Karstums silda Latvijas ekonomiku

© Scanpix

Sutīgajā un karstajā laikā pieprasījums pēc veldzējuma un vēsuma pieaug ģeometriskā progresijā – saldējums, bezalkoholiskie dzērieni, ventilatori, saules sargi tiek pirkti rekordlielos apjomos.

Neatkarīgās aptaujātie uzņēmumi neslēpj, ka karstums veicinājis vairāku produktu apgrozījuma pieaugumu, piemēram, atspirdzinošie dzērieni un saldējums pirkti divtik vairāk nekā maijā, ar alu slāpes dzesējuši aptuveni par ceturtdaļu vairāk nekā vēsākajā maija nogales nedēļā.

Maxima veikalos iedzīvotāji šobrīd lielākoties veldzējumu meklē atspirdzinošo dzērienu veidā. «Secinājām, ka no karstuma visvairāk Latvijas iedzīvotāju glābiņu meklējuši gāzētajā minerālūdenī – tā pārdošana aizvadītajā nedēļā, salīdzinot ar nedēļu maija sākumā, kāpusi par 104% jeb vairāk nekā divtik. Interesanti, ka, rēķinot pēc pārdodo pudeļu skaita, kāpums bijis trīstik liels, jo cilvēki biežāk izvēlējušies mazos iepakojumus, ko ērtāk paņemt līdzi uz darbu, mašīnā,» Neatkarīgajai atklāja Maxima Latvija preses sekretārs Ivars Andiņš. Negāzētā minerālūdens pārdošanas apjomi Maxima veikalos pieauguši par 98%, ūdeņu ar augļu garšu – par 95 procentiem. Limonādes pirktas aptuveni uz pusi, bet sulas – par 4% vairāk.

Šobrīd viens no pirktākajiem produktiem ir arī saldējums – ar to mielojas gan lieli, gan mazi. «Viena reģionālā Rimi veikala pārdevēji bija secinājuši, ka saldējumu iegādājas katrs trešais pircējs. Šobrīd populārākais ir porciju saldējums,» Neatkarīgajai stāstīja Rimi Latvia sabiedrisko attiecību speciāliste Dace Valnere.

«Spriežot pēc gurķu, kefīra un biešu patēriņa pieauguma, visticamāk, šobrīd visiecienītākā mājās gatavotā maltīte ir aukstā zupa.» Savukārt, lai padarītu uzturēšanos komfortablāku telpās, rekordlielos apjomos šobrīd tiekot pirkti arī ventilatori.

Bez ūdens neiztikt

Cido grupa atzina, ka pieprasījums pēc dabiskā minerālūdens Mangaļi, iestājoties karstajam laikam, sasniedzis rekordu – 25% pieaugumu. Uzņēmuma pārstāvji neslēpj, ka veiksmīgais sezonas sākums ļauj prognozēt Mangaļu pārdošanas apjomu pieaugumu gada griezumā kopumā un nepieciešamības gadījumā uzņēmums ir gatavs palielināt ražošanas jaudas.

«Minerālūdens Mangaļi pārdošanas apjomu pieaugums karstajā laikā, protams, ir likumsakarīgs, tomēr jāatzīmē, ka Latvijas sabiedrībā kopumā novērojama tendence palielināties pieprasījumam pēc dabiskā minerālūdens. Iespējams, tas skaidrojams arī ar veselīga dzīvesveida principiem, kas sabiedrībā kļūst arvien pamanāmāki,» sacīja minerālūdens Mangaļi attīstības vadītāja Inese Rone.

Pēc viņas skaidrotā, fasētais ūdens ir izteikti sezonāls produkts, pēc kā lielākais pieprasījums ir vasarā. Gada karstākajos mēnešos pārdoti aptuveni 50% no kopējā gada laikā pārdotā fasētā ūdens apjoma. Šī proporcija bija vēl lielāka pagājušajā gadā, ko veicināja īpaši karstais un sausais laiks. Šogad uzņēmums prognozē vēl lielāku pieprasījuma pieaugumu.

«Pastiprinoties karstajam laikam, kā arī pie intensīvas fiziskās slodzes pieaug organisma atūdeņošanās jeb dehidratācijas risks, kā rezultātā var pasliktināties pašsajūta, parādās galvas sāpes, reibonis un slikta dūša. Tādēļ minerālūdens Mangaļi eksperti karstajā laikā iesaka preventīvi dzert ūdeni vidēji par vienu vai pat diviem litriem vairāk nekā ikdienā. Turklāt, ņemot vērā, ka pastiprinātās svīšanas rezultātā organisms bez šķidruma zaudē arī minerālsāļus, īpaši ieteicams dzert dabisko minerālūdeni,» skaidroja I. Rone.

Aukstais saldums

Ingman saldējums ražoto saldējumu apjoms jūnija pirmajās dienās, tas ir, no 1. līdz 8. jūnijam, pieaudzis par 91%, salīdzinot ar tādu pašu periodu pērn, Neatkarīgajai stāstīja SIA Ingman saldējums direktors Normunds Labrencis. Arī maijā pieprasījums pēc tiem ir bijis lielāks nekā 2009. gadā – tad pārdots par 26% vairāk nekā pagājušā gada maijā. Uzņēmums pārdošanas panākumus skaidro gan ar silto laiku, gan ar Ingman stratēģiju paplašināt sortimentu ar vairāk nekā 20 jauniem saldējumiem. Pēc N. Labrenča stāstītā, arvien vairāk iedzīvotāju izvēlas īstus krējuma vai piena saldējumus, kā rezultātā tiem pakāpeniski pieaug tirgus daļa, samazinot pārdošanas apjomus no augu taukiem ražotajiem saldējumiem. «Tas nozīmē, ka, atkāpjoties krīzei, garša ņem virsroku pār cenu, kas iepriekš bija noteicošais faktors par labu cenas ziņā lētākajiem augu tauku saldējumiem. Jāmin, ka Ingman nemainīgā stratēģija, ražot saldējumus uz krējuma bāzes, ļauj uzņēmumam saglabāt vienu no līdera pozīcijām tirgū, stabili ieņemot vietu pirmajā trijniekā,» sacīja Ingman saldējuma direktors.

No visiem saldējumiem vispieprasītākie ir tieši plombīra saldējumi, tad seko karameļu, šokolādes un zemeņu. Šogad uzņēmums radījis 20 jaunu saldējuma šķirņu, kas arī ir rekordliels skaits saldējumu tirgū, jo, salīdzinot gan ar citiem saldējuma ražotājiem Latvijā, gan arī ar SIA Ingman saldējums līdzšinējo pieredzi, parasti uzņēmums sortimentu paplašina ne vairāk kā par desmit jauniem produktiem gadā.

Alu brūvē bez pārtraukuma

Arī alus tradicionāli ir vasarā baudāms dzēriens. «Protams, Aldaris izjūt pieprasījumu pieaugumu, bet tas nav nekas pārsteidzošs, jo katru gadu, iestājoties vasarai, pieprasījums strauji pieaug,» Neatkarīgajai atzina Aldara sabiedrisko attiecību konsultants Oskars Fīrmanis. Aldaris vasaras mēnešos saražo un pārdod aptuveni pat par 200–300% vairāk alus nekā ziemas un rudens periodā. Arī iepriekšējā nedēļa Aldarim ir bijusi ražīga. Salīdzinot ar jūnija pirmo nedēļu, kad laiks vēl nebija tik karsts, uzņēmums ir pārdevis par aptuveni 23% vairāk produkcijas. «Domāju, ka visi alus darītāji noteikti tikai cer un priecāsies, ja šāds saulains un silts laiks būs visu vasaru,» sacīja O. Fīrmanis.

Neskatoties uz lielo pieprasījuma pieaugumu, alus pietiks arī Līgo svētkos.

«Vasaras sezonai, kas ir alus darītāju pļaujas laiks, esam gatavojušies ļoti rūpīgi un pārdomāti, lai ar produkciju spētu nodrošināt visus mūsu klientus, kā arī sadarbības partnerus Lietuvā un Igaunijā. Protams, ir ļoti rūpīgi domāts par alus ražošanas apjomiem, lai tas būtu pietiekamā daudzumā. Šobrīd strādājam 24 stundas diennaktī septiņas dienas nedēļā, lai nodrošinātu pieprasījumu pēc alus un citiem dzērieniem, kurus ražojam» bilda O. Fīrmanis.

***

UZZIŅAI

Pirktāko vēsinošo un veldzējošo preču TOP

1. Minerālūdens un citi bezalkoholiskie dzērieni

2. Saldējums

3. Alus

4. Kefīrs, gurķi, bietes

5. Saulesbrilles un saulescepures

6. Ventilatori un kondicionieri

7. Pretinsektu aizsargtīkls logiem

Avots: Maxima, Rimi, Neatkarīgā

Ekonomika

Vai “airBaltic” pērk lidmašīnas, lai tās izīrētu citiem? Šāds jautājums sociālajos tīklos sastopams bieži, kopš nacionālā aviokompānija paziņoja, ka no nākamā gada papildu lidmašīnas tiks izīrētas aviācijas gigantam “Lufthansa Group”. Par to, ko šis darījums nozīmē lidsabiedrībai un iedzīvotājiem, plašāk vēsta TV kanāla 360 raidījums “360 ZIŅneši”.

Svarīgākais