Patēriņa cenas Latvijā gada laikā pieaugušas par 7,5%

© f64.lv, Vladislavs Proškins

Patēriņa cenas šogad novembrī, salīdzinot ar 2020.gada novembri, palielinājās par 7,5%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Salīdzinot ar šā gada oktobri, vidējais patēriņa cenu līmenis novembrī palielinājās par 1,1%.

Novembra 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, palielinājās par 2,6%.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2021.gada novembrī, salīdzinot ar 2020.gada novembri, bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, mājokļa iekārtai, kā arī veselības aprūpei.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 5,6%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (par 11,1%) un kartupeļiem (par 50,2%). Dārgāks bija siers un biezpiens (par 8,2%), piena produkti (par 10,9%), jogurts (par 22,1%), piens (par 12,4%). Cenas pieauga miltiem un citiem graudaugiem (par 18,8%), maizei (par 2,9%), konditorejas izstrādājumiem (par 2,2%), rīsiem (par 20,3%), kā arī makaronu izstrādājumiem (par 8,7%).

Sadārdzinājās arī augu eļļa (par 33,3%), sviests (par 6,9%), olīveļļa (par 9,4%) un margarīns (par 13,9%). Cenas palielinājās saldējumam (par 10,1%), svaigiem augļiem (par 3,2%), mājputnu gaļai (par 3,5%), olām (par 6,9%) un gaļas izstrādājumiem (par 3,0%).

Savukārt lētāka bija cūkgaļa (par 5,7%), augļu un dārzeņu sulas (par 5,3%), brokastu pārslas (par 4,8%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 2,5%. Gada laikā tabakas izstrādājumu cenas palielinājās vidēji par 3,9%. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 1,6%, sadārdzinoties alum, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un vīnam.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 15%. Būtiskākais cenu pieaugums bija siltumenerģijai, elektroenerģijai un dabasgāzei. Dārgāki bija mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, mājokļa īre, cietais kurināmais, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam, atkritumu savākšana, kā arī mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi.

Mājokļa iekārtas grupā cenas pieauga vidēji par 4,3%, galvenokārt sadārdzinoties mājokļa mēbelēm, kā arī mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem.

Veselības aprūpes grupā cenas pieauga par 3%. Dārgāki bija zobārstniecības pakalpojumi un ārstu speciālistu pakalpojumi.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā palielinājās par 18,7%, ko noteica degvielas cenu pieaugums par 39,1%. Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 41,2%, benzīns - par 35,5%, bet auto gāze - par 44,6%. Cenas pieauga pasažieru aviopārvadājumiem, lietotām automašīnām, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam.

Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 2,9%. Gada laikā cenu līmenis pieauga ziediem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, televīzijas abonēšanas maksai un žurnāliem. Savukārt lētāki bija personālie datori.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija ēdināšanas pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem, apģērbiem, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.

Šī gada novembrī, salīdzinot ar šī gada oktobri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 1,1%.

Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, kā arī cenu kritumam apģērbam un apaviem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 1,5%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (par 4,6%). Cenas pieauga miltiem un citiem graudaugiem (par 8,1%), kartupeļiem (par 6,3%), kā arī svaigiem augļiem (par 2%).

Akciju noslēgumu ietekmē cenas palielinājās konditorejas izstrādājumiem (par 2,8%), svaigām vai atdzesētām zivīm (par 15,7%), kafijai (par 2,3%), maizei (par 1%) un šokolādei (par 3,1%). Dārgāks kļuva jogurts (par 6,7%), sviests (par 6,8%), augu eļļa (par 7,6%), piens (par 2,8%), biezpiens (par 3,5%), makaronu izstrādājumi (par 4,7%), olīveļļa (par 4,3%), kā arī olas (par 1,5%).

Akciju ietekmē vidējais cenu līmenis kritās mājputnu gaļai (par 5%), augļu un dārzeņu sulām (par 5,9%), skābajam krējumam (par 3,8%), brokastu pārslām (par 7,9%), cūkgaļai (par 1,2%) un žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (par 0,6%).

Apģērbu un apavu grupā cenas samazinājās par 1,8%. Galvenokārt akciju ietekmē, vidējais cenu līmenis apaviem kritās par 4,6% un apģērbiem par 0,9%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 2,9%, ko būtiski ietekmēja siltumenerģijas tarifu pieaugums Rīgā no 1.novembra. Dārgāka bija elektroenerģija un cietais kurināmais.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis pieauga par 1,9%, ko noteica degvielas cenu kāpums par 3,3%. Benzīna cenas pieauga par 4,1%, dīzeļdegvielas - par 2,5%, bet auto gāzes - par 5,4%. Cenu līmenis pieauga arī personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, automašīnām. Savukārt lētākas bija riepas.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas pieauga vidēji par 0,9%, ko ietekmēja akciju noslēgumi personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Vidējais cenu līmenis palielinājās autotransportlīdzekļu apdrošināšanai.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija barībai lolojumdzīvniekiem, vīnam, zobārstniecības pakalpojumiem, ēdināšanas pakalpojumiem, neelektriskajiem virtuves piederumiem un priekšmetiem. Savukārt cenas samazinājās stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem.

Salīdzinot ar 2015.gadu, patēriņa cenas 2021.gada novembrī bija par 16,4% augstākas. Precēm cenas pieauga par 15,4%, bet pakalpojumiem - par 18,2%

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais