Būtiski pieauguši degvielas tirdzniecības apjomi

Centrālās statistikas pārvaldes dati apliecina, ka mazumtirdzniecības apgrozījums šā gada februārī, salīdzinot ar janvāri, pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem ir palielinājies par 1,5%. Tajā skaitā nepārtikas preču apgrozījums palielinājies par 2,2%, bet pārtikas preču apgrozījums pieaudzis par 0,3%.

Mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugumu februārī, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, lielā mērā noteicis autodegvielas pārdošanas apjomu kāpums. Janvārī degvielas tirdzniecība bija samazinājusies par 12,6%, autobraucējiem decembrī iepērkot degvielu pirms nodokļu paaugstināšanas 2011. gada sākumā, kā arī ziemas apstākļos samazinoties satiksmei. Savukārt februārī degvielas tirdzniecības apjomi pieauga par 8%. Atskaitot degvielas tirdzniecības ietekmi, mazumtirdzniecības apgrozījums februārī, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, palielinājies par 0,3%.

Gada griezumā mazumtirdzniecības apgrozījums februārī ir palielinājies par 3,6% un tas ir bijis jau septītais mēnesis pēc kārtas, kad mazumtirdzniecības apgrozījums bijis lielāks nekā attiecīgajā mēnesī pirms gada. Aplūkojot mazumtirdzniecības apgrozījuma izmaiņas gada laikā, iezīmējas atsevišķas preču grupas, kurās pārdošanas apjomi uzrādījuši stabilu pieaugumu. Starp tām ir datori, audio un videotehnika, farmācijas preces, un būtiski augusi arī tirdzniecība internetā.

Salīdzinot ar pagājušā gada februāri, par 0,9% samazinājusies tirdzniecība ar pārtikas precēm, pieprasījums pēc kurām ir neelastīgāks un kuru pārdošanas apjomi iepriekš arī bija samazinājušies daudz mazāk nekā nepārtikas precēm. Savukārt būtisku kritumu turpina piedzīvot audio un videoierakstu tirdzniecība un arvien sarūk arī grāmatu un avīžu pārdošanas apjomi.

Mērenais mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums februārī apstiprina, ka ekonomika turpina atgūties un 2011. gadā iekšzemes kopprodukta pieaugumu līdzās eksportam sāks nodrošināt arī iekšzemes pieprasījums. Tajā pašā laikā straujāku mazumtirdzniecības pieaugumu šobrīd ierobežo cenu līmeņa kāpums, kas, ienākumiem attiecīgi nepalielinoties, samazina iedzīvotāju pirktspēju. Finanšu ministrija prognozē, ka 2011. gadā kopumā mazumtirdzniecības apgrozījums varētu pieaugt 3 – 4% robežās.