Lai arī pasaulē naftas cenas par barelu sākušas kristies, Latvijas iedzīvotāji un uzņēmēji šo krīzi bez kompleksa valsts atbalsta būs spiesti iznest uz saviem pleciem, un šobrīd svarīgākais ir mērķēti atbalstīt stratēģiski svarīgo lauksaimniecības nozari, kas ir valsts drošības un pārtikas apgādes stūrakmens. Nekavējoties jālemj par akcīzes nodokļa atcelšanu dīzeļdegvielai, kas paredzēta lauksaimnieciskās darbības veikšanai, kā arī jāatceļ iecerētā obligātā prasība no 1.aprīļa lauksaimniecībā izmantot dīzeļdegvielu ar bio piemaisījumu.
Šāds tūlītējs un mērķēts atbalsts lauksaimniekiem ļautu samazināt degvielas cenas saimnieciskās darbības veikšanai par vidēji 16-20 centiem litrā, tā proaktīvi reaģējot uz pēdējos gados lielāko krīzi lauksaimniecībā un sekmējot vietējo ražošanu, uzsver Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) līdzpriekšsēdētājs Armands Krauze.
Turpinoties Krievijas uzsāktajam karam un tā radītajam ekonomiskajam satricinājumam, aizvadītajās nedēļās piedzīvotas būtiskas naftas cenu svārstības, Latvijā gan joprojām saglabājoties augstām degvielas cenām arī tagad, kad citviet nafta par barelu 123 dolāru vietā jau maksā zem 100 dolāriem.
Straujais energoresursu pieaugums tiešā veidā atbalsojas lauksaimniecībā un, lai bremzētu draudošo cenu kāpumu patēriņa gala produktiem, jau tagad ir mērķēti jānovērš sadārdzinājums izmaksām, kas rada neplānotu slogu vietējai ražošanai un to būtiski sadārdzina. Ja, piemēram, vidēja lieluma saimniecībai ar 250 000 eiro apgrozījumu pērn degvielas izdevumi veidoja 10 000 eiro, tad šobrīd prognozējoši bez valsts atbalsta mehānisma tie būs teju trīs reizes lielāki.
“Mēs nevaram gaidīt, ka visi lauksaimnieki šo krīzi izturēs pašu spēkiem, un mēs nevaram droši apgalvot, ka cilvēku pirktspēja ļaus šo objektīvo faktoru dēļ dārgākos produktus nopirkt. Jau šobrīd vairākas valstis Eiropā strādā pie pasākumu kompleksa, kas atbalstītu gan iedzīvotājus, gan arī noteiktas nozares, jo ekonomiskās krīzes apstākļi ir ne tikai prognozējami, bet galvenais - risināmi. Mūsu pienākums ir atbalstīt vietējos ražotājus, kas ir arī mūsu valsts drošības un apgādes stabilitātes jautājums. Esmu pārliecināts, ka šobrīd katra diena, vēl tikai lemjot par atbalsta pasākumiem, ir zaudēts laiks, un jau šobrīd ir jāsāk ar konkrētiem soļiem lauksaimniecībā izmantojamās degvielas cenu mazināšanai,” uzsver A. Krauze.
Akcīzes nodokļa atcelšana dīzeļdegvielai, kas paredzēta lauksaimnieciskās darbības veikšanai, šobrīd veido 62.10 eiro par 1000 litriem, līdz ar to cena samazinātos par 6.21 eiro centu, savukārt, ja atstās spēkā ieceri par dīzeļdegvielu ar bio komponenti no šī gada 1.aprīļa, lauksaimniecībā izmantojamās dīzeļdegvielas cena kāptu par 10-14 eiro centiem litrā, kas nebūtu pieļaujams.
“Jāņem arī vērā, ka Ukraina līdz šim ir bijusi nozīmīgs lauksaimniecības produkcijas ražotājs globālajā tirgū, un jau šobrīd sagaidāms vairāku izejvielu deficīts un ar to saistītais cenu kāpums,” piebilst A. Krauze.