OCTA Garantijas fondā 49% no atgūtās naudas nodrošināja tiesu izpildītāji

© Dmitrijs Suļžics/F64

Pagājušajā gadā pieņemti 946 lēmumi par atlīdzību izmaksu ceļus satiksmes negadījumos cietušajiem no sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) Garantijas fonda par kopējo summu 1,36 miljoni eiro, pavēstīja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB).

Savukārt no transportlīdzekļu īpašniekiem, turētājiem vai vadītājiem, kas izraisījuši ceļu satiksmes negadījumus ar neapdrošinātu spēkratu, izdevies atgūt 1,33 miljonus eiro.

OCTA likums nosaka, - ja ceļu satiksmes negadījums ir izraisīts ar neapdrošinātu spēkratu, cietušajiem radītie zaudējumi tiek segti no Garantijas fonda, taču vēlāk zaudējumu summa tiek piedzīta no neapdrošinātā transportlīdzekļa īpašnieka, turētāja vai vadītāja.

LTAB valdes loceklis Juris Stengrevics informē, ka laika periodā no 2017. līdz 2020.gadam vidējais lēmumu skaits par atlīdzību izmaksu no Garantijas fonda bija salīdzinoši nemainīgs - nedaudz virs 1000 lēmumiem gadā. Pērn pieņemto lēmumu skaits pirmo reizi vairāku gadu laikā saruka zem 1000 un bija 946 lēmumi. Tikmēr vidējā atlīdzības summa par vienu ceļu satiksmes negadījumu, kas izmaksāta no Garantijas fonda, pēdējo piecu gadu laikā ir būtiski pieaugusi. Ja 2017.gadā tie bija 1401 eiro, tad pērn - 1868 eiro.

Pērn Garantijas fondā no transportlīdzekļu īpašniekiem, turētājiem vai vadītājiem par izraisītu ceļu satiksmes negadījumu ar neapdrošinātu spēkratu, izdevies atgūt 1 339 239 eiro, kas ir vēsturiski lielākā atgūto līdzekļu summa - salīdzinoši 2017.gadā tie bija 911 222 eiro.

No atgūtās summas 50,5% pērn ir atlīdzināti labprātīgi, tostarp slēdzot vienošanās par līdzekļu atmaksu noteiktā kārtībā ilgstošākā laika periodā. Savukārt 49,3% gadījumos zaudējumi ir atgūti ar zvērināto tiesu izpildītāju palīdzību vai nododot piedziņai ārpakalpojumu sniedzējiem.

Stengrevics norāda, ka ikvienam transportlīdzekļa īpašniekam, turētājam vai vadītājam, kas bez OCTA piedalās satiksmē un tiek izraisīts ceļu satiksmes negadījums, jebkuri zaudējumi būs jāatlīdzina no savas kabatas uzreiz vai garākā laika periodā. Ja persona labprātīgi neatlīdzina zaudējumu summu Garantijas fondā, tas nozīmē, ka pamatsummai klāt nāks arī tiesāšanās izdevumi, likumiskie procenti un tiesu izpildītāju izdevumi.

Savukārt, ja parāda piedziņas lieta nonāk līdz zvērināto tiesu izpildītājiem, var sekot parādnieka īpašumu apķīlāšana un pārdošana izsolē. Turklāt jāņem vērā, ka pastāv gadījumi, kad regresa prasība var tikt vērsta arī pret mantiniekiem, ja šos līdzekļus nav bijis iespējams atgūt no vainīgā, informē Stengrevics, piebilstot, ka no šīm saistībām nav iespējams atbrīvoties arī izejot privātpersonas maksātnespējas procedūru.

Garantijas fonds izveidots 1997.gadā, un tā primārais uzdevums ir nodrošināt OCTA nozares stabilitāti valstī.

Garantijas fonds kalpo kā aizsardzības garants un nodrošinājums, ka ikviens ceļu satiksmes negadījumā cietušais saņems likumā noteikto atlīdzību. Garantijas fonda līdzekļus veido apdrošinātāju veiktās vienreizējās iemaksas, regulāri ikmēneša atskaitījumi no OCTA prēmijām, apdrošinātāju veiktās papildu iemaksas, LTAB regresa kārtībā atgūtie līdzekļi par ceļu satiksmes negadījumu rezultātā nodarītajiem zaudējumiem, kā arī ieņēmumi no fonda līdzekļu glabāšanas un ieguldīšanas.

LTAB nodrošina OCTA apdrošināšanas sistēmas darbību valstī. Sākotnēji birojs darbojās Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004.gada tā ir neatkarīga institūcija.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais