Mobilo sakaru cenas krīt

Piecu gadu laikā piena un sviesta cena Latvijā ir teju dubultojusies, elektroenerģija maksā par 65%, bet degviela par 40% dārgāk nekā 2005. gadā. Pretstatā tam mobilo sakaru tarifi Latvijā ar katru gadu samazinās.

Mobilos sakaru pakalpojumus, bez kuriem šobrīd nav iedomājama ikdiena, Latvijā pirms 18 gadiem sāka piedāvāt SIA Latvijas mobilais telefons (LMT) pirms desmit gadiem Latvijā darbu sāka SIA Tele2, bet pirms pieciem – Bite Latvija. 1992. gada novembrī mobilo telefonu Latvijā lietoja aptuveni 500 Latvijas iedzīvotāji. Šobrīd mobilo operatoru klientu kopskaits pārsniedzis jau Latvijas iedzīvotāju skaitu. Tas nozīmē, ka teju katrs Latvijas iedzīvotājs izmanto mobilo telefonu vai pat vairākus. 1992. gadā šis aparāts tika uztverts kā luksusa priekšmets, jo mobilo aparātu cenas svārstījās no 1200 līdz 2000 ASV dolāriem. Šobrīd mazcenas mobilos telefona aparātus var nopirkt pat par 1 latu. Ja līdz šim šādu iespēju varēja izmantot tikai pastāvīgā pieslēguma klienti, tad kopš pirmdienas mazcenas mobilos telefona aparātus var iegādāties arī O!Kartes, tas ir, priekšapmaksas kartes, klienti.

Arī mobilo pakalpojumu tarifi kļūst arvien lētāki. Pēc Bite Latvija vērtējuma, pēdējo piecu gadu laikā mobilo sakaru pakalpojumu tarifi ir samazinājušies par 50 procentiem.

Šobrīd, kad klientus vairs nevar īpaši pārsteigt ne ar lētiem mobilo telefonu aparātiem, ne ar pievilcīgiem tarifiem, visi trīs mobilo sakaru operatori Latvijā īpašu uzmanību pievērš tīkla attīstībai, gatavojoties jau ceturtās paaudzes 4G tīkla ieviešanai. LMT pirmais uzsāka 4G tīklu testus Latvijā un līdz šim arī vienīgais piedāvājis iedzīvotājiem iespēju izmēģināt šo nākamās paaudzes tehnoloģiju. "LMT ir gatavs 4G ieviešanai, taču valstī vēl ir jāatrisina frekvenču jautājums un arī no iekārtu ražotāju puses jāsagaida plašāks un iedzīvotājam pieejamāks piedāvājums. Pagaidām komerciāli vēl nav pieejama neviena iekārta, kas darbotos 4G tīklā. Tāpēc LMT prioritāte šobrīd ir 3G tīkla pārklājuma attīstība Latvijā, – ne tikai Rīgā un lielākajās Latvijas pilsētās, bet arī lauku teritorijās," norāda LMT Biznesa vadības dienesta direktors Vīgants Radziņš. LMT tīkla attīstībā investējis vairāk nekā 280 miljonus latu.

Bite Latvija ir pabeidzis esošā sakaru tīkla modernizāciju un ir gatavs ieviest arī 4G tehnoloģiju, tiklīdz tas būs iespējams, atzina Bite grupas tehniskais vadītājs Kristobals Alonso. Bite no augusta līdz septembrim Latvijā nomainījusi 458 bāzes staciju tehnoloģiju un līdz gada beigām plāno uzbūvēt vēl 50 jaunas 2G bāzes stacijas un 50 jaunas 3G bāzes stacijas. K. Alonso sacīja, ka pašreizējais tehniskais aprīkojums ir piemērots tam, lai ieviestu 4G – tam būs nepieciešami tikai programmatūras atjauninājumi. Tiklīdz būs klientu pieprasījums, nepieciešamās ierīces un frekvences, Bite Latvija nodrošinās klientiem 4G.

Kopš ienākšanas Latvijas tirgū 2005. gadā Bite Latvija līdz šim investējusi vairāk nekā 150 miljonus eiro (105,4 miljonus latu), kā to paredz apņemšanās, saņemot licenci darbībai tirgū. Pēc Bite grupas finanšu direktora Ņikitas Sergijenko vērtējuma, nākamais gads varētu būt pirmais, kad kompānijas ieguldījumi sāktu apmaksāties. "Sākot strādāt šajā tirgū, taisnības labad jāsaka, ka uzņēmums cerēja uz ātrāku investīcijas atpelnīšanos. Taču telekomunikācijas tik strauji attīstās, ka nepārtraukti nepieciešams investēt," Neatkarīgajai atklāja Ņ. Sergijenko.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais