OECD sniedz padomus Latvijas tirgus uzraudzības stiprināšana

© Andrejs Terentjevs / F64

Tirgus uzraudzības stiprināšanai Latvijā jānovērš uzraudzības sistēmas sadrumstalotība, trešdien Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) īstenotā projekta noslēguma konferencē atzina organizācijas eksperti.

OECD eksperts Vītauts Ambrazs sacīja, ka tirgus uzraudzības sistēmas sadrumstalotība Latvijā ir galvenais izaicinājums - ir 15 tirgus uzraudzību veicošas iestādes, kuras ir pakļautas astoņām dažādām ministrijām. Tostarp Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) un Veselības inspekcija veic gandrīz visu nepārtikas produktu uzraudzību, bet citas iestādes koncentrējas uz specifiskiem produktiem. Tāpat starp iestādēm atšķiras arī pieejas inspekcijām un to plānošanai.

Tirgus uzraudzības funkcijas ir PTAC, Veselības inspekcijas, Pārtikas un veterinārā dienesta, Valsts vides dienesta, Valsts policijas, Ceļu satiksmes drošības direkcijas un citu institūciju kompetencē. OECD konstatējusi, ka Latvijas tirgus uzraudzības sistēmai ir nepieciešama visaptveroša reforma, lai novērstu fragmentāciju, uzlabotu koordināciju un palielinātu efektivitāti.

Ambrazs informēja, ka divus gadus ilgušā projekta laikā OECD eksperti konstatējuši dažādu funkciju pārklāšanos starp iestādēm, piemēram, ķimikāliju un tehnikas uzraudzībā.

Reizēm vairākas iestādes atbild par vienu un to pašu, kas nozīmē divkāršu finansējumu, divkāršas kontroles. Ir arī pelēkās jomas, kurās nav skaidrs, kuras ir atbildīgās iestādes," teica Ambrazs.

Tāpat viņš atzina, ka piecām uzraudzības iestādēm ir paredzēti budžeti testēšanas laboratorijām, taču ierobežota to fleksibilitāte.

OECD eksperti konstatējuši, ka PTAC pārrauga aptuveni 90% produktu Latvijā, tomēr dažām iestādēm trūkst kompetences un ir ļoti ierobežoti resursi. Tāpēc OECD rosina stiprināt PTAC, lai novērstu funkciju dubultošanos un resursu nelietderīgu izmantošanu.

"Projekta laikā tika konstatētas grūtības ar sadarbību starp iestādēm - nenotiek efektīva datu apmaiņa un šo datu izmantošana. Darbības starp iestādēm netiek koordinētas, tāpēc netiek gūti iespējami labākie rezultāti. Nereti uzraudzības iestādes koncentrējas uz pārbaužu skaitu, bet nekoncentrējas uz rezultātu un ietekmi uz sabiedrību," sacīja Ambrazs.

Viņš arī atzina, ka Latvijā ir izveidotas modernas tirgus uzraudzības sistēmas - "Uzraugs" un Elektroniskā muitas datu apstrādes sistēma (EMDAS), bet tās nesadarbojas savā starpā un nenotiek datu apmaiņa. Tāpat Latvijā trūkst efektīvas prakses e-komercijas uzraudzībai.

Ambrazs sacīja, ka PTAC jau pašlaik nodrošina lielu daļu uzraudzības, tāpēc OECD ieskatā ir jāpaplašina PTAC mandāts un funkcijas, jāintegrē PTAC vairākas citas iestādes, kuras atbild par šaurākām jomām. Tas būtu jādara vienlaikus ar resursu pārdalīšanu.

Tāpat OECD iesaka tirgus uzraudzībā piemērot pierādījumos balstītu pieeju - nodrošināt sistemātisku datu apmaiņu un to izmantošanu. Būtu nepieciešama centralizēta un savstarpēji lietojama tirgus uzraudzības datu sistēma, padarot to par kopīgu platformu dažādām iestādēm.

Ambrazs piebilda, ka OECD rekomendācijas paredz veicināt vienotas riska novērtēšanas sistēmas izstrādi, kā arī veidot stabilu sadarbību ar uzņēmumiem un patērētājiem un veicināt to iesaisti tirgus uzraudzībā.

OECD ieskatā galvenie uzlabojumi jāveic institucionālajā struktūrā, riska pārvaldībā un iestāžu savstarpējā sadarbībā, optimizējot iestāžu skaitu, ieviešot vienoto risku pārvaldības sistēmu, kā arī digitalizējot un automatizējot informācijas apmaiņu. OECD atzinusi, ka šobrīd Latvijā daudz resursu tiek tērēts zema riska produktiem un pārāk liela uzmanība pievērsta reaktīvai, uz sūdzībām balstītai kontrolei, nevis proaktīvai risku mazināšanai.

OECD eksperti secinājuši, ka pašreizējā sistēma lielā mērā paļaujas uz inspekcijām mazumtirdzniecības vietās - lai nodrošinātu izmaksu efektivitāti, ir nepieciešams pāriet uz risku novērtējumu, kas balstīts uz datiem un analīzi - tas ļaus identificēt produktus ar augstu kaitējuma risku. Jāizveido risku modelis, kas novērtē produktu bīstamību, balstoties uz kaitējuma varbūtību un smagumu, iesaka OECD.

Nosakot Ekonomikas ministriju (EM) kā tirgus uzraudzības sistēmas reformu un uzlabojumu vadītāju un stiprinot PTAC kā centrālo tirgus uzraudzības iestādi ar paplašinātu mandātu, Latvija var izveidot modernu, uz pierādījumiem balstītu tirgus uzraudzības sistēmu, kas efektīvi aizsargā patērētājus un veicina godīgu konkurenci tirgū, vienlaikus optimāli izmantojot valsts resursus, norāda OECD.

Lai to panāktu, nepieciešams uzlabot uzraudzības iestādēs izmantoto informācijas sistēmu savstarpējo savietojamību, PTAC ieviesto sistēmu "Uzraugs" nosakot par galveno platformu. OECD ieskatā iestādēm būtu jāizmanto saskarnes, kas ļautu automātiski sinhronizēt to rīcībā esošo informāciju ar sistēmu "Uzraugs", bet mazāk digitalizētām iestādēm - periodiski eksportēt datus uz to.

Tāpat OECD ieteikumos teikts, ka tirgus uzraudzības sistēmas stratēģiskajiem mērķiem būtu jābūt vērstiem uz rezultatīviem rādītājiem, piemēram, patērētāju un uzņēmumu apmierinātības veicināšanu, izmaksu un nelaimes gadījumu skaita samazinājumu. Tāpat būtu jāsekmē digitalizācija sūdzību pārvaldībā, jāattīsta risku novērtējuma sistēma, jāveicina ieinteresēto pušu (patērētāju un uzņēmēju) iesaiste un sistēmas panākumi jāvērtē nevis pēc veikto inspekciju skaita, bet gan sasniegtajiem rezultātiem. Ne mazāk svarīga ir pastāvīga iesaistīto speciālistu kapacitātes stiprināšana.

Kā pirmos reformas ieviešanas soļus OECD saredz politiska lēmuma pieņemšanu par izvēlēto modeli un tiesiskā regulējuma izmaiņas funkciju pārnešanai.

Jau ziņots, ka noslēdzies EM izstrādātais, ar Eiropas Komisijas (EK) Strukturālo reformu programmas atbalstu īstenotais projekts, kura laikā divu gadu garumā tika vērtēta tirgus uzraudzības sistēma Latvijā.