Patēriņa cenas Latvijā mēneša laikā pieaugušas par 0,4%

© f64.lv, Dmitrijs Suļžics

Patēriņa cenas šogad februārī salīdzinājumā ar janvāri Latvijā pieaugušas par 0,4%, bet gada laikā - šogad februārī salīdzinājumā ar 2020.gada februāri - patēriņa cenas sarukušas par 0,2%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, februārī samazinājies par 0,2%.

Statistikas pārvaldē informēja, ka 2021.gada februārī, salīdzinot ar janvāri, precēm cenas pieaugušas par 0,6%, bet pakalpojumiem samazinājušās par 0,1%, savukārt salīdzinājumā ar pagājušā gada februāri precēm cenas sarukušas par 0,7%, kamēr pakalpojumiem tās pieaugušas par 0,9%.

Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām šogad februārī salīdzinājumā ar janvāri bija cenu kāpumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, mājokļa iekārtai, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, veselības aprūpei, kā arī cenu kritumam apģērbam un apaviem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis palielinājās par 0,7%. Būtiskākais cenu līmeņa kāpums grupā bija svaigiem dārzeņiem (+15%), galvenokārt gurķiem un tomātiem. Cenas pieauga arī cūkgaļai (+5,8%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+1%), kafijai (+1,2%), olīveļļai (+5,4%) un svaigiem augļiem (+0,8%). Savukārt akciju ietekmē cenas samazinājās mājputnu gaļai (-5%), šokolādei (-5,1%), konditorejas izstrādājumiem (-1,9%), maizei (-0,6%) un pienam (-1,1%).

Apģērbu un apavu vidējais cenu līmenis februārī samazinājās par 1,4%. Turpinoties valstī izsludinātajiem ierobežojumiem, iegādāties apģērbus un apavus varēja tikai attālināti, izņemot atsevišķus veikalus, kuros atbilstoši noteikumiem bija atļauta visa sortimenta tirdzniecība. Līdz ar to kopējais veikto imputāciju īpatsvars apģērbiem bija 43% un apaviem 35%. Atlaižu ietekmē apaviem cenas samazinājās par 3,4%, bet apģērbiem - par 0,8%.

Mājokļa iekārtas grupā cenas mēneša laikā pieauga vidēji par 1,1%. Cenas pieauga mājokļa mēbelēm, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, mājsaimniecības tekstilizstrādājumiem un traukiem.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis mēneša laikā pieauga par 0,4%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums farmaceitiskajiem produktiem un ārstu speciālistu pakalpojumiem.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā pieauga par 2,1%. Degviela kļuva dārgāka par 5,1%, tostarp dīzeļdegvielas cena palielinājās par 5,7%, benzīna - par 4,4%, bet auto gāzes - par 3,8%. Lētāka bija personisko transportlīdzekļu apkope un remonts.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas mēneša laikā pieauga vidēji par 0,5%. Cenas kāpa ziediem, savukārt lētāka kļuva barība lolojumdzīvniekiem un rotaļlietas.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums mēneša laikā bija siltumenerģijai, savukārt cenu kritums bija mājokļa īrei, pirmsskolas izglītībai, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2021.gada februārī, salīdzinot ar 2020.gada februāri, bija cenu kritumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, apģērbam un apaviem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, kā arī cenu pieaugumam ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem un veselības aprūpei.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā samazinājās par 0,4%. Būtiskākais cenu kritums bija gaļai un gaļas izstrādājumiem (-3%), tostarp cenas samazinājās mājputnu gaļai (-11,1%), cūkgaļai (-1,3%), kā arī žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (-0,5%). Lētāki bija arī konditorejas izstrādājumi (-1,5%), kartupeļi (-8,1%), svaigas vai atdzesētas zivis (-7,2%), sviests (-3,7%), kā arī augļu un dārzeņu sulas (-2,9%). Savukārt vidējais cenu līmenis pieauga jogurtam (+6,9%), piena produktiem (+2,8%), kafijai (+3,2%), brokastu pārslām (+12,8%), griķiem (+14%) un augu eļļai (+7,5%).

Apģērbu un apavu vidējais cenu līmenis gada laikā samazinājās par 1,5%. Apaviem cenas saruka vidēji par 5,7%, bet apģērbiem - par 0,7%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā samazinājās par 2,7%. Gada laikā lētāka kļuva siltumenerģija, mājokļa īres maksa, cietais kurināmais, dabasgāze, kā arī elektroenerģija. Savukārt sadārdzinājās mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, kā arī materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 2,6%. Cenas pieauga zobārstniecības pakalpojumiem un ārstu speciālistu pakalpojumiem. Savukārt lētāki bija farmaceitiskie produkti, galvenokārt kompensējamie medikamenti.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā samazinājās par 1,2%, ko galvenokārt ietekmēja degvielas cenu samazinājums par 4,7%. Dīzeļdegvielas cenas kritās vidēji par 5,5%, benzīna - par 3,5%, bet auto gāzes - par 5,3%. Vidējais cenu līmenis samazinājās pasažieru aviopārvadājumiem, ko būtiski ietekmēja Covid-19 ierobežojumi. Dārgāki kļuva pasažieru pārvadājumi pa autoceļiem un automašīnas.

Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi gada laikā sadārdzinājās par 2,8%. Gada laikā vidējais cenu līmenis pieauga personālajiem datoriem, ziediem, grāmatām, kā arī televīzijas abonēšanas maksai.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kritums gada laikā bija autotransportlīdzekļu apdrošināšanai un viesnīcu pakalpojumiem. Savukārt cenu kāpums bija ēdināšanas pakalpojumiem, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, telekomunikāciju pakalpojumiem.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais