"Depo" piemērots vairāk nekā 700 000 eiro sods; uzņēmums sola to pārsūdzēt

© SWNS/SCANPIX/LETA

Konkurences padome (KP) būvmateriālu tirgotājam “Depo” šā gada 21. novembrī piemērojusi naudas sodu 701 811 eiro par to, ka mazumtirgotāju karteļa lietas izmeklēšanas gaitā uzņēmums neesot sniedzis pilnīgu informāciju par diviem e-pastiem 2007. un 2009. gadā. Uzņēmums šo KP lēmumu uzskata par nepamatotu un sodu pārsūdzēs Apgabaltiesā, izmantojot visas likumā paredzētās tiesības savai aizstāvībai.

Uzņēmums noraida jebkurus pārmetumus par nepatiesas vai nepilnīgas informācijas sniegšanu KP. Lēmums par soda naudas piemērošanu pieņemts vairāk nekā divus gadus pēc tam, kad “Depo” uzsāka tiesas procesu, lai atzītu KP lēmumu par to, ka uzņēmums piedalījies kartelī, par prettiesisku un nepamatotu. Tiesvedība notiek joprojām, un lēmumu par naudas sodu KP pieņēma vairākas dienas pirms kārtējās tiesas sēdes šā gada 3. decembrī. To uzņēmums uztver kā centienus ietekmēt “Depo” aizstāvības pozīciju, lieciniekus un tiesu, vājinot arī uzņēmuma tēlu un reputāciju.

Uzņēmums uzsver, ka KP apsūdzības karteļa lietā ir nepamatotas, jo ir pretrunā ar “Depo” darbības politiku. Uzņēmums ienāca tirgū 2005. gadā ar iepriekš nebijušu zemo cenu politiku un plašu preču piedāvājumu. Kompānija drīz saskārās ar konkurentu pretdarbību - citi tirgus spēlētāji izdarīja spiedienu uz ražotājiem un piegādātājiem, apgrūtinot “Depo” ienākšanu Latvijas tirgū. Tas izpaudās kā atteikumi piegādāt preces uzņēmuma veikaliem, ja netiks ievērotas tirgū pastāvošās cenas. Tajā laikā konkurenti saprata, ka ar augstajām cenām un atlaidēm nespēs gūt peļņu, jo uzskatīja, ka peļņa jāgūst ar augstu tirdzniecības uzcenojumu, nevis lielu pārdoto preču apjomu.

Depo” vienmēr ir kategoriski atteicies sekot jebkādām ražotāju un piegādātāju norādēm par to, kādām ir jābūt preču cenām veikalos. Uzņēmuma zemo cenu politika būtiski atšķīra un joprojām atšķir “Depo” no citiem būvmateriālu nozares dalībniekiem, radot cenu līmeņa samazināšanos visā Latvijā, jo īpaši tajās pilsētās, kurās tika atvērti “Depo” veikali-noliktavas.

Uzņēmums nemainīgi turpina piedāvāt klientiem preces tikai saskaņā ar savu zemo cenu politiku. Tieši tāpēc pārmetumi, ka “Depo” būtu iesaistījies aizliegtās vienošanās, lai mēģinātu nofiksēt pārdošanas cenas vai vienoties ar kādu par tām, ir neloģiski un nepamatoti. Proti, kartelis nozīmē, ka cena ir jāfiksē, kā rezultātā cenas palielinās, nevis samazinās.

Uzņēmuma zemo cenu politikas būtība ir ļaut pēc iespējas lielākam cilvēku skaitam Latvijā uzlabot savas dzīves apstākļus - remontējot, būvējot, veidojot vidi ap sevi. Pēc “Depo” ienākšanas remonta un būvniecības preces ir kļuvušas pieejamas gandrīz katram Latvijas iedzīvotājam.

Uzņēmums arī uzsver, ka godīga attieksme pret klientiem un pret savu valsti vienmēr ir bijusi “Depo” darbības pamatā. Kopš darbības sākuma uzņēmums, kas ir pēc apgrozījuma lielākā nacionālā kapitāla kompānija Latvijā, nodokļos ir samaksājis vairāk nekā 300 miljonus eiro.

Depo” norāda, ka pašlaik KP nav vērsusies pret visiem karteļa dalībniekiem, bet gan pret to uzņēmumu, kas nepakļāvās kartelim un pret kuru bija vērsts šis kartelis. Uzņēmums apliecina apņēmību aizstāvēt tā darbinieku, klientu, sociālo un finanšu partneru intereses, cīnoties par savu biznesa principu un vērtību pilnīgu attaisnošanu tiesā. Sagaidāms, ka tas palīdzēs uzlabot godīgas uzņēmējdarbības vidi valstī.

Par mazumtirgotāju karteļa lietu

2015. gadā KP uzsāka izmeklēšanu par aizliegtu vienošanos starp “Knauf” un būvmateriālu mazumtirgotājiem par cenu noteikšanu “Knauf” produkcijai.

Depo” darbības pamatprincipi un ekonomiskā loģika, tirgot preces par zemākajām cenām tirgū, nepieļauj jebkāda veida sarunas par cenu noteikšanu gala patērētājam, vēl jo vairāk piedalīties jebkāda veida aizliegtās vienošanās. “Depo” pārstāvji vairākkārtīgi ir snieguši skaidrojumus KP par notikumiem un apstākļiem būvmateriālu tirgus nozarē izmeklējamās lietas sakarā. “Depo” sniegto informāciju KP ierēdņi atstāja bez jebkādas ievērības un vēlmes tajos iedziļināties.

Pretēji ekonomiskajai loģikai, “Depo” sniegtajai informācijai un lietas dalībnieku paskaidrojumiem, 2017. gadā KP pieņēma lēmumu, ka “Depo” esot bijis aizliegtas vienošanās dalībnieks, kuras mērķis bija ievērot “Knauf” noteiktās cenas viņu produkcijai.

2017. gadā “Depo” pārsūdzēja KP lēmumu Administratīvajā apgabaltiesā, jo nepiekrīt KP lēmumam, uzsverot, ka uzņēmuma stratēģija un zemo cenu politika ir pilnīgā pretrunā ar jebkādām aizliegtām vienošanām ar ražotājiem, piegādātājiem un, vēl jo vairāk, ar konkurentiem.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais