Gada laikā Latvijā preču cenas samazinājušās par 0,7%

© f64.lv, Dmitrijs Suļžics

Patēriņa cenas šogad novembrī salīdzinājumā ar oktobri Latvijā samazinājušās par 0,3%, bet gada laikā - šogad novembrī salīdzinājumā ar 2019.gada novembri - patēriņa cenas sarukušas par 0,7%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, novembrī pieaudzis par 0,4%.

Statistikas pārvaldē informēja, ka 2020.gada novembrī, salīdzinot ar oktobri, precēm cenas sarukušas par 0,1%, bet pakalpojumiem - par 0,6%, savukārt salīdzinājumā ar pagājušā gada novembri precēm cenas sarukušas par 1,6%, kamēr pakalpojumiem tās pieaugušas par 1,4%.

Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām šogad novembrī salīdzinājumā ar oktobri bija cenu kritumam apģērbiem un apaviem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem un alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, kā arī cenu kāpumam dažādu preču un pakalpojumu grupā, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, veselības aprūpei.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās vidēji par 0,4%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (+8,1%), galvenokārt tomātiem un gurķiem. Dārgāka kļuva arī maize (+1,3%), mājputnu gaļa (+1,5%), svaigas vai atdzesētas zivis (+6,8%). Savukārt cenas samazinājās svaigiem augļiem (-3,6%), saldējumam (-3,5%) un rīsiem (-6%).

Alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem vidējais cenu līmenis samazinājās par 0,4%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kritums alum akciju ietekmē. Tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis palika nemainīgs.

Apavu un apģērbu cenas mēneša laikā samazinājās vidēji par 3,6%. Akciju ietekmē par 8,8% cena samazinājās apaviem, kamēr apģērbam cena saruka par 2%.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis mēneša laikā pieauga par 0,7%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums ārstu speciālistu pakalpojumiem un farmaceitiskajiem produktiem.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas mēneša laikā samazinājās par 0,7%. Degviela kļuva lētāka par 0,9%, tostarp dīzeļdegvielas cena samazinājās par 1,5%, kamēr benzīna cenas saruka par 0,6%, bet auto gāzes cenas pieauga par 1,3%. Cenu kritums bija novērots arī pasažieru aviopārvadājumiem.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas mēneša laikā samazinājās vidēji par 0,8%. Lētāki kļuva ziedi, savukārt cenas pieauga personālajiem datoriem un barībai lolojumdzīvniekiem.

Restorānu un viesnīcu grupā cenas mēneša laikā samazinājās par 0,6%, ko galvenokārt ietekmēja restorānu un kafejnīcu pakalpojumu cenu samazinājums par 0,6%.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas pieauga vidēji par 0,6%, ko noteica akciju noslēgumi personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Vidējais cenu līmenis samazinājās autotransportlīdzekļu apdrošināšanai.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kritums mēneša laikā bija mājokļa īrei, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, savukārt cenas pieauga cietajam kurināmajam.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2020.gada novembrī, salīdzinot ar 2019.gada novembri, bija cenu kritumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, apģērbam un apaviem, kā arī cenu pieaugumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, veselības aprūpei, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 1,6%, ko visbūtiskāk ietekmēja vidējā cenu līmeņa pieaugums žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+5%) un gaļas izstrādājumiem (+7%). Cenu līmenis gada laikā palielinājās arī svaigiem dārzeņiem (+3,3%), konditorejas izstrādājumiem (+3,3%), maizei (+2,3%), svaigiem augļiem (+3,3%), griķiem (+19,9%), brokastu pārslām (+11,2%), kā arī šokolādei (+4,2%). Savukārt lētāka bija mājputnu gaļa (-2,8%), kartupeļi (-10,3%), un jogurts (-4,7%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 1,3%. Tabakas izstrādājumi sadārdzinājās par 2,9%. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga vidēji par 0,4%, galvenokārt cenām palielinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem (+2,7%). Cenas samazinājās alum (-2,5%) un vīnam (-1,4%).

Apģērbu un apavu vidējais cenu līmenis gada laikā samazinājās par 3,1%. Apģērbu cenas kritās vidēji par 2,3%, bet apavu cenas - par 6,1%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā samazinājās par 4,6%. Cenu samazinājumu galvenokārt veidoja lētāka siltumenerģija, dabasgāze, elektroenerģija, mājokļa īre un cietais kurināmais. Savukārt dārgāki kļuva mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi, kā arī mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 3,2%. Cenu līmeņa pieaugumu ietekmēja zobārstniecības pakalpojumu, vispārējās medicīniskās prakses pakalpojumu un ārstu speciālistu pakalpojumu sadārdzinājums. Savukārt lētāki bija farmaceitiskie produkti.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā samazinājās par 5,3%, ko ietekmēja degvielas cenu samazinājums par 13,9%. Dīzeļdegvielas cenas kritās vidēji par 17,1%, benzīna - par 10,8%, bet auto gāzes - par 5%. Lētāki kļuva pasažieru aviopārvadājumi. Gada laikā cenas palielinājās pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem, pasažieru pārvadājumiem pa jūru, kā arī personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam.

Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi gada laikā sadārdzinājās par 2,3%. Gada laikā vidējais cenu līmenis pieauga kultūras pakalpojumiem, personālajiem datoriem un barībai lolojumdzīvniekiem. Lētāki bija kompleksie atpūtas pakalpojumi.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumu vidējais cenu līmenis pieauga par 1,8%. Cenu pieaugumu galvenokārt noteica ēdināšanas pakalpojumi, tostarp vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās ēdnīcu pakalpojumiem - par 5,1% un restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem - par 2,1%. Savukārt lētāki bija viesnīcu pakalpojumi (-10,6%).

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kritums gada laikā bija autotransportlīdzekļu apdrošināšanai, savukārt cenas pieauga telekomunikāciju pakalpojumiem.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais