"Zelta zivtiņa" paaugstinās tarifus

© f64

Mobilo sakaru operatori, par spīti degvielas, elektrības un citu izmaksu kāpumam, līdz šim ir bijuši vieni no retajiem, kas spējuši samazināt pakalpojumu cenas. Tomēr parādījušies signāli, kas liecina par iespējamu cenu kāpumu arī šajā nozarē.

ZZ ceļ maksu

Pretēji tendencei samazināt mobilo sakaru pakalpojumu tarifus mobilo sakaru operators Tele2 atsevišķos Zelta zivtiņas (ZZ) tarifu plānos pavasarī ir paaugstinājis maksu par īsziņu uz citiem mobilo sakaru operatoru tīkliem no 4 līdz 5 santīmiem, savukārt ZZ Nulles tarifa plāna lietotājiem zvans uz citiem tīkliem tika palielināts no 11 santīmiem minūtē līdz 16 santīmiem minūtē, tas ir, par 54 procentiem.

«Izmaiņas tarifu plānu atsevišķos tarifos nav vienpusīgi skatāmas, jo esam mainījuši produktu portfeli, pakārtojot to klientu vajadzībām un paradumu maiņai, lai gala produkts klientam būtu vēl izdevīgāks,» Neatkarīgajai uzsvēra Zelta zivtiņas sabiedrisko attiecību pārstāve Eva Mežīte. «Vienlaikus šogad esam ieviesuši divus jaunus, vēl izdevīgākus tarifu plānus – ZZ Savējie, kas klientiem ļauj runāt un rakstīt īsziņas neierobežotā daudzumā vairāk nekā miljonam cilvēku Tele2 tīklā par 99 santīmiem nedēļā, un, sekojot tendencei, ka klienti arvien vairāk izmanto internetu telefonā, piedāvājam tarifu plānu īpaši jauniešiem – Dati + SMS, kura ietvaros ir lēts internets un īsziņas uz visiem tīkliem Latvijā.»

Jaunus tarifu plānus šogad ieviesušas arī citas priekšapmaksas kartes, taču tarifus tās nav paaugstinājušas.

«O!Karte šogad nav palielinājusi nevienu tarifu, tā kļuvusi lietotājiem vēl izdevīgāka. Ieviests jauns tarifu plāns O!Nedēļa, kas ļauj, samaksājot tikai vienu 1 latu, saņemt pēc izvēles 1000 bezmaksas vienību – īsziņu un minūšu – LMT tīklā, kas izmantojamas septiņu dienu laikā,» Neatkarīgajai sacīja SIA Latvijas mobilais telefons (LMT) sabiedrisko attiecību daļas vadītājs Valdis Jalinskis.

Arī Bites priekšapmaksas kartei tarifi neesot kāpuši. «Gluži pretēji, tarifi ir pat samazinājušies. Klients atbilstoši saviem zvanīšanas paradumiem var izvēlēties sev piemērotāko – ja vairāk sarunu ar draugiem, kolēģiem, paziņām ir Bite tīklā, piemērotāks būs Bite 1,5, ja aktuāla zvanīšana uz visiem tīkliem, attiecīgi jāizvēlas Bite 3,5 vai Bite 8,5,» Neatkarīgajai sacīja Bite Latvija sabiedrisko attiecību menedžere Lita Grafa.

Tarifu džungļos

Priekšapmaksas sarunu karšu tirgū ZZ izceļas ar vislielāko tarifu plānu skaitu un sarežģītāko tarifu aprēķināšanas metodiku. Lai

atrastu piemērotāko, ZZ klientam ir jāpārlūko 42 dažādas kombinācijas, kas veidojas no sešiem tarifu plāniem un septiņiem nomināliem. Turklāt katrā no tiem tarifa plānā tiek atspoguļoti divi atšķirīgi tarifi – faktiskais tarifs un uzskaites tarifs. Iespējams, tieši šīs sarežģītības dēļ daudzi ZZ klienti nemaz vēl nav pamanījuši izmaiņas savos tarifos.

Savukārt O!karte piedāvā trīs tarifu plānus. Arī Bites kartei ir trīs tarifu plāni, turklāt tie ir vienādi gan priekšapmaksas, gan pastāvīgā pieslēguma klientiem. Amigo piedāvā divus tarifu plānus.

