Lai nepieļautu to, ka nenotikušu koncertu vai pasākumu dēļ iedzīvotāji nevar atgūt naudu par nopirktām biļetēm, turpmāk biļešu pārdevēji no pasākumu organizatoriem prasīs nodrošinājumu.
Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) direktore Baiba Vītoliņa atklāj, ka iestāde jau apmēram desmit gadus saņem patērētāju sūdzības par nenotikušiem pasākumiem un par tiem atpakaļ nesaņemtām naudas summām. Pēc PTAC rīcībā esošās informācijas, ik gadu Latvijā ir apmēram trīs četri nenotikuši pasākumi, uz kuriem biļetes tikušas pārdotas, bet iedzīvotājiem vēlāk ir grūtības atgūt par biļetēm iztērēto naudu. Turklāt novērots, ka atsevišķu pasākumu rīkotāju koncerti tiek atcelti vairākkārt un patērētājiem netiek atgriezta par biļetēm samaksātā naudas summa. Piemēram, pēc SIA Biļešu serviss sniegtajiem datiem, 2018. gadā atceltu pasākumu dēļ patērētāji neatguva 50 040 eiro.
Lai izskaustu negodīgu komercpraksi pasākumu rīkošanas un biļešu tirdzniecības jomā, Ekonomikas ministrija (EM), PTAC, Latvijas Pasākumu producentu asociācija un nozares komersanti vakar parakstīja memorandu, kas paredz ciešāku PTAC un pasākumu rīkotāju sadarbību.
Ekonomikas ministrs Ralfs Nemiro (KPV LV) atzina, ka sadarbības memorands ir piemērs tam, ka problēmu risinājumu var rast sadarbībā ar uzņēmējiem, nevis uzspiežot tiem stingrāku regulējumu.
«Memoranda būtība paredz to, ka PTAC sniegs informāciju nozarei par negodīgas komercprakses gadījumiem un nozares dalībnieki pārtrauks jebkādu sadarbību ar negodīgo komersantu. Godīgas uzņēmējdarbības un augstākas patērētāju tiesību aizsardzības nodrošināšanā būtiska loma ir arī iedzīvotājiem, tāpēc aicinu arī pasākumu apmeklētājus ziņot PTAC par komersantu negodīgas rīcības gadījumiem,» uzsvēra R. Nemiro, pozitīvi novērtējot faktu, ka šīs idejas iniciators ir pati nozare.
Latvijas Pasākumu producentu asociācijas valdes priekšsēdētājs Guntis Ērglis-Lācis norādīja, ka negodīga komercprakse, neatmaksājot naudu patērētājiem par nenotikušiem koncertiem, grauj uzticību koncertu jomai kopumā, tādēļ sadarbībā ar EM ilgstoši strādāts, lai rastu saprātīgu risinājumu šai problēmai.
Saskaņā ar memorandu, nozares dalībnieki informēs PTAC un sniegs attiecīgus pierādījumus, ja to rīcībā nonāks informācija par iespējamu negodīgu komercpraksi, kā arī atturēsies no turpmāku darījumu veikšanas ar uzņēmēju, par kuru ir saņemta informācija no PTAC, ka šis uzņēmējs īsteno negodīgu komercpraksi. Tāpat nozares uzņēmumi, konsultējoties ar PTAC, apņēmušies izstrādāt labas prakses kodeksu. Savukārt biļešu pārdevēji apņēmušies sniegt PTAC informāciju par līgumiem, pārdoto pasākuma biļešu summu, patērētājiem atmaksāto summu, pasākumu organizatora rīcībā nodoto summu un citu informāciju, kā arī, slēdzot darījumus ar pasākumu organizatoriem, nodrošināt atbilstošu profesionālo rūpību, t.sk. prasot pietiekamu nodrošinājumu.
Biļešu servisa valdes locekle Līga Rubine Neatkarīgajai skaidroja, ka nodrošinājuma apjoma lielums nav noteikts. Izvērtējot situāciju un iepriekšējo sadarbību ar pasākumu organizatoru, nodrošinājuma lielumu noteiks katrs biļešu tirdzniecības uzņēmums pats. «Katrā ziņā pašreizējā iniciatīva un parakstītais memorands it tikai sākums. Laika gaitā vērtēsim, kādas izmaiņas vēl nepieciešamas,» sacīja L. Rubine.
Sadarbības memorandu par godīgu komercpraksi pasākumu rīkošanas un biļešu tirdzniecības jomā ceturtdien parakstīja EM, PTAC, Latvijas Pasākumu producentu asociācija, Biļešu serviss, SIA Arēna Rīga, SIA Bezrindas, SIA Ekase, SIA Untitled un SIA L Tips. Memorandu parakstījušās puses aicināja pievienoties šai iniciatīvai arī citus biļešu tirdzniecības un pasākumu organizēšanas nozares pārstāvjus.