"Swedbank" peļņa Latvijā pērn pieaugusi par 55%

© Ilze Zvēra/F64

"Swedbank" peļņa Latvijā pērn bija 135 miljoni eiro, kas ir par 55,17% jeb 48 miljoniem eiro vairāk nekā 2021.gadā

Peļņa galvenokārt palielinājusies, jo pieauguši bankas ieņēmumi. Bankas izdevumi šajā laika posmā arī ir auguši, skaidro bankas pārstāvji.

Vienlaikus bankas mājaslapā publiskotais finanšu pārskats liecina, ka 2022.gadā "Swedbank" grupas peļņa Latvijā bija 103,992 miljoni eiro, kas ir par 41,45% vairāk nekā 2021.gadā, bet pašas "Swedbank" peļņa pērn pieaugusi par 40,4% un bija 103,070 miljoni eiro.

"Swedbank" grupas aktīvi 2022.gada decembra beigās bija 8,514 miljardi eiro, kas ir par 13,5% vairāk nekā 2021.gada beigās, kad bankas grupas aktīvi bija 7,499 miljardi eiro.

Bankā norāda, ka tīrie procentu ienākumi 2022.gadā ir palielinājušies par 49%, kamēr tīrie komisiju ienākumi ir palielinājušies par 9%. Finansēšanā bankas kredītportfeļa apmērs ir pieaudzis par 7%. Mājsaimniecību kreditēšanas apjomi palielinājušies par 8%, kamēr uzņēmumu kredītportfelis palielinājies par 7%. Depozīti, salīdzinot ar 2021.gadu, ir pieauguši par 12%. Savukārt kopējie bankas izdevumi 2022.gadā ir sasnieguši 119 miljonus eiro. Savukārt kredītuzkrājumi 2022.gadā ir bijuši 2,4 miljoni eiro, kas ir līdzīgi kā 2021.gadā, kad kredītuzkrājumu apmērs bija 2,5 miljoni eiro.

"Aizvadītais gads gan bankai, gan uzņēmumiem un sabiedrībai prasījis spēju ātri reaģēt un strādāt pārmaiņu un nenoteiktības apstākļos, kas kopā ar inflāciju un rekordaugstajām elektroenerģijas cenām viennozīmīgi radīja sarežģītu fonu ekonomikas izaugsmei. Par spīti tam mēs redzam, ka arī šādos apstākļos daudzi uzņēmumi spējuši attīstīties un augt, un mēs esam gandarīti, ka ar savu finansējumu esam palīdzējuši īstenot daudzas ieceres. Tāpat pieaugošie privātpersonu uzkrājumi, ko veicina pozitīvās procentlikmes, un stabilā interese par finansējumu, liek cerīgi raudzīties uz šo gadu," norāda "Swedbank" valdes priekšsēdētājs Lauris Mencis.

"Swedbank" pārstāvji atzīmē, ka pagājušais gads bija pārbaudījums Latvijas mājsaimniecību maksātspējai - inflācijas rādītāji atstāja negatīvu ietekmi uz iedzīvotāju pirktspēju. Lai ierobežotu augošo inflāciju, Eiropas Centrālā banka pacēla savas procentu likmes, kas palielināja arī Latvijas mājsaimniecību procentu izmaksas. Tomēr "Swedbank" klientu vidū saglabājas spēja tikt galā ar šiem izaicinājumiem, nav novērota pastiprināta interese pēc kredītbrīvdienām vai citiem maksājumu restrukturizācijas pasākumiem.

Privātpersonām kopā pērn izsniegts finansējums 568 miljonu eiro apmērā, kas ir par 5% vairāk nekā gadu iepriekš. 352 miljoni eiro izsniegti tieši mājokļa iegādei. Mājokļu finansēšanas tirgū gada beigās gan bija novērojams, ka daļa klientu nolemj nogaidīt ar mājokļa iegādi, ņemot vērā "Euribor" likmju ietekmi. Lai klientiem būtu iespēja labāk plānot savas finanses, "Swedbank" mājas lapā tika izveidots kalkulators, kas ļauj aprēķināt "Euribor" ietekmi uz kredītmaksājumiem.

Uzņēmumu finansēšanā situācija 2022.gadā bijusi labāka nekā gadu iepriekš. Kopā uzņēmumiem 2022.gadā izsniegts finansējums vairāk nekā viena miljarda eiro apmērā, kas ir par 52% vairāk nekā 2021.gadā. "Swedbank" īpašu lomu piešķīra klientu konsultācijām un papildu līdzekļiem, kas izmantojami apgrozāmo līdzekļu finansēšanai, lai mazinātu spiedienu, kas klientiem radās pieaugošo enerģijas izmaksu dēļ.

