"Drošība vienmēr ir bijusi airBaltic galvenā prioritāte. Šobrīd veselība un drošība stāv pāri visam. Tieši pirms trīs nedēļām koronavīrusa dēļ airBaltic uz laiku apturēja visus plānotos lidojumus. Šobrīd mēs nezinām, kad varēsim atsākt lidojumus, taču mūsu komanda gatavojas šim brīdim. Ar šo vēstuli vēlos sniegt ieskatu, kā airBaltic strādā Covid-19 krīzes laikā," norādīts M.Gausa vēstulē medijiem.
"Aviācijas industrija gan Eiropā, gan citviet pasaulē ir ietekmēta, kā vēl nekad iepriekš. Pasažieru biļešu rezervācijas lidojumiem pasaulē ir ievērojami samazinājušās, tostarp arī Latvijā par teju 100%. Šī brīža situācija maina mūsu dzīves, ietekmējot to, kā esam dzīvojuši, veidojuši personīgās attiecības un strādājuši," norāda uzņēmuma vadītājs.
"Pirms krīzes airBaltic uzrādīja izcilus rezultātus. 2019. gads tika noslēgts, sasniedzot pārvadāto pasažieru skaita rekordu, kā arī nodrošinot lidojumus uz vairāk nekā 80 galamērķiem. Turklāt lidsabiedrības finanšu rādītāji pārspēja mūsu cerības, sasniedzot vairāk nekā 500 miljonu eiro ieņēmumus. Kā norāda Starptautiskās gaisa transporta asociācijas (IATA) ziņojums, Latvijas aviācijas nozare, kuru virza airBaltic, ir pārsniegusi 3% ietekmi uz Latvijas iekšzemes kopproduktu (IKP), kas ir vairāk nekā viena miljarda eiro liels ieguldījums gadā. Mēs ne tikai atbalstām uzņēmējdarbību un tūrismu, atgādājot uz Latviju, Igauniju un Lietuvu miljoniem viesu, bet arī nodarbinājām teju 1 800 cilvēku, un esam viens no lielākajiem nodokļu maksātājiem Latvijā. airBaltic netiešā veidā nodrošina vairāk nekā 30 000 darbavietu Latvijā."
"Pēkšņa airBaltic lidojumu pārtraukšanas ietekme ir uzreiz pamanāma. airBaltic lidojumu apturēšana radījusi vērtību ķēdes pārrāvumu. Baltijas lidostās nav pasažieru, transporta uzņēmumiem, automašīnu nomām un lidostās esošajiem veikaliem nav ienākumu. Pasta piegāde un kravu pārvadājumi notiek lēnāk nekā iepriekš, kad airBaltic lidojumos pārvadāja kravu, kas mērāma tonnās. Viesnīcas Baltijā ir tukšas, kā arī lielāko daļu no tām šī brīža apstākļos ir jāslēdz. Tāda pati situācija ir arī vietējiem restorāniem. Šobrīd cieš tūrisma nozare, un, kamēr mēs neveicam lidojumus, tikmēr nav tūristu."
"Šī ir vēsturiska krīze, kas dramatiski ietekmē mūsu darbiniekus. Mēs bijām spiesti pieņemt smagu lēmumu un samazināt darbinieku skaitu par 700 cilvēkiem, joprojām saglabājot vairāk nekā 1 000 darbinieku, kamēr neveicam lidojumus. Darbinieku skaita samazināšanas iemesls ir saistīts ar to, ka uzņēmums nespēs atsākt lidojumus tādā apmērā, kā iepriekš. Katrs darbinieks, kuru tagad zaudējam, ir traģēdija. Viens no labas ekonomikas izaugsmes pamatprincipiem ir nodarbinātība, tāpēc mums ir jānodrošina, ka līdz ar krīzes beigām airBaltic ir spējīgs atsākt darbību. Mēs esam apsolījuši, ka nodarbināsim savus darbiniekus atkal, tiklīdz tas būs iespējams, taču šobrīd neviens nevar pateikt, kad tas notiks. Tomēr jebkurā gadījumā, pateicoties mūsu spēcīgajai finanšu pozīcijai, mēs līdz maija vidum spējam izmaksāt algas mūsu darbiniekiem un nodrošināt pienācīgu papildu kompensāciju, kamēr negūstam ienākumus no plānotajiem lidojumiem," uzsver M.Gauss.
"Mēs plānojam atsākt savu darbību ar piecām Airbus A220-300 lidmašīnām, tiklīdz ierobežojumi tiks atcelti. Pēc tam pakāpeniski pievienosim flotei pa vienai lidmašīnai nedēļā, kad pieprasījums atgriezīsies. Jau iepriekš pieņēmām lēmumu vairs neveikt lidojumus ar Boeing un Bombardier Q400 lidmašīnu floti. Līdz ar jauno realitāti mēs esam priekšplānā izvirzījuši lēmumu vienkāršot savu darbību un veikt lidojumus tikai ar Airbus A220-300 floti, kas arī būs vienīgās lidmašīnās, ar kurām veiksim lidojumus, atsākot darbību. airBaltic patur tiesības pasūtīt līdz pat 80 A220-300 lidmašīnām, un mēs centīsimies vienoties par optimālu piegādes grafiku, kas atbalstītu mūsu izaugsmi."
Viņš arī neizslēdz iespēju, ka būs maršruti, kuros šogad lidojumi netiks atsākti. "Mūsu maršrutu tīkls tuvākajā nākotnē būs ierobežots, tomēr mēs joprojām plānojam turpināt tiešos lidojumus ne tikai no Rīgas, bet arī no Tallinas un Viļņas."
"Tikmēr mēs savu lidmašīnu floti uzturam nevainojamā tehniskajā stāvoklī, lai varētu lidot, kad tas atkal būs iespējams. Tādēļ mums jāveic daudz papildu darbu lidmašīnu apkopes jomā. Turklāt mūsu klientu atbalsta nodaļai ir vislielākā darba slodze, cenšoties atbildēt un palīdzēt ikvienam mūsu pasažierim, kuru ietekmējušas ceļojumu izmaiņas. Es augstu vērtēju mūsu klientu lojalitāti. Lielākā daļa no Jums izvēlas mainīt savu ceļojumu uz vēlāku laiku. Pašreiz uz mūsu lidojumiem tuvākajā nākotnē biļetes ir rezervējuši vairāk nekā pusmiljons pasažieru. Tas mums ir ļoti spēcīgs pamats, lai atsāktu darbību un atkal veidotu mūsu maršrutu tīklu," norāda M.Gauss.
"Es vēlos, lai visi mūsu esošie klienti izprastu pašreizējo sarežģīto situāciju un lai mūsu nākamie klienti mūs atbalstītu, vēlreiz izvēloties airBaltic saviem ceļojumiem."