Gada inflācija oktobrī Latvijā - 2,3%

© PPE/SIPA/SCANPIX/LETA

Patēriņa cenas šogad oktobrī salīdzinājumā ar septembri Latvijā pieauga par 0,4%, bet gada inflācija - šogad oktobrī salīdzinājumā ar 2018.gada oktobri - bija 2,3%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Savukārt 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, oktobrī pieauga par 2,9%.

Statistikas pārvaldē informēja, ka 2019.gada oktobrī, salīdzinot ar septembri, precēm cenas palielinājās par 0,7%, bet pakalpojumiem cenas samazinājās par 0,3%, savukārt salīdzinājumā ar pagājušā gada oktobri precēm cenas pieauga par 1,9%, bet pakalpojumiem - par 3%.

Lielākā ietekme uz cenu izmaiņām 2019.gada oktobrī, salīdzinot ar septembri, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, apģērbiem un apaviem, mājokļa iekārtai, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, kā arī cenu kritumam dažādu preču un pakalpojumu grupā, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 1%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā sezonālo faktoru ietekmē bija svaigiem dārzeņiem (+13,5%) un svaigiem augļiem (+7,2%). Cenas palielinājās mājputnu gaļai (+1,9%), sieram un biezpienam (+1,2%), sviestam (+3,5%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+0,6%), konditorejas izstrādājumiem (+0,8%) un maizei (+0,6%). Savukārt lētāki bija kartupeļi (-6,7%), šokolāde (-2,9%), piens (-2,2%), augļu un dārzeņu sulas (-2,4%), piena produkti (-0,9%).

Turpinoties ziemas sezonas preču nonākšanai tirdzniecībai, cenas apģērbiem mēneša laikā pieauga par 4,7%, bet apaviem - par 0,5%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas mēneša laikā palielinājās par 0,2%. Cenas pieauga siltumenerģijai, materiāliem mājokļa uzturēšanai un remontam.

Mājokļa iekārtas grupā cenas mēneša laikā pieauga vidēji par 1,2%, ko, noslēdzoties akcijām, noteica cenu kāpums mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem.

Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi mēneša laikā kļuva lētāki par 0,6%. Cenas par 9,6% samazinājās kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas samazinājās vidēji par 1,3%, ko ietekmēja cenu kritums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, kā arī autotransportlīdzekļu apdrošināšanai.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais sadārdzinājums mēneša laikā bija rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, tabakas izstrādājumiem. Savukārt lētāki bija stiprie alkoholiskie dzērieni un viesnīcu pakalpojumi.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2019.gada oktobrī, salīdzinot ar 2018.gada oktobri, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, veselības aprūpei, kā arī cenu kritumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 2,6%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija maizei (+9,6%), konditorejas izstrādājumiem (+5,2%), kā arī miltiem un citiem graudaugiem (+7,2%). Cenas pieauga cūkgaļai (+10,4%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+4,7%), mājputnu gaļai (+2,7%) un gaļas izstrādājumiem (+5,3%). Dārgāki bija arī svaigi augļi (+3,7%), kartupeļi (+10,6%), šokolāde (+4,6%) un cukurs (+7,1%). Savukārt lētāks bija piens (-7,2%), piena produkti (-3,3%), siers un biezpiens (-1,7%) un kafija (-2,1%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 4,6%. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 4,5%, ko galvenokārt ietekmēja cenu izmaiņas alum. Tabakas izstrādājumi bija vidēji par 4,6% dārgāki.

Gada laikā ar mājokli saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 3,6%. Dārgāka kļuva elektroenerģija, siltumenerģija, atkritumu savākšana, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam, mājokļa īres maksa, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, kā arī mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi. Savukārt lētāka bija dabasgāze un cietais kurināmais.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 2,2%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums zobārstniecības pakalpojumiem, ārstu speciālistu pakalpojumiem, kā arī farmaceitiskajiem produktiem.

Ar transportu saistīto preču un pakalpojumu grupā būtiskākā ietekme uz cenu kritumu bija degvielai (4,4%), tostarp dīzeļdegvielai - par 4,7%, benzīnam - par 4,6% un auto gāzei - par 1,1%. Cenas samazinājās arī lietotām automašīnām. Savukārt vidējais cenu līmenis pieauga pasažieru aviopārvadājumiem, kā arī personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam.

Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi gada laikā kļuva dārgāki par 3,1%. Cenas palielinājās kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, televīzijas abonēšanas maksai.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumu cenas pieauga vidēji par 3,5%, ko galvenokārt ietekmēja restorānu un kafejnīcu pakalpojumu cenu sadārdzinājums par 3,9%. Ēdnīcu pakalpojumi bija dārgāki par 3,9%.

Būtiska ietekme uz cenu kāpumu gada laikā bija arī telekomunikāciju pakalpojumiem, apģērbiem, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem. Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās autotransportlīdzekļu apdrošināšanai.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.