Ieviesīs interneta veikalu uzticības zīmes

© www.nra.lv

Arvien vairāk pircēji, kas vēlas iegādāties kādu preci internetā, tiek piemānīti ar uzķeršanos uz reāli vairs neesošiem veikaliem, vai arī tur var atrast lieliskus piedāvājumus, kuri Latvijā vairs nav pieejami.

Latvijas Interneta asociācija šādus gadījumus cer izslēgt, ieviešot vienotu interneta veikalu uzticamības zīmi.

Tā kāds jaunietis, noskatījis mobilo telefonu, bija spiests septiņos interneta veikalos veikt pasūtījumu, līdz tikai astotajā izdevās telefonu iegādāties. Vienota mehānisma, kā noskaidrot, vai konkrētais interneta veikals maz darbojas, nav.

"Nav kritēriju, pēc kuriem lietotāji varētu pateikt, vai konkrētais internetveikals vispār darbojas. Tāpēc pircējiem iesakām apskatīt kontaktinformāciju un zvanīt konkrētajam internetveikalam. Viens no iemesliem, kāpēc uz tīmekļa veikaliem vairs nevar īsti paļauties, – starptautiskās kredītkompānijas samazinājušas kredītlīnijas, un bieži vien interneta uzņēmumu rīcībā nav līdzekļu, lai preces varētu iegādāties bez priekšapmaksas," Neatkarīgajai skaidro Latvijas Interneta asociācijas izpilddirektors Viesturs Šeļmanovs-Plešs.

Viņš norāda, ka vairāk nekā desmit lielākie internetveikali vairs nedarbojas, kaut gan tehniski tajos joprojām var izpildīt pasūtījumus, bet tālāk nekas, izņemot klienta vilšanos par solītās preces iegādi, nenotiks.

Interneta asociācija šo problēmu ir apzinājusi un tuvāko mēnešu laikā cer ieviest vienotu atpazīstamības zīmi, kuru varēs saņemt tie internetveikali, kas darbojas. "Ir jāizstrādā principi, pēc kādiem zīmi piešķirs," piebilst Interneta asociācijas izpilddirektors.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) šogad saņēmis 26 sūdzības par internetveikaliem. Visbiežāk minēts, ka nav iespējams realizēt atteikuma tiesības, preces noteiktajā termiņā netiek piegādātas, un pēdējos mēnešos vērojama arī tendence, ka interneta veikals ir bankrotējis vai uz laiku pārtraucis darbību, bet pasūtījumu vēl evidē iespējams veikt, norāda PTAC patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Sanita Gertmane.

Visvairāk – astoņas – sūdzības gada sākumā PTAC saņēma par euroshop.lv internetveikalu, kad tas bija bankrotējis un patērētājiem nebija piegādājis preces.

"Daļa internetveikalu nevēlas palikt tirgū ilgtermiņā un nerūpējas par savu saistību pret patērētāju izpildi. Tomēr šādas kompānijas met ēnu uz nozari kopumā, jo patērētāji uz iepirkšanos internetveikalā lūkosies ar aizdomām," skaidro PTAC pārstāve.

Centrs internetveikalu pircējiem iesaka pārliecināties, vai tīmekļa vietnē atrodami uzņēmuma dati – nosaukums, juridiskā adrese, reģistrācijas numurs. To, vai uzņēmumam uzsākts maksātnespējas process vai firma ir likvidējusies, var pārbaudīt dažādās datu bāzēs: piemēram, Maksātnespējas administrācijas maksāt nespējīgo uzņēmumu datu bāze (www.mna.gov.lv), Lursoft datu bāze (www.lursoft.lv).

"Ja interneta vietnē nav kontaktinformācijas un uzņēmuma datu, varbūt neriskēt pasūtīt izvēlēto preci. Patērētājam, skatot mājaslapu vai pasūtot, ir diezgan problemātiski noteikt, vai internetveikals piegādās preci vai ne. Šajā gadījumā labākais ir ņemt vērā draugu, paziņu un savu iepriekšējo pieredzi un pasūtīt tādā internetveikalā, kas ir uzticams. Protams, neviens nav pasargāts no maksātnespējas, kas laikā no preces pasūtīšanas līdz piegādei var notikt ar internetveikalu," piebilst PTAC patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja S. Gertmane.

***

VIEDOKLIS

Mārtiņš ŠVĀNS, internetveikala Xnet komercdirektors:

– Diemžēl mums nav informācijas, kāds varētu būt bankrotējušo veikalu skaits, kuriem vēl ir aktīvas mājaslapas. Tomēr aizvien vairāk klientu sūdzas, ka mēģinājuši kādā veikalā izdarīt pirkumu, taču nav saņēmuši no veikala nekādu ziņu, kā arī visi telefoni klusē. Ļoti aktuāla ir arī problēma, kad bankrotējušā internetveikala īpašnieks aizlaiž SIA uz bankrotu un tās vietā to pašu interneta veikalu turpina apkalpot jau cita SIA. Lielākoties šīs jaunās sabiedrības atsakās uzņemties veco saistības garantijas jautājumos un neliekas ne zinis par klientu samaksātām priekšapmaksām un iepriekšējā uzņēmuma saistībām.

Attiecībā uz pasūtītāju paradumiem esam izjutuši, ka cilvēki šobrīd daudz labprātāk iepērkas atpazīstamos un lielos internetveikalos.

***

UZZIŅAI

Kur meklēt informāciju?

- Pārliecinieties, vai interneta vietnē atrodami uzņēmuma dati – nosaukums, juridiskā adrese, reģistrācijas numurs.

- Uzziniet, vai uzņēmumam nav sākts maksātnespējas process vai tas nav likvidējies. To var pārbaudīt, apmeklējot dažādas datu bāzes: Maksātnespējas administrācijas maksāt nespējīgo uzņēmumu datu bāze (mna.gov.lv), Lursoft datu bāze (lursoft.lv).

- Ja nav kontaktinformācijas un uzņēmuma datu, labāk neriskēt šādā vietnē pasūtīt izvēlēto preci.

Avots: PTAC

Svarīgākais