Swedbank: straujākā lejupslīde Latvijai ir aiz muguras

banka © f64

Straujākais lejupslīdes temps Latvijā aiz muguras, "bedres dziļums" un tālākā atkopšanās gaita lielā mērā atkarīga no valdības rīcības

"Straujākais ekonomikas sabremzēšanās temps Latvijā ir aiz muguras, taču vēl arvien ir atvērts jautājums, cik "dziļš" būs zemākais punkts, kad tas tiks sasniegts, un kā noritēs atgūšanās. Skatījums gan uz pasaules, gan Latvijas ekonomiku kļuvis pozitīvāks, bet, vai un kā Latvijā šie optimisma iedīgļi īstenosies, lielā mērā atkarīgs no valdības lēmumiem tuvākajā laikā," saka Mārtiņš Kazāks, Swedbank galvenais ekonomists.

Tendences patlaban mainījušās - kopš pavasara iekšējā patēriņa krituma tempi būtiski mazinājušies, bet eksportā ir vērojama stabilizēšanās vai atsevišķās jomās pat izaugsme. Tālākā situācijas attīstība būs svārstīga, bet, iekšzemes pieprasījuma samazinājumam esot lielākam par eksporta pienesumu, Latvijas ekonomika vēl turpinās samazināties gan šogad, gan arī nākamā gada sākumā.

Blakus izaugsmes "atkritiena" riskiem pasaulē, kas ietekmētu Latviju ar eksporta situācijas pasliktināšanos, nozīmīgākos negatīvos iekšējos riskus slēpj 2010.gada budžeta pieņemšanas gaita, valdības lēmumu un rīcības konsekvence, reformu īstenošana. Lai gan šā gada laikā nenoliedzami ir veiktas būtiskas strukturālas reformas, piem., valsts pārvaldē, izglītībā un veselības aprūpē un ekonomikas struktūra pamazām kļūst konkurētspējīgāka, ir svarīgi, lai strukturālo reformu veikšana neapstātos pusceļā, tās tiktu īstenotas pārdomāti un savlaicīgi, kā arī izskaidrotas sabiedrībai. Tas secināts jaunākajā analītiskajā pārskatā "Swedbank Economic Outlook".

Ekonomika

Valsts uzņēmumu “Pasažieru vilciens” (PV vai arī “Vivi”) valdes priekšsēdētājs Raitis Nešpors un “Latvijas dzelzceļš” valdes loceklis Rinalds Pļavnieks apgalvo, ka šiem uzņēmumiem ir pietiekami daudz naudas, materiālo resursu un zināšanu, lai uz vilcieniem cilvēki varētu paļauties vairāk nekā uz pārējiem satiksmes līdzekļiem.

Svarīgākais