Iedzīvotāji atgriežas pie ierastajiem tēriņiem; daļa iegādājas arī luksusa preces

© Pixabay

Iedzīvotāji pamazām atgriežas pie ierastajiem tēriņiem un daļa iegādājas arī luksusa preces, komentējot jaunākos datu par mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījumu, atzina Ekonomikas ministrijas (EM) Analītikas dienesta vecākā eksperte Vita Skuja.

Viņa norādīja, ka, lai gan joprojām saglabājas ar Covid-19 pandēmiju saistītā nenoteiktība, mazumtirdzniecības nozarē otro mēnesi pēc kārtas saglabājas pozitīvas tendences - jūlijā mazumtirdzniecības apgrozījuma tempi bija par 4,4% lielāki nekā 2019.gada jūlijā.

"Jūlijā turpināja pieaugt nepārtikas preču mazumtirdzniecība, nodrošinot lielāko devumu kopējā mazumtirdzniecības apgrozījumā. Jūlijā nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 4,4%, salīdzinot ar pagājušā gada jūliju. Līdzīgi kā iepriekšējā mēnesī, visstraujāk pieauga mājsaimniecības elektropreču tirdzniecība un sporta preču un spēļu mazumtirdzniecība," atzina ministrijas eksperte.

Skuja piebilda, ka par 23% pieauga arī pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasifcētu jaunu preču mazumtirdzniecība, kas, EM pārstāves ieskatā, lielā mērā norāda uz to, ka iedzīvotāji pamazām atgriežas pie ierastajiem tēriņiem un daļa iegādājas arī tā saucamās luksusa preces.

Viņa norādīja arī uz pieauguma saglabāšanos farmaceitisko un medicīnas preču kategorijā. Kā arī līdz ar ierobežojumu samazināšanu rīkot dažādus kultūras pasākumus, pieauga arī kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecība.

"Nedaudz saruka tekstilizstrādājumu un cita veida mājsaimniecības piederumu mazumtirdzniecība, kā arī grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu mazumtirdzniecība un apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecība. Saruka arī ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības mazumtirdzniecība," secināja Skuja.

Sadalījumā pa tirdzniecības vietām, līdzīgi kā iepriekšējos mēnešos, visstraujāk pieauga mazumtirdzniecība ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem un tirdzniecība pa pastu vai interneta veikalos. EM eksperte atzina, ka visās pārējās kategorijās bija vērojams sarukums, īpaši tirdzniecībā lietoto preču veikalos.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums jūlijā bija par 2,6% lielāks nekā iepriekšējā gada jūlijā. Skuja piebilda, ka cilvēki ir atgriezušies pie iepriekšējiem iepirkšanās paradumiem un apmeklē pārtikas veikalus tāpat kā agrāk.

Savukārt degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums, pēc ministrijas pārstāves domā, joprojām raksturojams kā svārstīgs. Jūlijā turpinājās degvielas mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums un tas bija par 7,8% augstāks nekā iepriekšējā gada jūlijā.

Šī gada pirmajos septiņos mēnešos mazumtirdzniecības apgrozījums par 1% pārsniedza 2019.gada attiecīgā perioda rādītāju.

"Lai gan mazumtirdzniecības nozarē vērojamas pozitīvas tendences, turpmāko situāciju nozarē noteiks tas, cik veiksmīgi arī turpmāk izdosies ierobežot Covid-19 izplatību un vai sagaidāms jauns vīrusa uzliesmojums," norādīja EM pārstāve.

Jau vēstīts, ka Latvijas mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums šogad jūlijā, pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem, salīdzināmās cenās pieaudzis par 3,8% salīdzinājumā ar 2019.gada attiecīgo periodu. Tostarp pārtikas preču mazumtirdzniecībā bija pieaugums par 1,7%, kamēr nepārtikas preču mazumtirdzniecības apmērs, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājās par 4,4%, bet autodegvielas - par 6,8%.

Svarīgākais