70 tūkstoši mājsaimniecību nesaņem valsts solīto elektrības atbalstu

© Vladislavs Proškins/F64

Kompensējot straujo elektroenerģijas tarifu kāpumu, ir izveidots atbalsta mehānisms noteiktām iedzīvotāju grupām – aizsargātajiem lietotājiem, taču patiesībā gandrīz 70 tūkstošiem klientu šīs atlaides reāli saņemt nav iespējams, vēsta LTV raidījums "Ceturtā studija".

Aizsargātais lietotājs ir tie elektroenerģijas patērētāji, kuri ietilpst kādā no šīm grupām: daudzbērnu ģimene, personas ar invaliditāti vai ģimenes ar bērnu, kuram ir invaliditāte, kā arī maznodrošinātas un trūcīgas ģimenes. Daudzbērnu ģimenēm pienākas 20 eiro, pārējām grupām - 15 eiro samazinājums elektroenerģijas rēķinam.

“Problēma ir tajā, ka katram tirgotājam, kurš izvēlas sniegt šo pakalpojumu, jo pēc noteikumiem tirgotājs brīvprātīgi sniedz aizsargātā lietotāja pakalpojumu saviem klientiem - viņam ir nepieciešams IT rīks, kā savienot kopā savu sistēmu, kurā parādās visa informācija par viņu klientiem ar Būvniecības valsts kontroles biroja informācijas sistēmu, kas apstrādā šos saņemtos datus no tirgotāja par viņa klientiem un pasaka, kuri no klientiem ir aizsargātie lietotāji,” skaidroja Ekonomikas ministrijas Enerģijas tirgus un infrastruktūras departamenta direktores vietniece Līga Rozentāle.

Tādējādi Būvniecības valsts kontroles birojs savāc informāciju no vairākiem reģistriem, lai zinātu, kuriem pienākas aizsargātā lietotāja statuss. Tālāk jau no elektroenerģijas tirgotājiem tiek saņemta klientu datu bāze ar vārdu, uzvārdu un personas kodu, pēc tam tirgotājiem tiek nosūtīti līgumu numuri par klientiem, kuriem ir jāpiemēro attiecīgā atlaide.

Ja tirgotājs nevar nosūtīt savu klientu datu bāzi, tad atlaides nevar piemērot.
Patlaban, kad Latvijā pakalpojumu privātpersonām piedāvā veseli 12 elektroenerģijas tirgotāji, tikai divi no tiem ir izveidojuši šo IT rīku, ar kura palīdzību var nodrošināt atlaides aizsargātajiem lietotājiem.

Viens no elektrības tirgotājiem, kas ir izveidojis šādu rīku un sniedz atbalstu, pēc NRA rīcībā esošās informācijas ir Latvenergo.

Datu apmaiņas rīka izveidošanas izmaksas elektroenerģijas tirgotājiem valsts nesedz. Kā uzsvēra Rozentāle, tā ir viņu “sociālā atbildība un tēla uzlabošana”.

Ekonomikas ministrijā informēja, ka pašlaik atbalstu norēķiniem par elektroenerģiju saņem aptuveni 90 tūkstoši aizsargāto lietotāju, taču šīs atlaides pienākas gandrīz divas reizes lielākam skaitam - 160 tūkstošiem klientu. No valsts budžeta mēnesī tas izmaksātu divus līdz trīs miljonus eiro.

Reālā situācija ir tāda, ka teju 40% iedzīvotāju, kuriem pienāktos ik mēnesi saņemt 15 vai 20 eiro atlaidi, to pašlaik nesaņem, jo tirgotājs nav veicis savu “mājasdarbu”. Uzņēmums “Enefit” ir paudis, ka šobrīd strādā pie vajadzīgās sistēmas izveides, pārējie - nē. Kopš novembra aizsargātajiem lietotājiem jau gājusi gar degunu iespēja saņemt atlaides, tātad 45 vai 60 eiro par šiem trim mēnešiem ir pazaudēti.