Apdrošinātāji: Vidējā atlīdzība ārzemēs četras reizes lielāka nekā Latvijā

Pēc Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) datiem šogad deviņos mēnešos par 1 421 ārvalstīs notikušu apdrošināšanas gadījumu izmaksāti 3,54 milj. latu, kas ir par 2,8% vairāk nekā pērn tādā pašā laika posmā. Vidējās atlīdzības lielums par ārvalstīs notikušu apdrošināšanas gadījumu sastāda 2 494 latus, kas ir par 8,3% vairāk, salīdzinot ar pagājušā gada deviņu mēnešu rādītājiem.

Salīdzinājumam Lietuvas apdrošinātāji par Lietuvā reģistrētu transportlīdzekļu ārvalstīs izraisītiem ceļu satiksmes negadījumiem šogad deviņos mēnešos atlīdzībās izmaksājuši 15,9 miljonus eiro (11,3 milj.latu), kas ir trīs reizes vairāk nekā Latvijas apdrošinātāji izmaksājuši par mūsu valsts reģistrētu transportlīdzekļu citās valstīs izraisītiem negadījumiem. Jāmin, ka starp abām valstīm tā tomēr ir liela izmaksāto atlīdzību apjomu atšķirība. Toties vidējās atlīdzības lielums par šādiem negadījumiem abās valstīs ir līdzīgs - Lietuvā tas arī ir apmēram 3,5 tūkstoši eiro (2,46 tūkstoši latu).

Ārvalstīs šī gada deviņos mēnešos mūsu iedzīvotāji visvairāk izraisījuši negadījumus Vācijā, Lietuvā, Polijā, Igaunijā un Lielbritānijā.

Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: "Lai gan ārvalstīs reģistrētie apdrošināšanas gadījumi skaita ziņā sastāda vien 5,3% no visiem reģistrētajiem gadījumiem, izmaksu ziņā tie veido ievērojamu daļu - 19% no kopējās atlīdzību summas. To var skaidrot ar daudz augstākām izmaksājamām kompensācijām. Piemēram, apdrošinātāju vidējais atlīdzības apmērs šī gada deviņos mēnešos par Latvijā notikušu ceļu satiksmes negadījumu veidoja 605 latus, bet par ārvalstīs - 4,1 reizes vairāk, sasniedzot 2494 latus, 2009.gadā šī atšķirība sastādīja tikai 3 reizes. Turklāt, ja par Latvijā notikušu ceļu satiksmes negadījumu vidējais atlīdzības apmērs pēdējo divu gadu laikā būtiski samazinājies, tad par ārvalstīs notikušiem negadījumiem ir vērojama pretēja tendence. Šogad, salīdzinot ar 2009.gada 9 mēnešu datiem, tas ir palielinājies par 8,3%."

Lielam finanšu riskam sevi pakļauj tie autobraucēji, kas ārvalstīs pārvietojas ar transportlīdzekli, kuram nav OCTA. Par šādu transportlīdzekļu izraisītiem ceļu satiksmes negadījumiem zaudējumu atlīdzības sākotnēji sedz OCTA garantijas fonds, bet vēlāk, saskaņā ar likumdošanu, visas izmaksātās atlīdzības regresa kārtībā ir jāatmaksā vainīgā transportlīdzekļa vadītājam vai īpašniekam.

LTAB jau ir vēstījis, ka šī gada septembra vidū LTAB kā OCTA garantijas fonda administrētājs saņēma līdz šim Latvijas vēsturē lielāko atlīdzības prasību gandrīz 300 tūkstošu eiro apmērā par Latvijā reģistrēta un neapdrošināta transportlīdzekļa izraisītu negadījumu Īrijā 2006.gada septembrī, ko izraisīja 25 gadus vecs Preiļu rajona iedzīvotājs alkohola reibumā.

J.Stengrevics: "Tā kā transportlīdzeklim BMW nebija veikta OCTA, tad par zaudējumu atlīdzināšanu ir atbildīgs LTAB, kas novembra sākumā pieņēma lēmumu par 140 956 eiro lielas atlīdzības izmaksas veikšanu un tuvākajā laikā lems par vēl gandrīz tādas pašas summas izmaksu. Jāmin, ka ceļu satiksmes negadījuma rezultātā zaudējumi nodarīti 4 automašīnām, to vadītājiem un pasažieriem, no kuriem viens ir miris. Ņemot vērā cietušo skaitu, kopējā summa varētu vēl pārsniegt 300 tūkstošus eiro."

Neilgi pēc jau minētā negadījuma LTAB tika saņemta jauna zaudējumu prasība 11 266 eiro apmērā par 2009.gada oktobrī Latvijā reģistrēta, neapdrošināta transportlīdzekļa izraisītu ceļu satiksmes negadījumu Īrijā. Par negadījuma izraisīšanu atbildīgs ir 27 gadus vecs Krāslavas iedzīvotājs, kas, jau iepriekš bija nonācis policijas uzmanības lokā par narkotisko vielu lietošanu. Ceļu satiksmes negadījuma rezultātā zaudējumi nodarīti Īrijā reģistrētam transportlīdzeklim un tā vadītājam.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais