EY: Uzņēmumu izaugsmi vienlaicīgi apdraud vairākas dziļas krīzes

© f64.lv, Kristaps Kuhaļskis

Ģeopolitikas situācijas dēļ 29% uzņēmumu ir pārtraukuši plānotās investīcijas, vēsta auditorkompānijas "Ernst & Young" (EY) pārstāvji, atsaucoties uz vispasaules pētījuma "EY CEO Outlook Pulse" datiem.

Kompānijā norāda, ka ģeopolitiskā saspīlējuma dēļ uzņēmumi pārskata attīstības plānus, proti, 95% dažādu nozaru uzņēmumu vadītāju atzīmējuši, ka ir pārskatījuši stratēģiskos ieguldījumu plānus atbilstoši ģeopolitiskajai situācijai, tostarp 43% ir atlikuši jaunas investīciju ieceres līdz ģeopolitiskā situācija uzlabosies, bet 29% plānotās investīcijas ir pārtraukuši.

Tikmēr 40% respondentu atklāj, ka viņu vadītie uzņēmumi maina piegādes ķēdes, 39% pārvieto savas darbības aktīvus, bet 30% pamet noteiktus darbības tirgus.

EY pētījumā 69% respondentu pauduši uzskatu, ka inflācija un tās apkarošanai veiktā valdību rīcība negatīvi ietekmēs uzņēmumu finanšu rādītājus un izaugsmi. Tam nepiekrīt 22% biznesa līderu pasaulē. Līdztekus pastāv zems ticības līmenis, ka valstu valdības veiksmīgi tiks galā ar inflāciju, neradot būtiskas negatīvas sekas uzņēmējdarbības videi un attīstībai - tam tic 16% biznesa vadītāju.

"Biznesa vadītāji šobrīd saskaras ar sen nebijušu situāciju, proti, uzņēmumu izaugsmi apdraud vienlaicīgi vairākas dziļas krīzes - karš Ukrainā destabilizējis starptautisko attiecību situāciju un globālo ekonomiku, inflācija iedragā cilvēku pirktspēju un uzņēmumu izmaksas un noietu, kamēr par sevi joprojām atgādina Covid-19 pandēmija, kas atsevišķos reģionos joprojām rada smagus darbības ierobežojumus," min EY partneris, Stratēģijas un darījumu konsultāciju nodaļas vadītājs Baltijas valstīs Guntars Krols.

Viņš arī atzīmē, ka šādā dažādu krīžu un izaicinājumu klimatā, uzņēmumu vadītājiem ir jāfokusējas uz to, ko viņi spēj kontrolēt un to, kādus riskus ir iespējams mazināt. Papildus pastiprināti jāskatās, kā stiprināt uzņēmuma pamata rādītājus un pamatdarbības noturību, lai būtu labākā pozīcijā piemēroties tirgus pārmaiņām. Jāturpina ieguldījumi ilgtermiņam un jāveido, un jāīsteno digitālo transformāciju stratēģijas.

"EY CEO Outlook Pulse" ir EY pētījums, kas balstās uz dažādos pasaules reģionos veiktu 760 atšķirīgu nozaru uzņēmumu vadītāju regulāru aptauju, ko EY veic sadarbībā ar "Longitude Research Limited", kas ir "Financial Times" uzņēmums. Konkrētā pētījuma dati ievākti augustā.

Svarīgākais