Mopēdiem grib piemērot OCTA

Valsts sekretāru sanāksmē vakar izsludinātais grozījumu projekts Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā paredz piemērot OCTA arī mopēdiem, motorolleriem un specializētiem tūristu transportlīdzekļiem. Likumprojekta virzītāju – Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja – rīcībā gan nav informācijas, cik ceļu satiksmes negadījumu līdz šim ir izraisījuši mopēdisti.

Pašreizējā Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma redakcija paredz, ka visiem motocikliem, kas piedalās ceļu satiksmē, ir jābūt OCTA. Izņēmumi ir mopēdi un motorolleri ar motora tilpumu līdz 50 kubikcentimetriem. Šie transportlīdzekļi drīkst piedalīties ceļu satiksmē bez OCTA. Ja grozījumu projekts gūs valdības un Saeimas deputātu atbalstu, tad nākotnē arī mopēdiem, motorolleriem un specializētajam tūristu transportam būs jāiegādājas OCTA.

"Pašreizējā situācijā, ja ceļu satiksmes negadījumu ir izraisījis mopēda vai motorollera vadītājs, kuram saskaņā ar likumdošanu šobrīd nevajag iegādāties OCTA, negadījumā cietušie nevar saņemt zaudējumu atlīdzību no apdrošinātājiem. Atlīdzību var saņemt tikai tad, ja izdodas savstarpēji vienoties ar ceļa satiksmes negadījumu izraisījušo mopēda vai motorollera vadītāju vai arī tiesas ceļā, pieprasot segt radušos zaudējumus Civillikumā noteiktajā kārtībā. Tādēļ LTAB ir ierosinājis veikt grozījumus OCTA likumā, kas paredz, ka arī mazjaudīgiem mopēdiem vai motorolleriem ir nepieciešama OCTA, lai gadījumā, ja tie izraisītu negadījumu, cietušajiem radušos zaudējumus segtu apdrošinātājs," Neatkarīgajai skaidroja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja sabiedrisko attiecību konsultante Inese Ozoliņa. Pēc viņas teiktā, LTAB rīcībā gan neesot tādas informācijas, cik daudz ceļu satiksmes negadījumu ir izraisījuši mopēdisti. 1. augustā Ceļu satiksmes drošības direkcijā bija reģistrēti gandrīz 19 251 mopēds. Nepieciešamību OCTA piemērot arī mazjaudīgiem mopēdiem un motorolleriem LTAB skaidroja arī ar Eiropas Savienības direktīvu.

Grozījumi OCTA likumā paredz ieviest arī jaunu normu, kas apdrošinātājiem pēc brīvprātības principa ļaus veikt tiešo zaudējumu regulēšanu. Tādējādi ceļu satiksmes negadījumā cietušā transportlīdzekļa īpašnieks varēs pieteikt zaudējumus savam apdrošinātājam, ja tas būs pievienojies tiešo zaudējumu regulēšanas sistēmai. Savukārt apdrošinātājs aprēķinās un izmaksās apdrošināšanas atlīdzību par nodarītajiem zaudējumiem un pēc tam apdrošināšanas atlīdzību atgūs no zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības apdrošinātāja.

Grozījumi noteiks arī konkrētākus termiņus dažādu pienākumu izpildei apdrošinātājiem un klientiem. Piemēram, ar saskaņoto paziņojumu fiksēta negadījuma izraisītājam savs saskaņotā paziņojuma eksemplārs būs jāiesniedz desmit dienu laikā, nomainot līdzšinējo formulējumu "tiklīdz tas iespējams". Paredzēts arī, ka turpmāk negadījumos cietušajiem, lai saņemtu atlīdzību, nebūs jāiesniedz izziņas no VID, jo apdrošinātāji tās pieprasīs paši.

Šobrīd Latvijā darbojas 11 apdrošinātāju, kuriem ir tiesības veikt OCTA.

***

CSDD REĢISTRĒTO MOPĒDU SKAITS

2005. gada 1. janvāris 5943

2006. gada 1. janvāris 7284

2007. gada 1. janvāris 9664

2008. gada 1. janvāris 13 542

2009. gada 1. janvāris 17 130

2010. gada 1. augusts 19 251

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais