Inflācija atgriežas; Patēriņa cenas oktobrī pieaugušas par 0,4%

Vidējais patēriņa cenu līmenis oktobrī, salīdzinot ar septembri, palielinājies par 0,4%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes informācija.

Šā gada oktobrī, salīdzinot ar iepriekšējā gada oktobri, vidējais patēriņa cenu līmenis bija par 1% augstāks. Precēm cenas pieauga par 2,6%, bet pakalpojumiem - kritās par 3,2%.

Pēdējo 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, ir samazinājies par 1,6%.

Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, oktobrī precēm cenas pieaugušas par 0,6%, bet pakalpojumiem vidējais cenu līmenis krities par 0,3%. 2009.gada oktobrī, salīdzinot ar tā paša gada septembri, vidējais patēriņa cenu līmenis samazinājās par 0,2%.

Lielākā ietekme uz patēriņa cenu pārmaiņām oktobrī bija cenu kāpumam pārtikai, apģērbiem un apaviem, kā arī ar mājokļa uzturēšanu saistītu preču un pakalpojumu cenu kritumam.

Pārtikas grupā vidējo cenu līmeni galvenokārt ietekmēja maizes un graudaugu izstrādājumu cenu kāpums par 5,8%. Īpaši strauji cenas pieauga griķiem par 48,6%, mannā putraimiem par 5,2%, rudzu maizei par 7,4%, graudu maizei par 18,6% un baltmaizei par 6,6%. Sezonas ietekmē dārzeņu cenas palielinājās par 5,1%. Cenas pieauga arī pienam un piena produktiem par 1,8%, sieram par 2,5%, tējai, kafijai par 1,5%, cukuram par 0,4%, gaļai un gaļas izstrādājumiem par 0,2%, eļļai un taukiem par 1%. Savukārt cenu kritums bija vērojams augļiem - par 7%, atspirdzinošajiem dzērieniem - par 1,2%, zivīm un zivju izstrādājumiem - par 0,4%.

Noslēdzoties atlaidēm un tirdzniecībā parādoties jaunās sezonas precēm, apģērbiem cenas palielinājās par 3,1%, apģērbu piederumiem - par 3,8%, bet apaviem - par 5%.

Lielākā pazeminošā ietekme bija siltumenerģijai, kas kļuva lētāka par 2,7%. Cenas samazinājās arī mājokļa uzturēšanas un remonta materiāliem un pakalpojumiem. Savukārt dārgāka kļuva sašķidrinātā gāze un īres maksa, kā arī turpināja sadārdzināties cietais kurināmais - par 2,3%.

Oktobrī cenu kāpums bija vērojams degvielai, mājokļa uzkopšanas un tīrīšanas līdzekļiem, ziediem, vieglām automašīnām, mēbelēm un sadzīves tehnikai.

Cenas samazinājās tūrisma, telekomunikāciju un kultūras pakalpojumiem. Akciju ietekmē lētākas kļuva personīgās aprūpes preces, alkoholiskie dzērieni, medikamenti un TV, video, audio iekārtas.