Dzīve Latvijā palikusi par 17,3% dārgāka

© Pixabay

Patēriņa cenas šogad martā salīdzinājumā ar februāri Latvijā pieauga par 0,7%, bet gada laikā - šogad martā salīdzinājumā ar 2022.gada martu - palielinājās par 17,3%, kamēr mēnesi iepriekš gada inflācija bija 20,3%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, martā pieaudzis par 19,8%.

2023.gada martā, salīdzinot ar februāri, būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+0,4 procentpunkti), apģērbiem un apaviem (+0,3 procentpunkti), dažādu preču un pakalpojumu grupā (+0,2 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,1 procentpunkts), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,1 procentpunkts), veselības aprūpei (+0,1 procentpunkts), kā arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,3 procentpunkti) un ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,1 procentpunkts).

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 1,5%.

Būtiskākais cenu pieaugums bija svaigiem dārzeņiem (+15%). Noslēdzoties akcijām, dārgāka bija arī žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (+5,2%), maize (+1,7%), tostarp galvenokārt baltmaize. Mēneša laikā cenas pieauga arī saldējumam (+6,5%), cūkgaļai (+1,3%), svaigām vai atdzesētām zivīm (+5,5%), olām (+2,1%), gaļas izstrādājumiem (+1,5%) un svaigiem augļiem (+0,6%).

Savukārt lētāks bija piens (-4%), kā arī akciju ietekmē cenas samazinājās piena produktiem (-2,1%), jogurtam (-3,5%), sieram un biezpienam (-1%), konditorejas izstrādājumiem (-1,1%) un sviestam (-3%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 2%. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 1,7%, galvenokārt noslēdzoties akcijām vīnam, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, kā arī alum. Tabakas izstrādājumi sadārdzinājās vidēji par 2,6%.

Apģērbu un apavu vidējais cenu līmenis martā pieauga par 6,4%, ko ietekmēja jaunās pavasara sezonas preču nonākšana tirdzniecībā. Apģērbiem cenas palielinājās par 6%, bet apaviem - par 7,9%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā samazinājās par 1,7%. Būtiskākais cenu kritums grupā mēneša laikā bija elektroenerģijai. Lētāka bija arī siltumenerģija, cietais kurināmais, ūdensapgāde, kanalizācijas pakalpojumi. Savukārt dārgāka bija mājokļa īres maksa.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis mēneša laikā pieauga par 0,9%. Mēneša laikā būtiskākais pieaugums bija farmaceitiskajiem produktiem. Dārgāki bija arī ārstu speciālistu pakalpojumi un zobārstniecības pakalpojumi.

Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi mēneša laikā kļuva lētāki par 0,9%, ko lielākoties ietekmēja degvielas cenu kritums par 3,3%. Dīzeļdegvielas cenas samazinājās par 4,8%, benzīna - par 0,9%, bet auto gāzes - par 5,9%. Savukārt dārgāki bija pasažieru aviopārvadājumi, personisko transportlīdzekļu apkope un remonts.

Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi mēneša laikā sadārdzinājās par 0,9%. Mēneša laikā vidējais cenu līmenis pieauga kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, televīzijas abonēšanas maksai un daiļliteratūras grāmatām. Savukārt lētāki bija ziedi.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas salīdzinājumā ar februāri palielinājās par 3,3%. Galvenokārt noslēdzoties akcijām, dārgākas bija personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums mēneša laikā bija mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, mājokļa mēbelēm, ēdināšanas pakalpojumiem.

Savukārt lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa pieaugumu 2023.gada martā, salīdzinot ar 2022.gada martu, bija ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (6,5 procentpunkti), pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (6,3 procentpunkti), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (0,8 procentpunkti), dažādu preču un pakalpojumu grupai (0,8 procentpunkti), kā arī alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (0,7 procentpunkti).

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 24,1%.

Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu gada laikā grupā bija maizei (+38,5%), konditorejas izstrādājumiem (+22,7%), miltiem un citiem graudaugiem (+24,9%), makaronu izstrādājumiem (+21,8%), rīsiem (+20,7%) un brokastu pārslām (+15,8%). Dārgāka bija žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (+26,8%), mājputnu gaļa (+23,9%), cūkgaļa (+21,8%), gaļas izstrādājumi (+20,6%) un liellopu gaļa (+20,8%).

Gada laikā cenas pieauga sieram un biezpienam (+19,6%), olām (+40,2%), piena produktiem (+17%), pienam (+12,1%), kā arī jogurtam (+11,5%). Cenas kāpa svaigiem dārzeņiem (+36,8%), kafijai (+24,7%), svaigiem augļiem (+16%), cukuram (+70,3%), saldējumam (+24,1%), šokolādei (+19,7%), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+27,9%), augļu un dārzeņu sulām (+21,7%), mērcēm un garšvielu piedevām (+41%), augu eļļai (+22,4%), sviestam (+14,9%), atspirdzinošajiem dzērieniem (+21,6%), žāvētiem, citādi konservētiem vai apstrādātiem dārzeņiem (+21,9%) un saldētām zivīm (+31,2%).

Cenas gada laikā pieauga arī žāvētiem augļiem un riekstiem (+22%), tējai (+21%), saldumiem (+18,5%), olīveļļai (+20,6%), svaigām vai atdzesētām zivīm (+14%), margarīnam (+29,1%), tūlītējai lietošanai gataviem ēdieniem (+20,9%), ievārījumam un medum (+9,2%), žāvētām, kūpinātām vai sālītām zivīm (+17,7%), čipsiem (+27,9%), minerālūdenim (+12,3%), kā arī sālim un garšvielām (+12,7%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 9%. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 10,2%, sadārdzinoties alum, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un vīnam. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 6,9%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 40,2%. Gada laikā būtiskākais cenu pieaugums bija siltumenerģijai (+62,3%), elektroenerģijai (+60,2%), cietajam kurināmajam (+58%) un dabasgāzei (+79,5%). Sadārdzinājās ūdensapgāde, kanalizācijas pakalpojumi, mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam, kā arī atkritumu savākšana.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā kāpa par 9,9%. Gada laikā dārgāki kļuva farmaceitiskie produkti, zobārstniecības pakalpojumi un ārstu speciālistu pakalpojumi.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā kāpa par 11,4%. Gada laikā cenas pieauga barībai lolojumdzīvniekiem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, ziediem, televīzijas abonēšanas maksai, laikrakstiem un žurnāliem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, personālajiem datoriem, kancelejas precēm un zīmēšanas piederumiem.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 17,5%. Dārgāki bija ēdināšanas pakalpojumi, tostarp cenu kāpums bija restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem - par 15,1%, ēdnīcu pakalpojumiem - par 19% un ātrās ēdināšanas pakalpojumiem - par 19,1%. Gada laikā sadārdzinājās arī viesnīcu pakalpojumi.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas gada laikā palielinājās par 15,6%, ko būtiski ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāka bija autotransportlīdzekļu apdrošināšana, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi, uzturēšanās izmaksas veco ļaužu pansionātos.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums gada laikā bija telekomunikāciju pakalpojumiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, apģērbiem, pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem, pirmsskolas izglītībai, apaviem, mājokļa mēbelēm, rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem. Savukārt cenas samazinājās degvielai par 7,5%.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais