Patērētāju tiesību pārkāpumu gadījumā varētu ļaut slēgt tīmekļa vietnes

© Pixabay

Konstatējot nopietna kaitējuma risku patērētāju kolektīvajām interesēm, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) un Veselības inspekcija varētu rosināt slēgt konkrētas tīmekļa vietnes, paredz Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādātie grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā.

Ar likuma grozījumiem regulējumā paredzēts ietvert jēdzienu "tiešsaistes saskarne", kas tiek skaidrota kā jebkura programmatūra, tostarp tīmekļa vietne, tīmekļa vietnes daļa vai lietotne, ko uztur tirgotājs vai kas tiek uzturēta tirgotāja vārdā un kas tiek izmantota kā līdzeklis, lai patērētājiem sniegtu piekļuvi tirgotāja precēm vai pakalpojumiem.

Ar likuma grozījumiem iecerēts, ka, konstatējot nopietna kaitējuma risku patērētāju kolektīvajām interesēm, PTAC varētu ierobežot tiešsaistes saskarnes.

Pēc Veselības ministrijas priekšlikuma, likumprojektā arī paredzēts, ka Veselības inspekcijai varētu piešķirt tiesības uzdod ierobežot tiešsaistes saskarni, lai novērstu pārkāpumu zāļu jomā. "Tā kā Veselības inspekcijas kompetencē ir novērst nekvalitatīvu, viltotu vai aizliegtu zāļu izplatīšanu iedzīvotājiem, tad informācijas apmaiņai ir jābūt tūlītējai, ņemot vērā, ka zāles var radīt tūlītējas un neatgriezeniskas sekas iedzīvotāju veselībai vai dzīvībai. Savukārt iekļaujot savā sadarbības procesā papildus iestādi, kas šajā gadījumā ir PTAC, būtiski var palielināties nepieciešamās informācijas iegūšanas laiks, kā arī pārkāpuma apturēšanas laiks," skaidroja EM.

Ar likuma grozījumiem PTAC un Veselības inspekcijai tiks uzdots ierobežot tiešsaistes saskarni, ja nebūs citu līdzekļu kā pārtraukt pārkāpumu tiešsaistē. Katrā konkrētā pārkāpuma gadījumā PTAC un Veselības inspekcija vērtēs efektīvāko tiešsaistes saskarnes ierobežošanas līdzekli, kas nodara pēc iespējas mazākas administratīvās izmaksas pēc iespējas mazākam komersantu skaitam.

EM uzsvēra, ka piekļuves ierobežošana tiešsaistes saskarnēm elektronisko sakaru tīklā vai domēna vārda atslēgšana, piemēram, mediju tīmekļvietnēm, tiks izvērtēta sevišķi rūpīgi un izmantota tikai kā galējais līdzeklis. "Gadījumos, kad tīmekļvietnes pakalpojumu sniedzējs nav tiešā veidā atbildīgs par trešo personu ievietoto saturu tīmekļvietnē, PTAC uzdos tīmekļvietnes pakalpojuma sniedzējam patstāvīgi novērst pārkāpumu, kas skar patērētāju kolektīvās intereses," atzina EM.

Likumprojekts arī paredz pilnvarojumu izstrādāt Ministru kabineta noteikumus, kuros būtu noteikta kārtība, kādā PTAC un Veselības inspekcija uzdod elektronisko sakaru komersantam, augstākā līmeņa domēna reģistram, domēna vārda reģistratūrai un informācijas sabiedrības pakalpojumu sniedzējam ierobežot piekļuvi tiešsaistes saskarnei.

EM informēja, ka PTAC un Veselības inspekcijas tiešsaistes saskarnes ierobežošanas pieprasījumu izpilde palielinās administratīvo slogu elektronisko sakaru komersantiem, augstākā līmeņa domēna reģistram, domēna reģistratūrām un informācijas sabiedrības pakalpojumu sniedzējiem. PTAC gadā varētu iesniegt līdz 100 tiešsaistes saskarņu ierobežošanas pieprasījumus. Savukārt Veselības inspekcija vidēji gadā varētu iesniegt desmit tiešsaistes saskarņu bloķēšanas pieprasījumu.

"Sagaidāms, ka jaunās pilnvaras nodrošinās efektīvāku patērētāju aizsardzību un samazinās patērētājiem risku ciest zaudējumus no pārkāpumiem, kas skar patērētāju kolektīvās intereses," piebilda EM.

Ekonomika

Latvijā gadā ir 12 papildu brīvdienas (Lieldienās, Jāņos, Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas dienā, Latvijas Republikas Proklamēšanas dienā, Darba svētkos, Ziemassvētkos un Jaungadā). Lielākā daļa cilvēku, izņemot darbaholiķus, labprāt iegūtu vēl pāris papildu brīvdienas, piemēram, Lāčplēša dienu un 15. augustu. Arī darba nedēļa varētu būt īsāka. Ekonomisti gan krata pirkstu – papildu brīvdienas Latvijai izmaksājot dārgi.

Svarīgākais