Patēriņa cenas Latvijā gada laikā samazinājušās par 0,5%

© f64.lv, Jānis Saliņš

Patēriņa cenas janvārī salīdzinājumā ar decembri Latvijā pieaugušas par 0,4%, bet gada laikā - šogad janvārī salīdzinājumā ar 2020.gada janvāri - patēriņa cenas sarukušas par 0,5%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, janvārī saglabājies nemainīgs.

Statistikas pārvaldē informēja, ka 2021.gada janvārī, salīdzinot ar 2020.gada decembri, precēm cenas pieaugušas par 0,4%, bet pakalpojumiem - par 0,3%, savukārt salīdzinājumā ar pagājušā gada janvāri precēm cenas sarukušas par 1,4%, kamēr pakalpojumiem tās pieaugušas par 1,5%.

Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām janvārī salīdzinājumā ar decembri bija cenu kāpumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, kā arī cenu kritumam apģērbam un apaviem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis palielinājās par 0,4%. Būtiskākais cenu līmeņa kāpums bija svaigiem augļiem (+8,4%) un svaigiem dārzeņiem (+2,9%). Akciju noslēgumu ietekmē cenas pieauga pienam (+4,3%), miltiem un citiem graudaugiem (+4%), maizei (+0,8%), šokolādei (+2,1%). Akciju ietekmē cenas samazinājās cūkgaļai (-6,9%), mājputnu gaļai (-2,8%) un kafijai (-2%). Lētāka kļuva arī žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (-0,6%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 0,4%. Akciju noslēgumu rezultātā dārgāki bija stiprie alkoholiskie dzērieni un vīns.

Apģērbu un apavu vidējais cenu līmenis mēneša laikā samazinājās par 5%. Vienlaikus statistikas pārvaldē uzsvēra, ka valstī izsludināto ierobežojumu dēļ janvārī apģērbu un apavus nebija iespējams iegādāties klātienē, līdz ar to palielinājās Covid-19 datu imputāciju skaits šajā grupā. Atlaižu un izpārdošanu ietekmē apģērbiem cenas samazinājās par 5%, bet apaviem - par 5,8%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas mēneša laikā pieauga par 0,8%. Pieaugot dabasgāzes tarifiem no 2021.gada 1.janvāra, dabasgāze sadārdzinājās vidēji par 6,7%. Atkritumu savākšanas pakalpojumiem dabas resursu nodokļa pieauguma ietekmē cenas kāpa vidēji par 5,3%. Dārgāki kļuva materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi un mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi. Vidējais cenu līmenis samazinājās cietajam kurināmajam un elektroenerģijai.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā pieauga par 1,5%. Degviela kļuva dārgāka par 4,7%, tostarp dīzeļdegviela sadārdzinājās par 5,8%, benzīns - par 3,9% un auto gāze - par 1,2%. Cenas samazinājās pasažieru aviopārvadājumiem un lietotām automašīnām.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā mēneša laikā cenas palielinājās par 2,5%, ko lielākoties ietekmēja akciju noslēgumi personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Vidējais cenu līmenis pieauga autotransportlīdzekļu apdrošināšanai un finanšu pakalpojumiem.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums mēneša laikā bija telekomunikāciju pakalpojumiem, zobārstniecības pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem. Savukārt cenas samazinājās grāmatām.

Savukārt lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2021.gada janvārī, salīdzinot ar 2020.gada janvāri, bija cenu kritumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, kā arī cenu pieaugumam ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, veselības aprūpei, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, apģērbam un apaviem.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā samazinājās par 0,1%. Būtiskākais cenu kritums bija gaļai un gaļas izstrādājumiem (-2,6%), tostarp cenas samazinājās cūkgaļai (-9,5%) un mājputnu gaļai (-4,9%). Lētāki bija arī svaigi dārzeņi (-4,4%), kartupeļi (-7,8%), sviests (-5,3%), kā arī kafija (-1,2%). Savukārt vidējais cenu līmenis pieauga konditorejas izstrādājumiem (+2,4%), maizei (+1,5%) un griķiem (+17,5%). Dārgāki kļuva arī svaigi augļi (+0,9%), brokastu pārslas (+10,4%), siers un biezpiens (+1,7%), žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (+0,9%), kā arī šokolāde (+3,1%).

Apģērbu un apavu vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 1,3%. Apģērbu cenas pieauga vidēji par 2,3%, savukārt apavu vidējais cenu līmenis kritās par 2,1%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas samazinājās par 2,6%. Gada laikā lētāka kļuva siltumenerģija, cietais kurināmais, mājokļa īres maksa, dabasgāze, kā arī elektroenerģija. Savukārt sadārdzinājās mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, kā arī materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 2,6%. Vidējais cenu līmenis pieauga zobārstniecības pakalpojumiem un ārstu speciālistu pakalpojumiem. Savukārt lētāki bija farmaceitiskie produkti, galvenokārt kompensējamie medikamenti.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā samazinājās par 4,7%, ko ietekmēja degvielas cenu samazinājums par 12,6%. Dīzeļdegvielas cenas kritās vidēji par 14,6%, benzīna - par 10,4%, bet auto gāzes - par 9,4%. Vidējais cenu līmenis samazinājās pasažieru aviopārvadājumiem, ko būtiski ietekmēja Covid-19 ierobežojumi. Dārgāki kļuva pasažieru pārvadājumi pa autoceļiem, personisko transportlīdzekļu apkope un remonts.

Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi gada laikā sadārdzinājās par 2,9%. Gada laikā vidējais cenu līmenis pieauga personālajiem datoriem, televīzijas abonēšanas maksai, žurnāliem, kā arī ziediem.

Vidējais cenu līmenis gada laikā restorānu un viesnīcu pakalpojumiem pieauga par 1,6%. Cenu pieaugumu galvenokārt noteica ēdināšanas pakalpojumi, tostarp vidējais cenu līmenis palielinājās ēdnīcu pakalpojumiem - par 4,3%, restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem - par 1,5%, bet ātrās ēdināšanas pakalpojumiem - par 3,4%. Lētāki bija viesnīcu pakalpojumi (-9%).

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas gada laikā samazinājās par 0,8%, ko būtiski ietekmēja cenu samazinājums autotransportlīdzekļu apdrošināšanai. Savukārt dārgāka kļuva sociālā aizsardzība un finanšu pakalpojumi.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kritums gada laikā bija alum. Savukārt cenas pieauga stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, telekomunikāciju pakalpojumiem un tabakas izstrādājumiem.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais