Clean R aicina nekavēties ar atkritumu apsaimniekošanas līgumu slēgšanu

© Rūta Kalmuka/ F654 Photo Agency

No šī gada 20. maija Rīgā būs jauna atkritumu apsaimniekošanas kārtība, kas atrisina un sakārto atkritumu apsaimniekošanas sistēmu galvaspilsētā. Jaunā kārtība paredz sadalīt Rīgu četrās atkritumu apsaimniekošanas zonās. Iedzīvotāji un juridiskās personas no 10. marta līdz 20. maijam ir aicināti pārslēgt līgumus ar atkritumu apsaimniekotājiem. Tomēr, lai pakalpojuma sniegšana būtu kvalitatīva, aicinām to darīt laikus, noteikti – līdz 1. maijam.

Uzņēmums Clean R nodrošinās sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu divās no četrām zonām - Centra rajona

un Latgales priekšpilsētas administratīvajā teritorijā (atkritumu apsaimniekošanas maksa būs 16,14 eiro par kubikmetru ar pievienotās vērtības nodokli) un Kurzemes rajona administratīvajā teritorijā (atkritumu apsaimniekošanas maksa būs 16,43 eiro par kubikmetru).

Par izmaiņām turpmākajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanas kārtībā informē Clean R izpilddirektors Valerijs Stankevičs.

- Kam jāpārslēdz līgumi?

- Līgumi ir jāpārslēdz visiem Rīgas iedzīvotājiem, namu apsaimniekotājiem un juridiskām personām, jo iepriekš noslēgtie līgumi ir zaudējuši spēku. Rīgas dome sagatavoja jaunu iepirkumu, kā arī tika grozīti Rīgas pilsētas saistošie noteikumi, saskaņā ar kuriem ir paredzētas četras iepirkuma zonas, tāpēc visi iepriekš noslēgtie līgumi zaudē spēku.

Vēlreiz jāuzsver, ka nav būtiski, vai līgums ar konkrēto atkritumu apsaimniekotāju ir bijis iepriekš, vai tas tiek slēgts no jauna. Juridiski konteksts ir mainījies un līgumi jāpārslēdz vai jānoslēdz no jauna pilnīgi visiem klientiem.

Dzīvokļu īpašnieku kooperatīvu, dzīvokļu īpašnieku biedrību, SIA Rīgas namu pārvaldnieks klientiem atsevišķi līgumi nav jāslēdz, to darīs pārvaldnieks.

- Kad sākas līgumu slēgšana?

- Līgumu slēgšana sāksies 2020. gada 10. martā.

- Kā noskaidrot, kurā zonā klients atrodas?

- Lai noskaidrotu, kurš no atkritumu apsaimniekotājiem turpmāk apkalpos jūsu zonu, Clean R aicina izmantot uzņēmuma mājaslapu, kurā ir izveidota atsevišķa sadaļa ar interaktīvu karti, kas ļauj pārbaudīt, kurā zonā ir reģistrēta adrese un pie kura atkritumu apsaimniekotāja vērsties.

- Kā rīkoties Clean R līdzšinējiem klientiem?

- Esošajiem klientiem būs iespēja ērti pārslēgt līgumus elektroniski Clean R mājaslapas sadaļā epakalpojumi, autentificējoties caur internetbanku. Aizpildot līgumu elektroniski, tiks piedāvāta iespēja iepazīties ar jaunā līguma nosacījumiem un atzīmēt, ka tiem piekrīt. Ja vien klients nevēlas papildu pakalpojumus, tad viņam papildu informācija nav jāsniedz.

- Kā jārīkojas jaunajiem klientiem?

- Arī jaunajiem klientiem ir iespēja noslēgt līgumu elektroniski, izmantojot Clean R mājaslapas epakalpojumu sadaļu.

- Vai līgumus var slēgt klātienē?

