PV aicina noteikt izņēmumu likumprojektā par Krievijas un Baltkrievijas izcelsmes preču un pakalpojumu izslēgšanu no iepirkumiem

© Gints Ivuškāns/MN

AS "Pasažieru vilciens" (PV) aicina noteikt izņēmumu likumprojektā par Krievijas un Baltkrievijas izcelsmes preču un pakalpojumu izslēgšanu no iepirkumiem, jo PV izmantotie vecie elektrovilcieni un dīzeļvilcieni projektēti un būvēti bijušās Padomju Savienības laikā, tāpēc lielu daļu rezerves daļu nav iespējams aizstāt ar Eiropas Savienības (ES) ražotām rezerves daļām.

Patlaban Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā skata grozījumus Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā, kas paredz noteikt, ka pasūtītājs, sagatavojot iepirkumu, izvirza prasību pretendentam nodrošināt, lai pasūtījuma izpildē netiktu ietvertas Krievijas un Baltkrievijas izcelsmes preces un pakalpojumi.

PV vēstulē komisijai norāda, ka izprot likumprojekta mērķi, tomēr vērš uzmanību, ka ar likumprojektā ietverto normu tikšot būtiski ietekmēta gan PV darbība, gan sabiedriskā transporta pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšana reģionālās nozīmes dzelzceļa maršrutos.

Šobrīd sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanā tiek izmantoti dīzeļvilcieni, elektrovilcieni, "Škoda 16Ev" zemās grīdas elektrovilcieni un manevru dīzeļlokomotīves.

Kā norāda PV, uzņēmuma īpašumā un ekspluatācijā esošajam ritošam sastāvam, izgatavotājrūpnīcas tehnisko noteikumu un tehnisko projektu ietvaros, remontu veikšanai ir noteikts tehniskais risinājums un rezerves daļu savstarpēja saderība. Tāpat PV ir jāievēro ekspluatācijas un remonta noteikumi saskaņā ar izgatavotājrūpnīcas noteiktajām instrukcijām.

Lai nodrošinātu ritekļu ekspluatācijas drošības prasības, veikt konstruktīvas izmaiņas vagonu konstrukcijā nav iespējams, jo vecie elektrovilcieni un dīzeļvilcieni projektēti un būvēti bijušās Padomju Savienības telpā un laikā, liela daļa rezerves daļu tika ražotas Krievijas un Baltkrievijas uzņēmumos.

Pēc uzņēmuma vārdiem, PV nepārtraukti meklē alternatīvos risinājumus, taču daudzas rezerves daļas nav iespējams aizstāt ar ES ražotām rezerves daļām, jo tās neatbilst veco vilcienu rezerves daļu tehniskajām specifikācijām un ražošanas projektiem, līdz ar ko ES valstīs ražotās alternatīvas rezerves daļas iegādāties nav iespējams.

PV uzsver, ka, izvēloties izmantojamās rezerves daļas vai ritoša sastāva aprīkojumu, nav iespējams izskatīt alternatīvu risinājumu arī izmantojamās publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras prasību dēļ - uzņēmums ir spiests izmantot vilcienu kustības drošības sistēmā izmanto Krievijā ražoto sakaru bloku "Blok".

Nosakot likumprojektā izņēmumu, uzņēmums norāda, ka tas ļautu PV iegādāties Krievijas un Baltkrievijas izcelsmes preces, kuras ir nepieciešama sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai izmantojamo transportlīdzekļu apkopei un/vai remontam, gadījumos, kad nav iespējams iegādāties ES valstīs ražoto alternatīvo preci.

"Neparedzot saprātīgo izņēmumu, PV tās īpašumā un ekspluatācijā esošo ritošo sastāvu varēs ekspluatēt tikai līdz brīdim, kamēr tās rīcībā ir rezerves daļu atlikums, kas atsevišķos gadījumos tiks izlietots jau šī gada pavasarī. Līdz ar to PV būs spiesta samazināt pakalpojuma nodrošināšanā izmantojamā ritošā sastāva skaitu, nonākot līdz situācijai, ka tās rīcībā nebūs pieejams ritošais sastāvs, ar kuru nodrošināt drošus un nepārtrauktus sabiedriskā transporta pakalpojumus," vēstulē pauž uzņēmums.

Ekonomika

Kopējais valsts parāds jau tagad ir lielāks par Latvijas gada budžetu, bet, lai finansētu visus nākamajā gadā ieplānoties tēriņus, tas pieaugs vēl par aptuveni pusotru miljardu eiro, vēsta LTV raidījums “de facto”. Parāda apmērs gan nebūtu nekas ārkārtējs, īpaši salīdzinoties ar citām valstīm. Taču pesimistiskās ekonomikas prognozes, lielais budžeta deficīts un kredītreitingu aģentūru lielāka skepse par Latvijas situāciju uz parāda audzēšanu liek raudzīties ar lielāku piesardzību.

Svarīgākais