Kredītu devēja pienākums būs izvērtēt patērētāja spēju pildīt līgumā noteiktās saistības

Šodien Saeima otrajā lasījumā akceptēja grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, kas noteiks kredītu devēja pienākumu izvērtēt patērētāja spēju pildīt līgumā noteiktās saistības.

Likumprojekts arī paredz patērētāja atteikuma tiesības no noslēgtā kreditēšanas līguma, šo tiesību realizēšanas noteikumus un izņēmumus attiecībā uz kreditēšanas pakalpojumiem, kuriem atteikuma tiesības nav piemērojamas.

Likumprojekts paredz precizēt noteikto deleģējumu Ministru kabinetam, tādejādi dodot tiesības papildināt uz minētā deleģējuma pamata izstrādātos MK noteikumus ar normām attiecībā uz pirms patērētāja kreditēšanas līguma noslēgšanas sniedzamās informācijas saturu un sniegšanas kārtību, patērētāja kreditēšanas līgumā ietveramo informāciju, gada procentu likmes aprēķināšanas metodi, patērētāja informēšanu kreditēšanas līguma darbības laikā, kredīta pirmstermiņa atmaksu un kopējo kredīta izmaksu taisnīgu samazināšanu, atsevišķiem kreditēšanas līgumu veidiem piemērojamām prasībām, kā arī kreditēšanas starpnieku pienākumiem.

Likumprojekts papildināts ar regulējumu attiecībā uz līgumsodu apmēra proporcionalitāti patērētāju kreditēšanas līgumiem, nosakot, ka, vērtējot līgumsoda proporcionalitāti, tiek ņemti vērā tādi kritēriji kā līguma neizpildīšanas vai nepienācīgas izpildīšanas radītie zaudējumi vai citi apstākļi. Tādejādi likuma regulējums saskaņots ar Civillikuma 1724.1 pantu, kas nosaka, ka līgumsoda cietējs var lūgt samazināt pieprasīto līgumsodu līdz saprātīgam apmēram, ja tas ir pārmērīgs, salīdzinot ar neizpildīšanas vai nepienācīgas izpildīšanas radīto zaudējumu vai ņemot vērā citus apstākļus.

Likumprojekts paredz papildināt PTAL 8.pantu ar 11.daļu, nosakot, ka kreditēšanas pakalpojumu patērētājam var sniegt tikai komersants, kas saņēmis speciālo atļauju (licenci) patērētāju kreditēšanai. Prasība saņemt licenci neattieksies uz komersantu, kas uzskatāms par kredītiestādi saskaņā ar normatīvajos aktos par kredītiestāžu darbības uzraudzību noteikto, kā arī komersantiem, kas piedāvā slēgt patērētāja kreditēšanas līgumus savu preču vai pakalpojumu iegādei (nomaksas pakalpojums), nepiesaistot trešās personas finansējumu.

Par beztermiņa licences saņemšanu komersantam būs jāmaksā vienreizēja valsts nodeva 1000 latu apmērā. Minētās nodevas apmērs kompensētu valsts budžeta izdevumus licencēšanas sistēmas ieviešanai, licences izsniegšanai un uzraudzībai, kā arī ierobežotu komersantu, kas plāno veikt krāpnieciskas darbības, ienākšanu tirgū, tajā pašā laikā neradot nozīmīgu šķērsli komercdarbības uzsākšanai jauniem tirgus dalībniekiem, tādejādi nodrošinot plašu un patērētājiem pieejamu kreditēšanas pakalpojumu klāstu.

Patērētāja kreditēšanas līgums noformējams rakstveidā (papīra formā vai, izmantojot citu pastāvīgu informācijas nesēju), un katrai līgumslēdzējai pusei izsniedzams šā līguma eksemplārs. Samaksa par preci vai pakalpojumu nosakāma naudā.

Patērētājam ir tiesības jebkurā laikā pilnīgi vai daļēji izpildīt savas saistības pirms patērētāja kreditēšanas līgumā noteiktā termiņa. Šajā gadījumā viņam ir tiesības uz kopējo kredīta izmaksu, kuras veido procenti un citas izmaksas līguma atlikušajā termiņā, taisnīgu samazināšanu.

Likumprojekts papildina PTAL ar jaunu 12.1 pantu, kas paredz patērētāja tiesības atteikties no kreditēšanas līguma 14 dienu laikā, nesniedzot pamatojumu. Likumprojekts nosaka, ka šīs patērētāja tiesības neietekmē līguma par preces un pakalpojuma iegādi spēkā esamību, ja patērētāja kreditēšanas līgums ticis noslēgts preces vai pakalpojuma iegādei, lai izvairītos no gadījumiem, kad patērētājs varētu atteikuma tiesības izmantot ļaunprātīgi, lai atteiktos no iegādātās preces.

Likumprojekts paredz papildināt likuma 25.pantu ar (61) daļu, nosakot, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) amatpersonas, veicot tirgus uzraudzību un patērētāju tiesību uzraudzību, ir tiesīgas jebkurā laikā ierasties pie ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja (arī bez iepriekšējā brīdinājuma).

Svarīgākais