- Klātbūtne ir nepieciešama specifiskos gadījumos, piemēram, kad jāatdod pultis vai atslēgas vai arī ir īpašas vēlmes ārpus standarta līguma, kā arī tad, ja nepieciešami papildu pakalpojumi vai jāparaksta daudzpakāpju līgumi.

Katrā pakalpojumu sniegšanas zonā atkritumu apsaimniekotājam ir jāizveido klientu apkalpošanas centrs. Clean R nodrošinās līgumu slēgšanu klātienē Rīgā, Vietalvas ielā 5, kur tiks apkalpoti Centra rajona un Latgales priekšpilsētas administratīvās teritorijas klienti. Savukārt Pārdaugavas biznesa centrā Abava Mellužu ielā 17 darbu tuvākajā laikā uzsāks arī otrs klientu centrs, kur tiks apkalpoti Kurzemes rajona administratīvās teritorijas klienti.

- Kā iedzīvotāji tiks informēti?

- Clean R saviem esošajiem klientiem izsūtīs informāciju ar pasta starpniecību, elektroniski epastā un ar īsziņām. Ja uzņēmuma esošie klienti ilgstoši neatsauksies un nenoslēgs jaunos atkritumu apsaimniekošanas līgumus, tad klienti tiks informēti individuāli.

- Līdz kuram laikam jāpārslēdz līgumi?

- Līgumi ar jauno atkritumu apsaimniekotāju jāpārslēdz līdz 2020. gada 20. maijam. Iedzīvotāji tiek aicināti neatlikt līgumu slēgšanu uz pēdējo brīdi, jo loģistikas pasākumi (maršrutu plānošana, konteineru nomaiņa u.c.) aizņem apmēram divas nedēļas.

Clean R 29. februārī parakstīja līgumu ar Rīgas domi. Noteikts pārejas periods - trīs mēneši, tas nozīmē, ka ar 20. maiju atkritumu apsaimniekošanā ir jauna kārtība - pakalpojumu saņem atbilstoši atkritumu radīšanas vietai vai dzīvesvietai atkarībā no tā, kurā zonā atkritumu radītājs atrodas. Līgums jānoslēdz ar to atkritumu apsaimniekotāju, kurš apkalpo konkrēto zonu.

- Vai var rasties situācija, ka atkritumus neizvedīs?

- Jā, ja pēc 20. maija kāds līgumu nebūs noslēdzis, diemžēl, bet Clean R nevarēs izvest atkritumus, jo nebūs informācijas par klienta adresi un vajadzībām. Līdz ar līguma noslēgšanu klienti varēs izvēlēties gan atkritumu izvešanas biežumu, gan konteineru tilpumu atkarībā no atkritumu saražošanas apjomiem un paradumiem.

- Vai varēs izvēlēties citu atkritumu apsaimniekotāju?

- Nē. Pašvaldība ir noteikusi kārtību, ka sadzīves atkritumu apkalpošanu nodrošina atkritumu apsaimniekotāji konkrētās Rīgas pilsētas zonās. Katrā zonā būs tikai viens operators un konkrēts tarifs par atkritumu apsaimniekošanu.

- Kāpēc tarifi katrā zonā atšķiras?

- Tarifi katrā zonā atšķirsies, tāpēc var rasties situācijas, kad līdzās esošās mājās ir dažādi tarifi, jo tās atrodas katra savā zonā. Tarifu veidošanos ietekmē dažādi faktori, kas izriet no iepirkuma prasībām, ko nosaka pasūtītājs. Piemēram, autotransportam jāatbilst EURO5 standartiem, tas nozīmē, ka automašīnām jābūt ražotām 2014.-2015. gadā, ne vecākām. Ja atkritumu apsaimniekotāja autoparkā šādu mašīnu nav, tās ir jāpērk. Ja nepieciešami papildu konteineri dalītajai atkritumu šķirošanai, arī tas ietekmē tarifu, kā arī attālums līdz atkritumu noglabāšanas poligonam, daudzdzīvokļu māju blīvums, privātmāju skaits u.tml.

Absolūti lielāko tarifa daļu - ap 60 procentiem - veido deponēšanas jeb noglabāšanas maksa poligonā, ko nosaka regulators, un dabas resursu nodoklis (DRN). Šī daļa turpmākajos septiņos gados var mainīties, un tas ietekmēs tarifu iedzīvotājiem. Atkritumu apsaimniekotāja izmaksu un peļņas daļa tarifā ir fiksēta un nemainīga. Par dažiem centiem tarifs mainīsies tad, kad pašvaldība uzbūvēs dalīto atkritumu šķirošanas laukumus un saskaņā ar iepirkuma nosacījumiem atkritumu apsaimniekotājam tie būs jāpārņem apsaimniekošanā. Bet pašlaik šādu laukumu vēl nav.

- Vai dalīta atkritumu šķirošana būs pieejama visiem?

- Visiem Rīgas iedzīvotājiem būs pieejama dalīta atkritumu šķirošana, tas nozīmē, ka arī privātmāju īpašniekiem būs ne tikai vēlams, bet arī iespējams šķirot atkritumus. Atkritumu apsaimniekotājiem ir pienākums piedāvāt šķirošanas konteinerus. Clean R konteineri būs vienotā krāsu noformējumā.

Iedzīvotājiem būs iespēja dalīti šķirot vienā konteinerā sauso iepakojumu (plastmasu, polietilēnu, plēvi, PET pudeles, kartonu, alumīniju), atsevišķā konteinerā - stiklu, vēl citā konteinerā - sadzīves atkritumus. No 2021. gada pienākums šķirot bioloģiski noārdāmos atkritumus attieksies uz visiem atkritumu radītājiem. Tam būs paredzēts speciāls konteiners.

- Kā tas ietekmēs izmaksas iedzīvotājiem?

- Ja iedzīvotāji iesaistās dalītās atkritumu savākšanas sistēmā, tad sadzīves nešķirotos atkritumus var izvest retāk, tādējādi samazinot savas kopējās atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, ņemot vērā, ka par šķiroto atkritumu izvešanu nav jāmaksā.

Par bioloģiski noārdāmiem atkritumiem būs jāmaksā, bet maksa būs par 35-40 procentiem zemāka nekā par sadzīves atkritumu izvešanu.

Ja šķiroto atkritumu konteineros tiks konstatēti piejaukumi, tad atkritumu apsaimniekotājam ir tiesības veikt fotofiksāciju un piestādīt pilnu maksu - kā par sadzīves atkritumiem. Turklāt papildus būs jāmaksā arī kompensācija par neatbilstošu konteinera saturu.

Ja atkritumus nešķiros, būs jāmaksā dārgāk. Ja atkritumus šķiros un darīs to pareizi, varēs ietaupīt. Tā ir iespēja mainīt savus paradumus.

- Kā tiks mainīti konteineri, ja mainīsies atkritumu apsaimniekotājs?

- Tiem, kas jau ir Clean R klienti, konteineri netiks noņemti, izņemot gadījumus, ja klients vēlēsies cita tilpuma konteineru. Pašlaik notiek pārrunas ar Rīgas domi un Konkurences padomi par to, kā rīkoties atkritumu apsaimniekotājiem, proti, vai tie drīkst savstarpēji pirkt un pārdot konteinerus, kas būtu klientiem draudzīgāks un ērtāks veids.

- Vai tiks atsūtīti vairāki rēķini?

- Par maijā saražoto atkritumu daudzumu iedzīvotāji var saņemt rēķinu gan no jaunā, gan iepriekšējā atkritumu apsaimniekotāja. Var būt situācija, kad divus rēķinus atsūta tas pats atkritumu apsaimniekotājs, jo līdz 20. maijam pastāv iepriekšējā līguma nosacījumi, bet pēc 20. maija tie mainīsies. Rēķinā jābūt atspoguļotai visai informācijai par pakalpojuma veidu un izmaksām.



Svarīgākais