Dombrovskis: Eiropas struktūrfondu līdzekļi netiek apgūti vienmērīgi

Eiropas struktūrfondu (ESF) līdzekļi netiek apgūti vienmērīgi, - šorīt intervijā LNT raidījumam "900 sekundes" sacīja Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (JL).

Pašlaik visvairāk ir apgūts ESF sociālās programmas finansējums, Kohēzijas fondu finansējums ir apgūts par 60% - 70%, Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) līdzekļi apgūti vēl mazāk.

Kā sacīja Dombrovskis, ESF līdzekļi parasti vairāk tiek apgūti gada beigās, tas saistīts vairāk ar dabas faktoriem, piemēram, pagājušajā gadā ziemas dēļ celtniecības projektus varēja sākt realizēt tikai aprīlī.

Premjers sacīja, ka šāda kavēšanās nav attaisnojoša, "ir jāskaidro veidi, kā to novērst, - izanalizēsim citu valstu pieredzi kā tiek galā, piemēram, ar iepirkumu procedūru ievērošanu un daudzajām pārsūdzībām, kā tas ir pašlaik Latvijā".

Kā ziņots, valdība vakar uzklausīja ziņojumu par Satiksmes ministrijas (SM) pārziņā esošo Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda aktivitāšu īstenošanu, kurās finansējuma saņēmējs veic maksājumus no saviem līdzekļiem pirms atmaksas saņemšanas no Eiropas Komisijas.

Piemēram, par projektu pirmajā atlases kārtā ietaupītajiem līdzekļiem kopumā 33,6 miljonu latu apjomā ar ERAF līdzfinansējumu plānots uzlabot vairāk valsts 1.šķiras autoceļu.

Plānots apstiprināt projektu iesniegumus iepriekšējā atlasē ietaupītās summas - 33,6 miljonu lati - apjomā. Projektā maksimālais ERAF līdzfinansējuma apmērs var būt līdz 85% no kopējām attiecināmajām darbu izmaksām, un tas nozīmē, ka valstij no savas puses jānodrošina vismaz 15% līdzfinansējuma no kopējām attiecināmajām izmaksām.

Pirmajā atlases kārtā šajā ERAF aktivitātē apstiprināti 35 projekti.

Kopējais aktivitātei pieejamais Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējuma apjoms ir 139 155 192 lati. Valsts budžeta finansējuma apjoms attiecināmajām izmaksām ir 24 556 798 latu.

ERAF aktivitātes mērķis ir komfortabla un droša satiksme valsts 1.šķiras autoceļu tīklā, asfaltējot grants seguma ceļus, kas nodrošina attīstības centru savienojumu ar valsts galvenajiem autoceļiem vai attīstības centru savstarpējo savienojumu, priekšroku dodot autoceļiem ar lielāku satiksmes intensitāti.