Ārkārtas situācijas radītā piespiedu dīkstāve un iespēja alkoholiskos dzērienus iegādāties internetā palielinājusi grādīgo dzērienu noietu. Vairāk nekā iepriekš tiek pirkti vīni un stiprie alkoholiskie dzērieni.
Pēc aptuveni septiņus gadus ilgušā aizlieguma alkoholu Latvijā pārdot attālināti uz ārkārtas situācijas laiku ir atgriezusies iespēja grādīgos dzērienus iegādāties internetā. Tiešsaistes veikali un pircēji šo iespēju nekavējas izmantot. Rimi Latvia darbinieki ir novērojuši, ka pēdējās nedēļās Rimi e-veikalā pircēju interese par alkoholiskajiem dzērieniem ir pieaugusi un tie arvien biežāk tiek pievienoti iepirkuma grozam, tomēr tie joprojām veidojot nelielu daļu no kopējo pirkumu apjoma. «Populārākās alkoholisko dzērienu kategorijas veikalos un e-veikalā ir vīns, aiz tiem seko stiprie alkoholiskie dzērieni. Populārākie no dzērieniem ir Rimi vīnziņa ieteiktie produkti, kas savu popularitāti gadu gaitā ir ieguvuši un jau stabili noturējuši arī Rimi veikalu plauktos. Pircēju atsaucību guvis arī degvīns ar 69% alkohola saturu, kas var tikt izmantots dezinfekcijas nolūkiem,» ar saviem secinājumiem dalās Rimi Latvia sabiedrisko attiecību vadītāja Regīna Ikala.
Arī Elvi veikalos ārkārtējās situācijas laikā, salīdzinot ar šo pašu laika periodu pērn, ir pieaudzis pieprasījums pēc dažādām precēm, tostarp alkoholiskajiem dzērieniem, ko Elvi veikalos pērk aptuveni par 12 procentiem vairāk nekā pērn. «Sākotnēji būtiskākais apgrozījuma pieaugums tika novērots degvīnam - to daudzi izmantoja dezinfekcijas līdzekļu gatavošanai, jo tirgū bija vērojams dezinfekcijas līdzekļu deficīts, taču šobrīd situācija ir stabilizējusies. Veikalu apmeklētāji vairāk pērk dažādus stipros alkoholiskos dzērienus, ko bieži izmanto kokteiļu gatavošanai - kalvadosu, rumu, degvīnu, arī balzamu, vermutu un uzlējumus, savukārt nedaudz mazāk nekā pērn tiek pirkts alus,» Neatkarīgajai atklāj SIA Elvi Latvija komercdirektore Laila Vārtukapteine.
Arī Mego veikalos ārkārtas situācijas laikā pieprasījums pēc dažādām produktu grupām ir pieaudzis un, piemēram, alkoholu, izņemot alu, pērk par aptuveni desmit procentiem vairāk nekā iepriekš. «Lai gan kopš 30. marta sadarbībā ar ēdiena piegādes servisu Bolt Food piedāvājam klientiem iespēju iegādāties nepieciešamos produktus dažādās kategorijās, alkohols to kategorijās neietilpst,» Neatkarīgajai skaidro Mego valdes loceklis Igors Šihmans.
Citro veikalos ārkārtas situācijas laikā nav novērotas būtiskas pieprasījuma izmaiņas pēc alkoholiskajiem dzērieniem. Arī noteikumu izmaiņas par alkohola tirdzniecības atļauju interneta vidē nav būtiski veicinājušas pieprasījuma pieaugumu. «Iestājoties siltajam laikam, novērots, ka nedaudz pieaug pieprasījums pēc alus, sidra un vieglajiem alkoholiskajiem dzērieniem ar mazu alkohola saturu. Taču tā ir sezonāla tendence, nevis pircēju patēriņa izmaiņas pandēmijas laikā,» uzskata SIA Latvian Retail Management valdes priekšsēdētājs Imants Kelmers.
Savukārt Maxima veikalos pieprasījums pēc alkohola ir samazinājies. Pēc SIA Maxima Latvija komunikācijas vadītājas Lienes Dupates-Ugules vērtējuma, kritums ir pat desmit procentu apmērā.
Pieprasījums pēc alkohola pieaudzis arī specializētajos alkoholisko dzērienu veikalos. AlkOutlet pārstāvis Gints Lazdiņš Neatkarīgajai neslēpj, ka ārkārtējās situācijas laikā AlkOutlet apmeklētāju skaits ir pieaudzis. Cilvēki veido apjomīgākus pirkumus. «Visstraujāk pieaudzis pieprasījums pēc stiprā alkohola - te gan jāatzīmē, ka, esam ievērojuši, ārkārtējās situācijas apstākļos cilvēki stipros alkoholiskos dzērienus, piemēram, degvīnu, pērk virsmu dezinfekcijai un dezinfekcijas līdzekļu pagatavošanai. Šā iemesla dēļ preču sortimentu esam papildinājuši ar degvīniem, kas satur 69% un vairāk tīrā spirta. Tāpat, līdz ar izklaides vietu darbības ierobežojumiem, cilvēki alkoholu biežāk lieto savās mājās, bet pašus dzērienus pērk veikalā, nevis bārā, kā iepriekš, pieprasījums pēc alkohola AlkOutlet veikalu tīklā audzis aptuveni par 16 procentiem,» uzsver G. Lazdiņš.