Norstat aptauja: 75% patērētāju izvēlas vietējās olas un gaļu

© Pixabay

Tikko veiktā Norstat aptauja liecina, ka vairums Latvijas iedzīvotāju priekšroku dod vietējās izcelsmes olām un mājputnu gaļai. 75% iedzīvotāju izvēlas un pērk vietējās olas un vistas gaļu.

50% aptaujāto iedzīvotāju atzinuši, ka pērk tikai vietējā ražojuma olas, bet 25% sacījuši, ka pārsvarā pērk vietējās olas. Tikai importa olas pērk 1% iedzīvotāju. Līdzīgi ir ar svaigu mājputnu gaļu - tikai vietējās izcelsmes gaļu izvēlas 41% aptaujāto, bet pārsvarā vietējo pērk 34%. .

Čaklākie vietējo olu pircēji ir cilvēki vecumā no 60 līdz 74 gadiem (60% izvēlas tikai vietējās olas, 23% izvēlas vietējās olas pār importa), kā arī kurzemnieki, kur tikai vietējās olas izvēlas 56%, bet pārsvarā vietējās pērk 29%.

Tikai importa olas vairāk izvēlas jaunieši - vecuma grupā no 18 - 29 gadiem tādu ir 2%. Interesanti, ka Rīgā, Latgalē un Kurzemē neviens no respondentiem nav atbildējis, ka pirktu importa olas.

41% aptaujāto pērk tikai vietējas izcelsmes mājputnu gaļu, 34% pārsvarā izvēlas vietējo mājputnu gaļu, vien 1% apzināti izvēlas tikai importa mājputnu gaļu.

Vairāk nekā divas trešdaļas iedzīvotāju jeb 76% uztrauc iespēja inficēties ar salmonellu, iegādājoties inficētu gaļu vai olas. Iespēja saindēties ar salmonellām nemaz neuztrauc vien 4% iedzīvotāju. Šāda patērētāju nostāja ir loģiska, jo īpaši neseno salmonellas uzliesmoju dēļ, kas notikuši nekvalitatīvu ievesto produktu dēļ.

Vēl vasarā Pārtikas un veterinārais dienests, uzsākot pastiprinātas pārbaudes importētajiem olu produktiem, atklāja vairākus gadījumus, kad produkti bija kontaminēti ar salmonellu. Attiecīgie produkti no tirgus tika izņemti un iespējamās sekas novērstas. Nepilnu mēnesi atpakaļ notikušās masveida saindēšanās gan bērnudārzos, gan tirdzniecības centrā Rīgā pierāda, cik svarīgi ir pārbaudīt ievesto un importēto produktu kvalitāti.

To, ka vietējās izcelsmes olas un putnu gaļa ir drošāka, uzskata 47% aptaujāto. 27% uzskata, ka izcelsmes valsts neietekmē drošību, ka produkts ir brīvs no salmonellām.

Vairāk nekā puse - 52% - respondentu pauduši nostāju, ka neatbalsta olu un putnu daļas importu. Pilnībā šo produktu importu atbalsta vien 7%.

Latvijas olu un putnu gaļas ražotāju asociācijas izpilddirektore Anna Ērliha: “Norstat pētījuma rezultāti ir iepriecinoši un nav nekāds pārsteigums, jo Latvijā pircēji uzticas vietējam ražotājam. Gan ražotājus, gan produktus regulāri pārbauda Pārtikas un veterinārais dienests, un pašiem uzņēmumiem ir jāveic virkne paškontroles pasākumu. Latvijā ražotie produkti jau gadiem ilgi pierādījuši sevi kā droši un garšīgi produkti. Protams, gribētos, lai vēl lielāks skaits cilvēku atbalstītu vietējos produktus un vietējos ražotājus, bet te mēs atduramies pie veikalu un uzcenojuma jautājuma. Bieži cilvēki uzsver, ka Latvijas produkti ir dārgāki, bet jāsaprot, ka ne jau ražotājs uzliek to cenu, par kādu produkts tiek tirgots veikalā.”



Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais