Aivars Strakšas par "airBaltic": Radušies daži nejauki jautājumi

© Dmitrijs Suļžics/MN

Izlasot Neatkarīgas publikāciju " Daļa "airBaltic" flotes pieder Kaimanu ofšoriem?" Aivaram Strakšam radušies, kā viņš pats saka, "daži nejauki jautājumi, uz kuriem sabiedrība iespējams varētu gribēt atbildes".

Proti:
- Kas tad galu galā "airBaltic" ir? Pasažieru pārvadājumu vai lidmašīnu pirkšanas kompānija?
- vai nesamērīgais lidmašīnu iegādes apjoms nav saistīts ar nodomu attīstīt atsevišķu līzinga kompāniju biznesu uz "airBaltic" rēķina?
- vai šīm līzinga kompānijām netika pārmaksāts un, ja tika, tad cik daudz no "airBaltic" zaudējumiem būtu attiecināmi uz maksājumiem šīm kompānijām, cik daudz naudas tika samaksāts uz ofšoriem?
- Ja tas tā bija, vai nevienai atbildīgajai personai valsts iestādēs neradās jautājumi?
- Kuri tad ir "airBaltic" patiesā labuma guvēji?
"Ja ir šaubas, tad kādam tās būtu jāspēj kliedēt. Virzoties uz IPO ir ārkārtīgi svarīgi nodrošināt labu reputāciju, tāpēc "airBaltic" vadībai būtu jāpapūlas izskaidrot radušos situāciju. Iespējams, ka šeit ir saprātīgs skaidrojums un viss jau ir pārbaudīts kā arī nokontrolēts, tikai mēs to nezinām," sociālajā vietnē "Facebook" raksta Aivars Strakšas.
Neatkarīgās raksts izlasāms šeit
Viņš arī vērš uzmanību uz vairākiem faktiem. Vispirms "Prudentia" 2015. gada beigās atrod un kā labu esam stāda priekšā "airBaltic" investoru Montāgu - Girmesa kungu. 2016. gada sākumā valdība piekrīt viņa 50 miljonu eiro ieguldījumam "airBaltic" un attiecīga skaita akciju iegūšanai. 2016. gada novembrī "airBaltic" tiek piegādāta pirmā Bombardier lidmašīna. Tajā pašā laikā Kaimanu salās tiek reģistrēti divi uzņēmumi, kas turpmāk nodarbosies ar lidmašīnu līzingu "airBaltic". "Tātad shēma varēja būt jau gatava," secina A. Strakšas.
2017. gada aprīlī vācu investoru nomaina dāņu investors Lars Tūrsens. 2018. gada maijā tiek prezentēts biznesa plāns, kas paredz iegādāties 30 lidmašīnas. Slēdzot līgumu tiek paredzēta opcija vēl 30 lidmašīnām. 2020. gada aprīlī biznesa plāns tiek atjaunināts. Šobrīd esot pasūtītas jau 80 lidmašīnas un 10 papildus rezervētas kā opcija. Izziņotais gala mērķis 100 lidmašīnas.
"Nebūtu jau nekas īpašs, ja vien "airBaltic" nestrādātu ar zaudējumiem, kā dēļ bija jāsamazina kapitāls par 570 miljoniem eiro un tām lidmašīnām būtu kur lidot," pārdomās dalās A. Strakšas.

Ekonomika

Ar skumju ironiju var teikt, ka luksusa mūsu dzīvē kļūst arvien vairāk. Ir pārtikas preces, kuras vēl pirms dažiem gadiem bija pieejamas plašam pircēju lokam, tagad tās kļūst par luksusa vai vismaz diezgan dārgiem produktiem, izplatītajā paziņojumā medijiem apgalvo ekonomists Pēteris Strautiņš.

Svarīgākais