Paredzēt un kontrolēt

Pat neraugoties uz izmaiņām tarifu plānu atsevišķos tarifos, Zelta zivtiņai, kura bija pirmā mobilo sarunu priekšapmaksas karte Latvijā, šobrīd ir aptuveni 700 000 lietotāju, un, pēc E. Mežītes teiktā, klientu skaits ir bijis konstants vairāku gadu garumā.

Arī Amigo kartes lietotāju loks pēdējā gada laikā ir bijis stabils, pēdējā mēnesī klientu skaitam pieaugot. Zetcom valdes priekšsēdētājs Artūrs Freimanis lēš, ka Amigo lietotāju skaits jau pārsniedzot 100 000.

Gada laikā klientu skats ir pieaudzis O!Kartei un Bites kartei. Pēc L. Grafas teiktā, Bites priekšapmaksas kartes lietotāju skaits salīdzinājumā ar pērnā gada maiju palielinājies pat par 50%. LMT arī secinājis, ka ievērojami pieaug O!Kartes lietotāju skaits, kas izmanto telefonu ne tikai zvaniem un īsziņām, bet arī datu pārraidei. «To veicina ne tikai izdevīgie priekšapmaksas piedāvājumi internetam telefonā un datorā, bet arī plašais modernu mazcenas telefonu klāsts, kas pieejami O!Kartes lietotājiem. Pēdējā gada laikā to O!Kartes lietotāju skaits, kas izmanto viedtālruņus, pieaudzis gandrīz trīs reizes,» skaidroja V. Jalinskis.

Priekšapmaksas karšu popularitāti Neatkarīgās aptaujātie mobilo sakaru pakalpojumu eksperti skaidro ar iespēju klientam kontrolēt un paredzēt izmaksas. A. Freimanis uzskata, ka Amigo lietotāji ir tie cilvēki, kas pārsvarā izmanto mobilo sakaru pamatpakalpojums un kuri ir apmulsuši citu operatoru sarežģītajos piedāvājumos, – tieši šādi cilvēki pēdējā laikā pie Amigo nākot aizvien vairāk. «Galu galā priekšapmaksas priekšrocībai būtu jābūt vienkāršībai – ņem un lieto tad, kad tev vajag, tik, cik tev vajag, un apzinies, cik tu par to samaksā. Praksē ne visu operatoru piedāvājumi ir uz to vērsti,» teica A. Freimanis.

Veicot jauno Amigo klientu aptauju, secināts, ka galvenā problēma, kāpēc viņi ir pametuši savu iepriekšējo mobilo sakaru operatoru vai izvēlējušies Amigo cita operatora vietā, ir tieši nespēja izsekot savu sarunu izmaksām. Daudzi lietotāji izteikuši nepieciešamību pēc priekšapmaksas, par kuru var norēķināties viņiem izdevīgā laikā, nevis noteiktos datumos. Bieži vien arī cenas ir šķitušas pārāk augstas, it sevišķi par sarunām un īsziņām uz citiem tīkliem.

Tele2, Zetcom un Bite Latvija uzskata, ka abi segmenti – gan priekšapmaksas kartes, gan pastāvīgais pieslēgums – ir diezgan stabils un iedzīvotāji pārsvarā pieturas pie sava izvēlētā samaksas veida.

Lielāka migrācija no priekšapmaksas kartes uz pastāvīgo pieslēgumu salīdzinājumā ar citiem konkurentiem ir no O!Kartes uz LMT pastāvīgo pieslēgumu. «Izskaidrojums tam varētu tāds, ka sākotnēji O!Karte tiek izmantota, lai pārliecinātos par LMT kvalitatīvajiem pakalpojumiem un plašo pārklājumu, un pēc tam jau tiek slēgts pēcapmaksas līgums,» sacīja V. Jalinskis.

Tirgu pametušie

Taču ne visām mobilo sakaru priekšapmaksas kartēm ir izdevies saglabā savu vietu tirgū. Pēdējo sešu gadu laikā pārstājušas darboties piecas šādas kartes – Urā, Hallo, Toxic, BiFree karte, kā arī SIA PMT karte 5+, kura piedāvāja izdevīgākus tarifus sarunām ar Krieviju.

Svarīgākais