Mazo un vidējo uzņēmumu segmentā pērn izdevies pārvarēt pandēmijas laika sastingumu, proti, atgriezās pircēju aktivitāte karšu maksājumos, pieauga uzņēmumu interese ieguldīt e-komercijas risinājumos un investēt attīstībā, kā arī pieauga nepieciešamība kāpināt apgrozāmo līdzekļu pieejamību, skaidro bankas pārstāvji.

Privātpersonu segmentā pērnais gads bija ilgtspējīgo izvēļu gads. "Zaļo" produktu finansēšanā - saules paneļi un videi draudzīgākas automašīnas - sasniegti ļoti labi rādītāji, uzsver bankas pārstāvji, piebilstot, ka tāpat audzis to klientu skaits, kas gada beigas izmantoja uzkrājumu palielināšanai, izvēloties brīvos naudas līdzekļus ieguldīt tādos finanšu instrumentos, kas ļauj saņemt nodokļu atmaksu no valsts, piemēram, iemaksas trešajā pensiju līmenī vai uzkrājumā bērna nākotnei.

Reaģējot uz "Euribor" likmju pieaugumu, "Swedbank" atsāka piemērot procentmaksājumus gan par termiņdepozītiem, gan arī par krājrīkā esošajiem līdzekļiem. Kopumā pērn pieaudzis gan jauno termniņdepozīta, gan arī krājrīka klientu skaits. Tāpat pērn audzis arī "Swedbank" jauno klientu skaits - pērn kontu bankā atvēra nepilni 40 000 jaunu klientu, no kuriem 7000 bija jaunieši.

Pagājušajā gadā arī turpinājās "Swedbank" ieguldījumi digitālo pakalpojumu pilnveidošanā. Ieviests jauns klientu apkalpošanas serviss, kas balstīts mākoņdatošanas pakalpojumos. Jaunais risinājums ļauj klientiem ātrāk un kvalitatīvāk saņemt apkalpošanu, zvanot uz bankas konsultāciju centru. Papildus tam pērn ieviests vēl viens autorizēšanās veids internetbankā. PIN in "App" ļauj pievienoties internetbankai tajos brīžos, kad tehnisku iemeslu dēļ nedarbojas kāds cits veids, piemēram, "Smart-ID". Īsā laika sprīdī to sāka izmantot ap 250 000 klientu. Digitālo pakalpojumu lietotāju skaits pērn ir audzis par 7%. Piemēram, "Swedbank" mobilo lietotni jau lieto teju 600 000 klientu.

Sociālās atbildības jomā "Swedbank" pērn aktīvi atbalstīja kara bēgļus no Ukrainas - gan atceļot maksājumu komisijas pārskaitījumiem uz un no Ukrainas, gan arī nepiemērojot apkalpošanas komisijas un palīdzot paātrinātā kārtībā atvērt kontus bankā. Tā pagājušajā gadā 10 000 ukraiņu kontu atvēra tieši "Swedbank". Kopumā pērn vairāk nekā 300 000 eiro novirzīti dažādām sabiedriski svarīgām iniciatīvām. Tāpat arī "Swedbank" darbinieki aktīvi iesaistījušies brīvprātīgajā darbā. Pērn 56 diennaktis jeb 1350 stundas veltītas, lai palīdzētu citiem.

Tāpat banka sniedza atbalstu arī saviem darbiniekiem un šajā apkures sezonā piešķīra ikmēneša piemaksu energoresursu cenu sadārdzinājuma mazināšanai.

Pērn nemainīgi turpinājās jau ierastais darbs pie sabiedrības informēšanas par finanšu krāpniecības riskiem. Ir izdevies ierobežot krāpniekus un pasargāt klientu līdzekļus. Tā pasargāti un atgriezti klientiem tika vairāk nekā divi miljoni eiro. Tomēr riski saglabājas īpaši ar tā dēvēto investīciju krāpšanas veidu, cilvēkiem noticot neticami lielai peļņai dažādos it kā alternatīvos ieguldījumu veidos.

Finanšu pratības veicināšanai "Swedbank" Finanšu institūts pagājušajā gadā organizēja tiešsaistes mācību stundu bērniem "Naudas diena". Tās laikā skolēniem bija iespēja vairāk uzzināt par sava budžeta veidošanu un plānošanu. Interese no skolēniem bija tik liela, ka nolemts "Naudas dienu" organizēt arī 2023.gadā.

"Swedbank" grupa Latvijā 2021.gadā strādāja ar peļņu 73,515 miljonu eiro apmērā, bet pašas "Swedbank" peļņa bija 73,414 miljoni eiro.

Pēc aktīvu apmēra "Swedbank" ir lielākā banka Latvijā.

Ekonomika

Saistībā ar e-adreses problēmām ir apzinātas amatpersonas, kuras nav atbildīgi pildījušas savus darba pienākumus, un tām līdz pirmdienai, 16.decembrim, ir jāiesniedz rakstiski paskaidrojumi, žurnālistus piektdien informēja Valsts digitālās attīstības aģentūras (VDAA) direktors Jorens Liops.

Svarīgākais