Latvijā pieaugušas patēriņa cenas; gada inflācija augustā sasniegusi 3,2%

© Dmitrijs Suļžics/F64

Patēriņa cenas šogad augustā salīdzinājumā ar jūliju Latvijā pieauga par 0,2%, bet gada inflācija - šogad augustā salīdzinājumā ar 2018.gada augustu - sasniedza 3,2%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Savukārt 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, augustā pieauga par 3%.

Statistikas pārvaldē informēja, ka 2019.gada augustā, salīdzinot ar jūliju, precēm cenas palielinājās par 0,1%, bet pakalpojumiem cenas pieauga par 0,4%, savukārt salīdzinājumā ar pagājušā gada augustu precēm cenas pieauga par 3,2%, bet pakalpojumiem - par 3,1%.

Lielākā ietekme uz cenu izmaiņām 2019.gada augustā, salīdzinot ar jūliju, bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, apģērbiem un apaviem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, kā arī cenu kritumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas samazinājās par 0,4%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kritumu grupā sezonālo faktoru ietekmē bija dārzeņiem (-8,9%). Cenas samazinājās olām (-2,4%), augu eļļai (-2,9%), makaronu izstrādājumi (-2,5%), kā arī jogurtam (-1%). Savukārt dārgāka bija kafija (+2,9%), žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (+1%), konditorejas izstrādājumi (+1,7%), svaigas vai atdzesētas zivis (+8,4%), siers un biezpiens (+1,2%), tēja (+3,9%), olīveļļa (+5,9%), cūkgaļa (+0,8%) un maize (+0,4%).

Mēneša laikā apģērbiem vidējais cenu līmenis pieauga par 3,3%, savukārt apaviem - samazinājās par 3,4%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā pieauga par 1,7%, ko galvenokārt ietekmēja siltumenerģijas tarifa pieaugums par 6,4%. Palielinājās mājokļa īres maksa, kā arī sadārdzinājās cietais kurināmais.

Atpūtas un kultūras grupā cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 0,6%. Lielākā ietekme uz cenu pieaugumu bija kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem (+11%). Savukārt lētāka bija barība lolojumdzīvniekiem, kancelejas preces un zīmēšanas piederumi.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais sadārdzinājums bija restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem. Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, pasažieru pārvadājumiem pa jūru.

Savukārt 2019.gada augustā, salīdzinot ar 2018.gada augustu, lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, kā arī apģērbiem un apaviem.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 4,5%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija dārzeņiem (+28,9%). Gada laikā cenas pieauga maizei (+9,9%), konditorejas izstrādājumiem (+7,4%), kā arī miltiem un citiem graudaugiem (+17,3%). Dārgāka bija cūkgaļa (+12,1%), žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (+3,5%), kā arī gaļas izstrādājumi (+9,9%). Cenu līmenis pieauga arī šokolādei (+5,6%), svaigām vai atdzesētām zivīm (+10,6%) un saldējumam (+5,5%). Savukārt lētāki bija svaigi augļi (-7,8%) un kafija (-7,2%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 5,6%. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 5,6%, ko galvenokārt ietekmēja alus un stipro alkoholisko dzērienu cenu pieaugums. Tabakas izstrādājumu cenas kāpa vidēji par 5,6%.

Vienlaikus gan apģērbiem, gan apaviem vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 3,7%.

Gada laikā ar mājokli saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 3,9%. Dārgāka kļuva elektroenerģija, siltumenerģija, atkritumu savākšana, cietais kurināmais, mājokļa īres maksa, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam. Savukārt lētāka bija dabasgāze.

Atpūtas un kultūras grupā vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 3,5%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, televīzijas abonēšanas maksai un ziediem.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumu cenas gada laikā pieauga vidēji par 4,5%, ko galvenokārt ietekmēja restorānu un kafejnīcu pakalpojumu cenu sadārdzinājums par 5,1%. Ēdnīcu pakalpojumi bija dārgāki par 4,3%.

Būtiska ietekme uz cenu kāpumu gada laikā bija arī telekomunikāciju pakalpojumiem, pasažieru aviopārvadājumiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, zobārstniecības pakalpojumiem un ārstu speciālistu pakalpojumiem. Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās autotransportlīdzekļu apdrošināšanai.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.