Sirmais: Latvijā tikai dažiem restorāniem ir augsta apkalpošanas un ēdiena kvalitāte

Latvijā tikai dažiem restorāniem ir augsta apkalpošanas un piedāvātā ēdiena kvalitāte, intervijā biznesa portālam "Nozare.lv" atzina pavārs, restorāna "Māja" līdzīpašnieks Mārtiņš Sirmais.

Līdz ar to Sirmais skeptiski skatās uz iespēju Rīgai 2011.gadā kļūt par gastronomijas tūrisma galvaspilsētu: "Piemēram, es ārpus Latvijas braucu gadā trīs četras reizes - vai es iešu kaut kādā speciālā programmā "Rīga - gastronomijas tūrisma galvaspilsēta'', lai izvēlētos restorānu, ko apmeklēt? Gastrotūrisms - tas nozīmē tērēt naudu ēšanai, jo ir lietas, kuras gribas zināt un saprast. Jautājums - ko tūristi no tā iegūs, kas tajā programmā īsti ietilps?"

Populārais pavārs uzskata, ka Latvija vairāk var lepoties ar saviem mazajiem ražotājiem. "Ir daži restorāni, tirgus, ekotirdziņi, drīzāk mēs vairāk varam lepoties ar mazajiem ražotājiem - zemniekiem, siermeistariem, maizes cepējiem, biškopjiem, dārzeņu audzētājiem, konservētājiem, sēņu kaltētājiem utt. Turpretim restorāni ir tikai daži, ar kuriem ''var paņemt'' tūristus - "Kaļķu vārti", "Bergs", "Vincents", kam ir serviss un kvalitāte," uzskata Sirmais.

Pēc Sirmā domām trīs svarīgi faktori, kas veido veiksmīgu uzņēmējdarbību, ir - pareiza izmaksu ''cirpšana", ēdiena kvalitāte un restorāna atrašanās vieta. "Nav pat svarīgi, kam tiek gatavots ēdiens, tiklīdz būs laba atrašanās vieta, būs arī cilvēki, kas apkārt apgrozās. Nedarbojas princips - definēt noteikta vecuma mērķauditoriju ar konkrētu ienākumu līmeni un tamlīdzīgi, jo ēd visi uz pasaules," apgalvoja Sirmais.

Par lielāko kļūdu restorānu biznesā restorāna "Māja" līdzīpašnieks uzskata to, ka "cilvēks lec augstāk par sevi", taisot to, ko īsti neizprot. "Lielākā daļa šajā ziņā ir diletanti - tāpēc arī tie ''klapējas'' ciet. Uztaisa nekustamo īpašumu firmu, kas "aiziet pa burbuli'' - nesanāca, tagad cepšu bulciņas - tie ir spekulanti, kas šādā veidā mētājas no viena biznesa uz otru," pārdomās dalījās Sirmais.

"Restorānu bizness nav tas, kur pietiek tikai ar prasmi skaitīt naudu - te ir jāprot kaut kas vairāk - nevar tikai nopirkt un pārdot. Rīgā izplatīta ir prakse, ka paņem skaistas ''skuķenes'' par direktorēm,'' klāstīja Sirmais, norādot, ka "viena lieta ir tirgot, bet bizness jau nesastāv tikai no skaitīšanas. Jāatbild par katru karoti un jāizprot biznesa specifika, kas veidojas, pievienojot tam papildu vērtību ar attieksmi."

Vērtējot cenu līmeni Rīgas restorānos, Sirmais norādīja, ka kopumā restorānu cenas Latvijā nav pārspīlētas - tikai tie, kas grib lētāku produktu, nespējot novērtēt kvalitāti. "Ir cilvēki, kam patīk ēst un kas novērtē ēdiena kvalitāti, un ir cilvēki, kam tas ir "benzīns". Tie, kas novērtē kvalitāti, gatavi par kafijas tasīti maksāt arī divus latus. Tie, kas dzer ''šķīsteni'', protams, skatās tikai uz cenu," stāstīja Sirmais.

Viņš arī uzsvēra, ka ēdināšanas pieredzi ir grūti nokopēt. "Ja grib iekopēt Itāliju Latvijā, tad vienīgais variants ir atvest konteineru ar itāliešu produktiem uz Latviju un nolīgt itāliešus par pavāriem. Vai arī tam latvietim ir jābūt tik tālu Itālijā, ka viņš runā itāliešu dialektos," pārdomās dalījās Sirmais.

Sirmais arī atzina, ka Latvijā lielākajam vairumam cilvēku, darba klasei, joprojām ir vienalga, ko ēst. "Taču ir arī diezgan daudz cilvēku, kam ēdiens nozīmē kaut ko vairāk, kas gatavo mājās, kas, aizejot uz restorānu, ēdienu bauda," teica pavārs.

Kā liecina "Firmas.lv" informācija, SIA "Mārtiņš Sirmais'', kam pieder restorāns "Māja", dibināta 2010.gada 15.februārī. Uzņēmuma pamatkapitāls ir 2000 latu, uzņēmuma kapitāldaļas pieder Sirmajam - 33%, Gunitai Ozolai – 33% un 34% - Uzbekistānas pilsonei Shoirai Nurmatovai.