Par cūkgaļu jāmaksā ievērojami dārgāk

© Mārtiņš Zilgalvis/F64

Latvijā cūkgaļas cena 2023.gada novembrī bija vidēji par 16,1% augstāka nekā 2022.gada attiecīgajā mēnesī, taču par 2% zemāka nekā oktobrī, liecina Zemkopības ministrijas (ZM) Tirgus un tiešā atbalsta departamenta dati.

Vienlaikus Eiropas Savienībā (ES) cūkgaļas cena 2023.gada novembrī bija vidēji par 6,9% lielāka nekā 2022.gada novembrī. Tostarp Vācijā cūkgaļas cena gada laikā pieaugusi par 10,1%, Lietuvā - par 20,9%, Dānijā - par 4,7%, Polijā - par 12,5%, bet Igaunijā - par 4,8%.

Publiskotie dati arī liecina, ka cūkgaļa novembrī Latvijā bija par 7,9% dārgāka nekā vidēji ES, proti, ES cūkas liemeņa tirgus cena novembrī bija vidēji 212,21 eiro par 100 kilogramiem, savukārt Latvijā - 228,87 eiro par 100 kilogramiem.

Tajā pašā laikā Igaunijā cūkas liemeņa tirgus cena novembrī bija 201,6 eiro par 100 kilogramiem, Vācijā - 220,22 eiro, Dānijā - 192,3 eiro, Polijā - 225,32 eiro, bet Lietuvā - 219,49 eiro par 100 kilogramiem.

Departamentā atzīmē, ka, salīdzinot ar 2022.gada atbilstošo periodu, pērn deviņos mēnešos nokauto dzīvnieku skaits ES ir samazinājies par 8,2%, savukārt Latvijā - par 13,9%. Vienlaikus saražotās gaļas daudzums ES attiecīgajā periodā samazinājies par 7,7%, bet Latvijā - par 14,2%.

ES importa apmēri 2023.gada deviņos mēnešos, salīdzinot ar atbilstošo periodu gadu iepriekš, samazinājušies par 12,6%, tostarp imports pieaudzis no Šveices - par 34,9%, bet samazinājies no Lielbritānijas - par 17,2%.

Tikmēr ES eksporta apmēri 2023.gada deviņos mēnešos samazinājušies par 20,6%. Eksports palielinājies uz Vjetnamu - par 25,8%, uz Malaiziju - par 54,4% un uz Lielbritāniju - par 20,5%, savukārt samazinājies uz Ķīnu - par 18,9%, uz Dienvidkoreju - par 32%, uz Filipīnām - par 41,3% un uz Japānu - par 21,9%.

Galvenie cūku produktu eksportētāji pasaulē 2023.gada deviņos mēnešos bija ES, ASV, Kanāda un Brazīlija.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais