Inflācija un ceļošanas bums ietekmē apdrošināšanu

© Mārtiņš Zilgalvis/F64

Vispārējais cenu un izmaksu kāpums ir būtiski ietekmējis arī apdrošināšanas nozares rādītājus – 2022. gada pirmajā pusgadā kopējais parakstīto prēmiju apmērs ir 325,6 miljoni eiro, kas ir par 18% vairāk nekā pērn, bet izmaksātās atlīdzības kāpušas vēl straujāk – par 32% pret pērno gadu līdz 217,3 miljoniem eiro, liecina Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) apkopotie dati.

Lielākais apdrošināšanas veids pēc prēmiju apjoma ir veselības apdrošināšana, kas pandēmijas laikā jau tradicionāli piedzīvo izaugsmi un tagad ir stabili apsteidzis dzīvības apdrošināšanu. Taču divciparu prēmiju pieaugums bijis visos lielākajos apdrošināšanas veidos - dzīvības par 14%, veselības par 14%, par KASKO par 21%, OCTA par 26% un īpašuma apdrošināšanā par 18%.

“Pašreizējais cenu kāpums visās jomās un straujā inflācija rada bezprecedenta situāciju, kad izmaksas vienā jomā rada tālejošu efektu uz citām jomām. Apdrošināšana inflāciju un izejvielu izmaksas sajūt pastarpināti, it kā nākamajā vilnī - proti, vispirms pieaug, piemēram, veselības aprūpes pakalpojumu, zāļu, autoservisu un autodetaļu cenas, kas apdrošinātājiem ir jāapmaksā esošo līgumu ietvaros - tas rada straujo izmaksāto atlīdzību pieaugumu. Savukārt tad seko polišu cenu pārrēķins, lai arī turpmākajos periodos apdrošinātāji spētu segt savas saistības. Tādēļ izmaksas apdrošinātājiem šobrīd ir būtiski palielinājušās,” saka Jānis Abāšins, LAA prezidents.

Atlīdzības kopumā pieaugušas vēl straujāk par prēmijām - teju par trešo daļu jeb 32%. Daudz lielākas summas nekā pērn klientiem izmaksātas gan veselības apdrošināšanā (+24%), gan dzīvības apdrošināšanā (par 60%), gan KASKO (+30%), gan OCTA (+16%) un īpašuma apdrošināšanā (+16%).

Lielākais procentuālais parakstīto prēmiju kāpums gada pirmajos sešos mēnešos ir bijis ceļojumu apdrošināšanā - par 93%, tādējādi kopējais prēmiju apjoms ceļojumu apdrošināšanā ir 7,1 miljons eiro, kas būtiski pārsniedz pirmspandēmijas gadu attiecīgos laika periodus. Atceltie ierobežojumi un divus gadus krātā vēlme ceļot šajā vasarā ir uzspridzinājusi ne tikai aviācijas tirgu, bet būtiski kāpinājusi arī apdrošināšanas polišu iegādi. Taču svarīgi piezīmēt, ka ceļojumu apdrošināšanas atlīdzības ir kāpušas vēl straujāk - par 270%. Iemesls ir gan tas, ka lielākā daļa polišu sedz arī ar Covid-19 saistītas izmaksas, kas tomēr joprojām ir aktuālas ceļošanas laikā, gan arī tūrisma infrastruktūras pārslodzes dēļ radītās neērtības.

Top 5 apdrošināšanas veidi Latvijā pēc parakstīto prēmiju apmēra:

  • Veselības apdrošināšana - 73,3 miljoni eiro (22,5% no tirgus, +14%)
  • Dzīvības apdrošināšana - 67 miljoni eiro (20,6% no tirgus, +14%)
  • KASKO - 54 miljoni eiro (16,6% no tirgus, +21%)
  • Sauszemes transporta CTA - 50 miljoni eiro (15,3% no tirgus, +26%)
  • Īpašuma apdrošināšana - 47,9 miljoni eiro (14,7% no tirgus, +18%)
  • Top 5 apdrošināšanas veidi Latvijā pēc izmaksāto atlīdzību apmēra:
  • Dzīvības apdrošināšana - 60,2 miljoni eiro (27,7% no tirgus, +60%)
  • Veselības apdrošināšana - 47,3 miljoni eiro (21,8% no tirgus, +24%)
  • KASKO - 39 miljoni eiro (17,9% no tirgus, +30%)
  • Sauszemes transporta CTA - 30,1 miljoni eiro (13,9% no tirgus, +16%)
  • Īpašuma apdrošināšana - 29,8 miljoni eiro (13,7% no tirgus, +16%)

Datu avots: sākotnējie, SKDS apkopotie dati par Latvijas Republikā darbojošos 3 riska apdrošinātāju (Balta, Baltijas Apdrošināšanas Nams un BTA Baltic) un 5 ārvalstu riska apdrošinātāju filiāļu (Compensa, ERGO, Gjensidige, If Apdrošināšana, Swedbank P&C), kā arī 2 dzīvības apdrošinātāju (CBL Life un SEB Life and Pension Baltic) un 4 ārvalstu dzīvības apdrošinātāju filiāļu (Compensa Life, ERGO Life, Mandatum Life un Swedbank Life) darbības rezultātiem Latvijas teritorijā.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais