Pieteikta Latvijas vēsturē lielākā prasība par neapdrošināta auto izraisītu avāriju - 300 000 eiro

Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) kā obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) garantijas fonda administrators, kas veic izmaksas cietušajiem par neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem, nesen saņēmis Latvijas vēsturē lielāko atlīdzības prasību gandrīz 300 000 eiro (210 000 latu) apmērā par Latvijā reģistrēta un neapdrošināta transportlīdzekļa izraisītu negadījumu Īrijā.

Ceļu satiksmes negadījums noticis 2006.gadā Īrijā, un to izraisījis kāds 25 gadus vecs Preiļu novada iedzīvotājs, būdams alkohola reibumā, ar BMW markas automašīnu. Tā rezultātā bija viens bojāgājušais, trīs cietušie, kā arī zaudējumi nodarīti četrām automašīnām, šodien preses konferencē par jaunas un uzlabotas fotoradaru programmatūras ieviešanu pavēstīja LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Viņš norādīja, ka pēc izmaksu veikšanas saskaņā ar likumu LTAB ar regresa prasību vērsīsies pret neapdrošinātā transportlīdzekļa īpašnieku vai vadītāju par izmaksāto līdzekļu atgūšanu pilnā apmērā. Jau tuvākajā laikā tikšot pārskaitīta daļa pieprasītās summas 150 000 eiro (105 000 latu) apmērā, bet pārējā naudas summa tiks pārskaitīta nedaudz vēlāk.

Stengrevics atzīmēja, ka tik liela regresa prasība, visticamāk, negadījuma izraisītājam nozīmēs saistības uz mūžu. Ik gadu birojs autovadītājiem atgādinot, ka braukšana bez OCTA ceļu satiksmes negadījuma rezultātā nozīmēs zaudējumu atlīdzināšanu no savas kabatas, tomēr, neraugoties uz to, ir autovadītāji, kuri izvēlas riskēt un braukt bez OCTA.

LTAB uzsver, ka administratīvais sods par braukšanu bez OCTA ir mazākais sods, kas pārkāpējus var sagaidīt, un drīzāk ir pat preventīvs solis, lai pasargātu no daudz lielākām finansiālām nepatikšanām. Nauda garantijas fondā veido iemaksas no pārdotajām OCTA polisēm. Faktiski par neapzinīgu autovadītāju izraisītajiem negadījumiem vispirms maksā tie, kuri polises ir pirkuši. Tādējādi jo īpaši svarīgi ir pastiprināti vērst uzmanību uz kontroles iespējām, lai samazinātu neapdrošinātu auto dalību ceļu satiksmē, uzskata Stengrevics.

Latvijā neapdrošināto auto īpatsvars ceļu satiksmē saglabājas 3% robežās. Lai gan kopējais īpatsvars paliek nemainīgs, tomēr kopš Latvijas pievienošanās Šengenas līgumam pieaudzis neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisītu ceļu satiksmes negadījumu skaits ārvalstīs. Lielā mērā to var skaidrot ar to, ka, šķērsojot ES iekšējās robežas, netiek pārbaudīta OCTA esamība. Līdz ar to tie, kuri brauc Latvijā bez OCTA, to dara arī ārpus valsts robežām, sacīja Stengrevics.

LTAB jūlijā sniedza informāciju, ka līdz šim lielākā apdrošinātāju izmaksātā zaudējumu atlīdzība cietušajiem par ceļu satiksmes negadījumu Latvijā ir 70 800 lati.

2008.gadā notikušajā satiksmes negadījumā tika bojāts viens transportlīdzeklis un cietušas divas personas, biznesa portālu "Nozare.lv" šovasar informēja LTAB pārstāve Inese Ozoliņa.

Savukārt līdz šim lielākā pieteiktā prasība apdrošinātājiem ir par ceļu satiksmes negadījumu 2008.gadā ar kopējo šī brīža atlīdzību summu 148 000 latu, informēja Ozoliņa.

"Lielākās izmaksātās kompensācijas par Latvijā izraisītiem ceļu satiksmes negadījumiem notikušas tieši pēdējos gados. Tas skaidrojams ar vērtīgāku transportlīdzekļu īpatsvara pieaugumu satiksmē, transportlīdzekļa remontdarbu sadārdzināšanos servisos un arī ar ārstēšanās izmaksu pieaugumu," skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Trīs lielākās apdrošinātāju jau izmaksātās zaudējumu atlīdzības cietušajiem ir: 70 800 lati par 2008.gada martā notikušu negadījumu, kurā bojāts viens transportlīdzeklis un cietušas divas personas; 70 300 lati par 2009.gada septembrī notikušu negadījumu, kurā bojāts pasažieru vilciens; gandrīz 70 000 latu par 2007.gada augustā notikušu negadījumu, kurā bojāts viens transportlīdzeklis.

Līdz šim lielākā pieteiktā prasība apdrošinātājiem par negadījumu Latvijā ir ar kopējo summu 148 000 latu. Tajā cieta sešas personas, no kurām divas aizgāja bojā. Šajā negadījumā jau pieteikti 109 000 latu par cietušo ārstēšanos, 35 000 latu par Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) veiktajām pensiju un pabalstu izmaksām, 2100 lati par Veselības norēķinu centra veiktajām izmaksām par cietušo ārstēšanu un rehabilitāciju, kā arī veikti maksājumi par apbedīšanas izdevumiem, nemateriālo zaudējumu atlīdzībai saistībā ar cietušās personas fizisku traumu un maksājumi par pārejošu darbnespēju.

Par Latvijā reģistrētu transportlīdzekļu izraisītiem negadījumiem ārvalstīs Latvijas apdrošinātājiem pieteiktie kompensāciju apmēri veido vēl lielākas atlīdzību summas, piemēram, seši miljoni eiro (4,2 miljoni latu) par negadījumu Īrijā 2007.gadā un divi miljoni eiro (1,4 miljoni latu) par negadījumu Itālijā 2006.gadā.

"Ja šie ceļu satiksmes negadījumi būtu izraisīti ar transportlīdzekli, kuram nav OCTA, tad šīs atlīdzības tiktu izmaksātas no OCTA garantijas fonda, bet pēc tam regresa kārtībā atgūtas no vainīgā transportlīdzekļa īpašnieka vai vadītāja. Jāmin, ka saskaņā ar OCTA likumu, ja negadījums izraisīts alkohola un narkotisko vielu reibumā, braucot bez attiecīgās kategorijas tiesībām vai bez tehniskās apskates, apdrošinātājs ir tiesīgs arī vērsties ar regresu pret vainīgā transportlīdzekļa īpašnieku un piedzīt no viņa cietušajiem izmaksātās kompensācijas pilnā apmērā," saka Stengrevics.

Šogad pirmajā ceturksnī vidējā izmaksātā atlīdzība par apdrošināšanas gadījumu bija 652 lati. Tomēr izmaksas ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem var veidot pat vairākus desmitus un simtus tūkstošu latu - viss atkarīgs no cietušo personu negadījumā gūto traumu un transportlīdzekļu bojājumu smaguma pakāpes un citiem faktoriem, skaidroja Ozoliņa.

Pašlaik saskaņā ar OCTA likumu par personai nodarītajiem zaudējumiem izmaksājamās kompensācijas limits ir noteikts 2,5 miljonu eiro (1,76 miljonu latu) apmērā, bet par nodarītajiem zaudējumiem mantai - 0,5 miljoni eiro (0,35 miljoni latu).

Svarīgākais