Dāvanās pērk pašu negribētas lietas

Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju šogad Ziemassvētkos cer saņemt tikpat daudz dāvanu kā pērn, kārojot no dāvanu maisa izvilkt mobilo telefonu vai ceļojumu. Savukārt citu apdāvināšanai lielākoties tiek izvēlas zeķes un sveces – lietas, ko daudzi negribētu saņem dāvanā.

Tirdzniecības centrs Spice interneta aptaujā noskaidrojis, ka vispievilcīgākā dāvana starp 15 piedāvātajām iespējām Latvijas iedzīvotājiem šķiet ģimenes ceļojums ar prāmi uz Stokholmu (40%), vai vakariņas sveču gaismā (35% respondentu). Daudzi labprāt dāvanā saņemtu dāvanu karti, mobilo telefonu vai auto. Gandrīz trešdaļa priecātos arī par skūpstu. Pašdarinātas dāvanas gribētu saņemt 18% cilvēku, kaut paši uz dāvanu veidošanu nav tik naski – tikai nepilni 4% no aptaujātajiem dāvanas tuviniekiem un draugiem gatavo saviem spēkiem.

Tomēr Swedbank Privātpersonu finanšu institūts situāciju redz optimistiskāku – pašdarinātas dāvanas gatavojoties pasniegt aptuveni 23% iedzīvotāju.

Pēc šā institūta veiktās aptaujas, visvairāk dāvanā tiek gaidīti mobilie telefoni vai fotoaparāti, daļa priekšroku dotu naudai vai dāvanu kartei.

Pirktākās dāvanas

Lielākā daļa aptaujāto dāvanā vislabprātāk saņemtu ceļojumu, telefonu vai automašīnu, bet neviens no aptaujātajiem gan nesolīja šādu pārsteigumu sagādāt kādam no saviem mīļajiem. Gandrīz puse par dāvanu iegādi īpaši galvu negrasās lauzīt. Aptuveni 45% no Spices aptaujātajiem gatavojas dāvināt veikala dāvanu karti, 30% dāvināšanai citiem izvēlas biļetes uz teātri, 20% – cimdus un zeķes, 18% dod priekšroku smaržām, 16% – Latvijas rotkaļu meistardarbiem. Pieprasīta dāvana ir arī jubilejas monēta ar nākamā gada – truša simboliku, kuru dāvināšanai izvēlēsies aptuveni 15% respondentu.

"Interesanti ir arī tas, ka mazinājušās cilvēku gaidas par to, cik dāvanas viņi varētu saņemt, – lielākoties cilvēki sagaida saņemt mazāk dāvanu nekā ieplānojuši pasniegt paši," secināja Swedbank Privātpersonu finanšu institūta direktora vietniece Diāna Krampe.

Ziemassvētku vecīša maiss pildās

Ziemassvētku tuvošanās jau ir jūtama arī lielveikalos. Lai atvieglotu dāvanu izvēli, Rimi piedāvā jau gatavas dāvanas steidzīgajiem, nevaļīgajiem klientiem, kā arī idejas un labas cenas tiem, kas paši veido īpašas dāvanas saviem mīļajiem.

"Mums ļoti labi sokas ar kosmētikas dāvanu pārdošanu, kā arī dekoratīvās kosmētikas pārdošanu kopumā. Pirmajā decembra nedēļā pieprasījums pēc dekoratīvās kosmētikas Rimi veikalos pieauga par 50% salīdzinot ar novembra pēdējo nedēļu. Pieprasījums pieaudzis pēc svecēm, svečturiem un no tiem veidotiem komplektiem, tekstila dāvanu komplektiem, protams, rotaļlietām (pieprasījums pēdējās nedēļās ir trīskāršojies). Arī pēc grāmatām, īpaši bērnu grāmatām. No svecēm populārākās šajā periodā ir klasiskās galda sveces (25 cm un 24 cm garas), kā arī mazās eglīšu svecītes un SPA tējas sveces. Tāpat pieaug pircēju interese par mazo sadzīves tehniku un sporta precēm," Neatkarīgajai stāstīja SIA Rimi Latvia vecākā sabiedrisko attiecību speciāliste Dace Valnere.

