Pārdalīs 473,3 miljonus eiro energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumiem

© Romāns KOKŠAROVS, F64 Photo Agency

Valdība otrdien atbalstīja 473 347 036 eiro pārdali energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumiem.

Kā norāda Ekonomikas ministrijā (EM), finansējumu plānots pārdalīt no budžeta resora programmas "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai" uz EM budžeta programmu "Valsts atbalsta programmas".

EM piedāvātais risinājums paredz kompensēt 50% no centralizētās siltumapgādes izmaksu pieauguma, ja siltumenerģijas tarifs nepārsniedz 150 eiro par vienu megavatstundu (eiro/MWh). Ja siltumenerģijas tarifs pārsniedz 150 eiro/MWh, tad izmaksu pieaugums tiks kompensēts 90% apmērā. Jāuzsver, ka 90% apmērā tiks kompensētas tikai starpības starp 150 eiro/MWh un tarifu, kas pārsniedz šo likmi.

Tāpat paredzēts noteikt dabasgāzes tirgus cenu mājsaimniecībām identisku regulētās dabasgāzes cenai - 108,7 eiro/MWh no 2022.gada 1.oktobra līdz 2023.gada 30.aprīlim. Starpību starp tirgus cenu un 108,7 eiro/MWh sedz valsts kompensācija dabasgāzes tirgotājiem.

Risinājums paredz noteikt visām mājsaimniecībām elektroenerģijas patēriņa pirmo 100 kilovatstundu (kWh) cenu par fiksētu maksu 160 eiro/MWh no 2022.gada 1.oktobra līdz 2023.gada 30.aprīlim. Starpību starp tirgus cenu un 160 eiro/MWh sedz valsts kompensācija elektroenerģijas tirgotājiem. Mājsaimniecības lietotājs par elektroenerģijas patēriņu virs 100 kWh maksā atbilstoši elektroenerģijas tirdzniecības līgumā noteiktajai cenai.

Vienlaikus EM piedāvātais risinājums paredz kompensēt visiem juridiskajiem lietotājiem elektroenerģijas izmaksu pieaugumu 50% apmērā virs elektroenerģijas cenas 160 eiro/MWh laika periodā no 2022.gada 1.oktobra līdz 2023.gada 31.martam. Elektroenerģijas tirgotāji izdala savus klientus ar diviem elektroenerģijas tirdzniecības līgumu veidiem - vai nu kā mājsaimniecību, kas saņem mājsaimniecības tarifu vai kā juridisko lietotāju, kas saņem juridiskā lietotāja tarifu.

Savukārt, ja saimnieciskās darbības veicējs nav juridiskais lietotājs, tad tā līdz ar visām fiziskajām personām saņems mājsaimniecībām paredzēto atbalstu. Līdz ar to atbalstu vienā no formām saņem visi saimnieciskās darbības veicēji - gan fiziskas personas, gan juridiskas personas. Tādējādi piemērojot šajā punktā definēto atbalstu visiem juridiskajiem lietotājiem neveidojas selektivitāte, tāpēc atbalsta pasākums nav uzskatāms par valsts atbalstu un attiecīgi nav jāskaņo ar Eiropas komisiju, norāda EM.

Paredzēts arī kompensēt elektroenerģijas galalietotājiem, kuri ir juridiskās personas un kuriem netiek piemērots mājsaimniecībām paredzētais sistēmas pakalpojumu tarifs, sistēmas pakalpojuma maksu pilnā apmērā.

Kompensācijas administrēšanu arī papildus ieviešamajos elektroenerģijas un dabasgāzes cenu griestu pasākumos nodrošina Būvniecības valsts kontroles birojs.

Svarīgākais