Saeima lems par papildu kompensāciju komercpārvadātājiem

© Kristaps Kuhaļskis / F64

Saeimas deputāti ceturtdien nodeva skatīšanai Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā Satiksmes ministrijas (SM) izstrādātos grozījumus Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, kas paredz komercmaršrutu pārvadātājiem kompensēt zaudējumus par pasažieru ar braukšanas atvieglojumiem pārvadāšanu.

Likumprojekts paredz, ka valsts kompensācijas apmērs būs tāds pats kā pārvadātājiem dotētajos reģionālās nozīmes maršrutos.

Savukārt braukšanas maksas atvieglojuma saņēmējam būs jāsedz tā maksas daļa, kas pārsniedz dotētā reģionālās nozīmes pārvadājuma tarifu, kā arī izdevumus sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem kompensēs tikai tad, ja tiem ir piešķirta piekļuve vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai.

Braukšanas maksas līdzmaksājuma ieviešanas modelis reģionālajos pārvadājumos, kuri tiek veikti uz komerciāliem principiem, pārrunāts ar Latvijas cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizāciju "Sustento". Organizācija atbalsta šāda risinājuma ieviešanu un uzskata par samērīgu, jo mērķgrupas personām ir alternatīva iespēja izmantot dotēto reģionālo maršrutu, norādījusi SM.

Lai pasažieris zinātu, kāda būs līdzmaksājuma daļa, veicot biļetes iegādi, pārvadātāja biļetes tirdzniecības kanālā būs jānorāda atšifrējums tam, no kā veidojas biļetes cena - attiecīgi norādot daļu, kuru veido dotētā reģionālās nozīmes maršrutu tīkla tarifs, un daļu, kas pasažierim jāpiemaksā. Ja pārvadātāja cena konkrētajā dienā būs zemāka nekā reģionālās nozīmes maršruta tarifs, pārvadātājam būs jāiekļauj informācija, ka pasažierim nav jāveic piemaksa.

Kategorijas, kuras ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus reģionālās nozīmes maršrutos gan dotētajā, gan nedotētajā segmentā, ir ietvertas Ministru kabineta noteikumos. Tostarp atvieglojumi attiecas uz pirmsskolas vecuma bērniem, bērniem bāreņiem, personām ar I vai II invaliditātes grupu, politiski represētām personām, bērniem ar invaliditāti, daudzbērnu ģimenēm un citiem.

Ministrijā uzsver, ka ir nepieciešams precizēt pašreizējos likumā lietotos komerciālā maršruta, dotētā maršruta un sabiedriskā transporta pakalpojumu terminus. Tādējādi tiks nošķirts veids, uz kāda pamata tiek iegūtas tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus maršruta tīkla maršrutos. Proti, dotētajā segmentā tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus tiek iegūtas atbilstoši likumam, parakstot līgumu, bet komerciālajos maršrutos tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumu tiek iegūtas, saņemot maršruta atļauju.