uzticība organizācijā ir darbinieku un klientu pārliecība, ka līderi rīkojas kompetenti, taisnīgi un saskaņā ar vērtībām. Kāpēc darbinieku uzticība ir svarīga? Uzņēmumi ar augstu uzticēšanās līmeni finansiāli pārspēj citus uzņēmumus par 186%, darbinieku iesaiste ir pat 76% augstāka, darbiniekiem ir par 106% vairāk enerģijas, bet par 74% mazāk stresa. Arī izdegšanas risks ir par
40% mazāks, bet darbinieku produktivitāte - par 50% augstāka. Tāpat ir par 13% mazāks slimības dienu skaits.
Hormons, kas veicina uzticību, sadarbību un komandas garu
Ir zinātniski pierādīts, ka uzticēšanās ir svarīga pat neiroloģiskā līmenī - oksitocīns ir hormons un neirotransmiters, kas veicina uzticību, sadarbību un komandas garu. Oksitocīns mazina bailes no nodevības un palielina gatavību būt ievainojamam, kas ir uzticības būtība. Darba vidē ir vairāki faktori, kas sekmē oksitocīna izdalīšanos, piemēram, atzinības izteikšana, pozitīva sociālā mijiedarbība, autonomija un uzticēšanās, kopīgu izaicinājumu pārvarēšana un ievainojamība. Ir vairākas vienkāršas lietas, ko darba devējs var darīt, lai stiprinātu darbinieku uzticēšanos - izteikt atzinību ātri un publiski, piešķirt grūtus, bet sasniedzamus mērķus, sniegt darbiniekiem brīvību izlemt, kā tikt pie rezultāta, sniegt iespēju pamainīt uzdevumu saturu un prioritātes, atklāti stāstīt par organizācijas plāniem, lēmumiem un rezultātiem, radīt iespējas neformālai saskarsmei darbinieku starpā, atbalstīt cilvēkus personības izaugsmē un labbūtībā, atklāti atzīt savas kļūdas vai nezināšanu.
Uzticība organizācijā nav abstrakta vērtība, tā ir izmērāma, vadāma un tieši ietekmē uzņēmuma rezultātus, darbinieku veselību un vēlmi iesaistīties. Laikā, kad sabiedrība kopumā piedzīvo nedrošību un aizvainojumu, darba devējam ir īpaša loma - būt stabilam balstam, kurš ar godīgumu, caurspīdīgumu un cilvēcīgu attieksmi apzināti veido vidi, kurā darbinieki var justies droši, novērtēti un iedvesmoti. Uzticība nerodas pati no sevis - tā veidojas ikdienas rīcībā, lēmumos un spējā būt patiesiem vienam pret otru.