Zīmola ELVI sabiedrisko attiecību vadītāja Vineta Grigāne-Drande Neatkarīgajai atzina, ka jau šobrīd ir palielinājies apgrozījums arī dažādām precēm, kas, visticamāk, tiks liktas zem eglītes Ziemassvētkos. Pieauguši pārdošanas apjomi dažāda veida kosmētikai, piemēram, šampūniem, dušas želejām un krēmiem. Kā jau gatavojoties svētkiem, aizvien vairāk tiek pirkti tieši kosmētikas dāvanu komplekti. Vairāk tiek pirktas arī rotaļlietas, kā arī sveces un svečturi, kas arī var tik uzskatīti par klasiskām Ziemassvētku dāvanām. Palielinājies arī ELVI dāvanu karšu pārdošanas apjoms, kas ir raksturīgi, tuvojoties svētkiem.

Tērēs tikpat

Swedbank Privātpersonu finanšu institūta veiktā aptauja liecina, ka 60% iedzīvotāju šogad svētkos plāno apdāvināt tikpat cilvēku, cik pagājušajā gadā. Puse plāno dāvanu pasniegt četriem līdz desmit cilvēkiem, savukārt pārējie galvenokārt plāno sarūpēt dāvanas ne vairāk kā trim cilvēkiem. Taču ievērojami – no 12% līdz 4% – sarucis to cilvēku skaits, kas Ziemassvētkos dāvanas pasniegt neplāno vispār.

Spice secinājusi, ka lielākā daļa jeb 40% aptaujāto šajos svētkos dāvanām plāno atvēlēt 20–50 latus, 32% – mazāk par 20 latiem, bet 18% ir gatavi apdāvināt tuviniekus 50–100 latu vērtībā. Šajos Ziemassvētkos tikai 5% ir to, kas gatavi pirkumiem tērēt vairāk nekā 200 latus. Gandrīz puse aptaujāto par dāvanu iegādi prāto, pirms dodas uz veikaliem, 30% izvēli izdara veikalā, savukārt 18% dāvanas iegādājas spontāni. Aptuveni piektā daļa cilvēku dāvanas pērk ļoti savlaicīgi – jau mēnesi pirms svētkiem, savukārt 40% tās iegādājas nedēļu iepriekš, bet 16% dāvanu pirkšanu atliek uz pēdējo brīdi.

Aptuveni 74% aptaujāto atzina, ka dāvanas iegādāsies no ikmēneša ienākumiem un īpašus uzkrājumus šim mērķim neveido. "Gatavojoties svētkiem, ir vērts atcerēties, ka ģimenes izdevumus šajā laikā veido ne tikai dāvanu sagādāšana, bet arī citi izdevumi – svētku maltīte, svinīgs apģērbs, friziera apmeklējums, transporta izdevumi, dodoties ciemos vai uz kādu pasākumu," uzsvēra D. Krampe.

***

VIEDOKĻI

Iveta Lāce, t/c Spice direktore:

– Veidojot aptauju, starp lietišķajām anketas jautājumu un atbilžu rindiņām negaidīti izspraucās mīļi Ziemassvētku sapņi un sirsnīgi stāsti par siltu omītes istabu ar pīrādziņu smaržu, par mazo māšeli, kas tēlo Ziemassvētku rūķi, par tēti – vismīļāko Ziemassvētku vecīti pasaulē. Mēs izlasījām aizkustinošas vēlmes nevis par dāvanu saņemšanu, bet gan par dāvināšanu citiem. Sapratām, ka šobrīd svarīgāks par visu ir mīļo cilvēku tuvums un smaids. Ka cilvēki ar mieru iztikt bez iespaidīgām dāvanām, bet nav ar mieru palikt bez sirsnības, labestības un svētku izjūtas sirdī. Ka viņi ne tikai prot saņemt, bet vairāk par visu grib un prot dot.

Diāna Krampe, Swedbank Privātpersonu finanšu institūta direktores vietniece:

– Protams, svētki ir tādēļ, lai tos svinētu. Taču svinēt ne vienmēr nozīme tērēt. Bieži vien mēs liekam vienādības zīmi starp dāvināšanu un pirkšanu. Visvērtīgākās ir pārdomātas dāvanas, turklāt vērtīgas nevis iztērēto līdzekļu dēļ, bet gan ieguldītā laika ziņā. Arī tad, ja Ziemassvētku dāvanām ir laikus ieplānoti naudas līdzekļi un jūs varat atļauties tērēt, apsveriet iespēju mantu vietā dāvināt biļetes uz kādu pasākumu vai koncertu, ko varat apmeklēt kopā ar saņēmēju, uzdāviniet ielūgumu uz restorānu vai kopīgu kino apmeklējumu. Citiem vārdiem sakot – mantu un iesaiņojuma kalnu vietā daudz lietderīgāk ir dāvināt idejas, pasākumus un pieredzi.

Svarīgākais