"airBaltic" par preču zīmju lietošanu būtu nācies maksāt vairāk nekā miljonu latu gadā

Latvijas nacionālajai lidsabiedrībai AS "Air Baltic Corporation" ("airBaltic") par preču zīmju lietošanu "airBaltic" vadītāja Bertolta Flika piederošajam uzņēmumam SIA "Baltijas aviācijas sistēmas" būtu nācies maksāt vairāk nekā miljonu latu gadā, šodien raksta "Dienas Bizness".

SIA "Baltijas aviācijas sistēmas" konsolidētais 2009.gada pārskats liecina ne vien par milzīgām kredītsaistībām, kas izmantotas aizdevuma izsniegšanai pašam Flikam "airBaltic" akciju iegādei, bet arī par nodomiem gūt ieņēmumus no "airBaltic" par preču zīmju lietošanu.

Kā ziņots, pagājušā gada decembrī "airBaltic" par 9,136 miljoniem latu pārdeva savu zīmolu un ar to saistītas piecas preču zīmes Flika uzņēmumam SIA "Baltijas aviācijas sistēmas", kas "airBaltic" kontrolē 47,2%. Vienlaikus pārdotas arī preču zīmes "airBaltic.com", "airBaltic Travel.com", "airBaltic Hotels", "Baltic Miles" un "Baltic Taxi".

Tomēr ceturtdien satiksmes ministrs Kaspars Gerhards (TB/LNNK) un Fliks vienojās, ka "airBaltic" preču zīme jāatdod atpakaļ kompānijai, jo padome, pieņemot lēmumu par šo darījumu, nav pienācīgi izvērtējusi visus tā aspektus.

"airBaltic" gada pārskatā minēts, ka par "airBaltic" un "airBaltic.com" preču zīmēm aviokompānija maksā mainīgu licences ikmēneša maksu un pieņemot, ka vidējā summa par licencēm varētu būt 95 000 latu un vairāk, gadā "Baltijas aviācijas sistēmas" no "airBaltic" bija iecerējis saņemt vismaz 1,14 miljonus latu. Tādējādi iespējams, līdz šā gada jūlija beigām vien "Baltijas aviācijas sistēmas" no "airBaltic" saņēmušas aptuveni 700 000 latus, kas tagad, līdz ar Gerharda un Flika panākto vienošanos atcelt preču zīmju pārdošanas darījumu, varētu būt jāatmaksā, raksta "Dienas Bizness".

"airBaltic" pārstāvis Jānis Vanags laikrakstam norādījis, ka preču zīmju maksa neatbilst patiesībai, tomēr neatklāja, kāda tā ir.

"Baltijas aviācijas sistēmas" pārskats arī nesniedz pārliecību, ka uzņēmums, kura kontā 2009.gada beigās naudas atlikums bija 7600 lati, būtu spējīga samaksāt deviņus miljonus latu "airBaltic" par preču zīmju iegādi.

Tikai 2008.gada 22.decembrī dibinātajai SIA "Baltijas aviācijas sitēmas" 2009.gada 31.decembrī izveidojušās 24,02 miljonu latu kredītsaistības. Tostarp jau 2009.gada sākumā uzņēmums noslēdza līgumu par 20,2 miljonu eiro (14,2 miljonu latu) piesaisti no Latvijas Krājbankas (9,42 miljoni eiro) un "Snoras" (10,78 miljoni eiro). Vairāk nekā gadu Flikam piederošajam uzņēmumam bankām nekas nebija jāmaksā par kredīta izmantošanu, jo gada pārskatā minēts, ka kredītlīnijas atmaksas grafiks paredz aizdevuma summas pakāpenisku atmaksu, sākot no 2010.gada 1.augusta, kad jāatmaksā 2,02 miljoni eiro. Procentu likmes ir trīs mēnešu LIBOR eiro likme plus 4,5%. Kā aizdevuma nodrošinājums "Krājbankai" un "Snoras" kalpo visi uzņēmumam piederošie 47,2% "airBaltic" akciju, kuras savukārt Fliks ieguldījis sava uzņēmuma pamatkapitālā.

Līdz ar "airBaltic" pašu kapitāla palielinājumu par 30 miljoniem latu, kur "Baltijas aviācijas sistēmas" parakstījās uz 47,2% no emitētajām obligācijām (14,16 miljoni latu), Flikam piederošā uzņēmuma ieguldījums sasniedz 33,49 miljonus latu. No pārskatā minētā var secināt, ka banku aizdevumu uzņēmums izmantoja, lai tālāk aizdotu Flikam 14,096 miljonus latu "airBaltic" akciju iegādei, un paredzēts, ka Flikam aizdevums jādzēš 2010.gadā.

Ar kādu naudu "Baltijas aviācijas sistēmas" norēķinājušās par papildu ieguldījumiem "airBaltic" pašu kapitālā šogad, nav zināms, norāda "Dienas Bizness".

"Baltijas aviācijas sistēmas" divus miljonus eiro jeb 1,4 miljonus latu ir parādā arī meitasuzņēmuma "Baltic Aviation Services" filiālei Latvijā. Kiprā reģistrētā "Baltic Aviation Services" nodarbojas ar pilotu nomas pakalpojumu sniegšanu aviokompānijām, kas darbojas starptautiskajā gaisa satiksmē.

Parāds 9,136 miljonu latu apjomā "Baltijas aviācijas sistēmām" ir arī "airBaltic" par preču zīmju iegādi, un tieši šis darījums palīdzējis "airBaltic" pērn uzrādīt 10,617 miljonu latu peļņu, kas būtu pieklājīgs skaitlis, ja tiktu izmaksātas dividendes, kur Flikam piederošajam uzņēmumam tiktu pieci miljoni latu. Tomēr jau līdz ar valdības lēmumu par "airBaltic" pamatkapitāla palielināšanu šogad ticis lemts, ka dividendes netiks maksātas nedz no "airBaltic" 2009.gada, nedz 2010.gada peļņas, un tā tiks novirzīta iepriekšējo gadu zaudējumu segšanai.

Satiksmes ministra padomniece Inga Spriņķe laikrakstam sacīja, ka "airBaltic" akcionāru sapulce, kurā tiks apstiprināts kompānijas gada pārskats un peļņas izlietojums, notiks 30.augustā.

Pērn SIA "Baltijas aviācijas sistēmas" kopējie saimnieciskās darbības ieņēmumi bija vien 205 400 latu, tostarp jau ierēķinātie ieņēmumi no "airBaltic" par preču zīmju izmantošanu. Procentu izmaksas pērn sasniedza 771 300 latu, tostarp 670 600 latu veido procentu maksājumi par kredītiem, bet 10 670 lati samaksāti bankām komisijas maksās. Tādējādi Flikam piederošā uzņēmuma zaudējumi pirms nodokļiem pērn sasniedza 678 800 latu, bet, pateicoties atliktajam nodoklim 1,36 miljonu latu apjomā, "Baltijas aviācijas sistēmas" pērn strādājušas ar 681 000 latu peļņu.

Ekonomika

Kopš šā gada 2. decembra, baudot “Rīgas balzama” produkciju, tiek stiprināti Totenhemas kluba futbolisti un otrādi – gūstot kārtējos vārtus futbolā, kluba dalībnieki apliecina pateicību alkohola lietotājiem. Jūlijs Šeflers ieķīlājis “Rīgas balzama” aktīvus futbola kluba īpašniekam, atsaucoties uz Apvienotās Karalistes uzņēmumu reģistru, ziņo Krievijas ziņu platforma PBK.

Svarīgākais