Lielākā daļa jeb 69 % Latvijas iedzīvotāju lielās izpārdošanu dienas jeb “Melnās piektdienas” akcijas izmanto, lai iegādātos plānotus, iepriekš noskatītus vai dārgākus pirkumus, secināts bankas Citadele veiktajā Baltijas iedzīvotāju aptaujā.
Aptaujas dati liecina, ka teju puse (46 %) Latvijas respondentu “Melnajā piektdienā”, pēc pašu domām, iepērkas apdomīgi, iegādājoties tikai nepieciešamus pirkumus. Līdzīgi atbildējuši arī 52 % Igaunijā un 42 % Lietuvā.
Latvijā ir lielākais iedzīvotāju skaits Baltijā, kas “Melnās piektdienas” atlaides izmanto dārgāku pirkumu veikšanai, - 16 %, kas ir vairāk nekā Igaunijā (11 %) un Lietuvā (5 %).
“Iepirkšanās atlaižu laikā var būt izdevīga, ja to veic pārdomāti, iegādājoties tikai to, kas ir nepieciešams un ko var atļauties. Redzot vilinošos reklāmu piedāvājumus, jāpatur prātā arī citi ikdienas tēriņi un obligātie maksājumi, lai neiztērētu par daudz. Līdz ar to plānot budžetu jeb sekot līdzi ienākumu un izdevumu plūsmai nav tikai laba prakse, bet arī svarīgs solis ceļā uz finansiālo drošību un labklājību. Tas ļauj izvairīties no liekiem tēriņiem, plānot nākotni un sasniegt savus finansiālos mērķus,” atgādina Jānis Mūrnieks, bankas Citadele Privātpersonu apkalpošanas direkcijas vadītājs.
Eksperts iesaka, kā pārdomāti izmantot atlaižu piedāvājumus un kas būtu jāņem vēra pirms iepirkšanās:
Aptaujas dati liecina, ka gada lielākās izpārdošanas aktivitātes vismazāko interesi izraisa Lietuvā, kur teju puse jeb 47 % respondentu norāda, ka “Melnajā piektdienā” neiepērkas. Igaunijā un Latvijā šādas atbildes fiksētas attiecīgi 30 % un 31 % respondentu.
Savukārt tikai 2 % Latvijā, 2 % Lietuvā un 3 % Igaunijā nezina, kas ir “Melnā piektdiena”.