NRA pēta: kā veikalos maksāsim ar telefonu

© Kaspars Krafts/F64 Photo Agency

Latvijā jau divus gadus bankas Citadele klienti uz veikalu var doties bez skaidras naudas vai pat bez bankas kartes, jo viņi veikalos var norēķināties ar telefonu, pat ar podziņtelefonu. Taču drīzumā arī daļa Swedbank klientu veikalos varēs norēķināties ar viedtālruni.

Finanšu nozares asociācijas veiktā Latvijas iedzīvotāju aptauja liecina, ka 41 procents Latvijas iedzīvotāju ir gatavi jau tuvākajā nākotnē maksāt ar telefonu vai citu valkājamo tehnoloģiju.

Jauna lietotne - jaunas iespējas

Jau tuvāko nedēļu laikā Swedbank plāno laist klajā savu jauno lietotni, kas aptuveni 300 000 Latvijas iedzīvotāju nodrošinās iespēju pie kases norēķināties ar viedtālruni. Bankas aplēses liecina, ka esošo Swedbank mobilo lietotni, kura līdz vasaras beigām automātiski atjaunosies uz jauno, šobrīd Latvijā izmanto jau 415 000 klientu. No tiem vairākums - apmēram 70 procenti - ir Android tālruņu īpašnieki, kuriem turpmāk būs iespēja maksāt ar tālruni, tātad iztikt ikdienā bez skaidras naudas vai pat bez maksājumu kartes.

Swedbank Klientu servisa pārvaldes vadītājs Vadims Frolovs uzsver, ka jaunajā lietotnē būs iestrādāta iespēja autorizēties un apstiprināt darījumus par summu līdz 100 eiro ar biometrisko autentifikāciju - pirksta nospiedumu vai sejas atpazīšanas tehnoloģiju. Savukārt ar atsevišķa logrīka palīdzību lietotāji varēs ērti apskatīt savu konta atlikumu, nemaz neatverot lietotni. Jaunajā lietotnē būs arī zibmaksājumi, kas ļaus lietotājiem veikt zibenīgus naudas pārskaitījumus ne tikai Swedbank lietotāju starpā, bet arī uz jebkuru citu banku, kas atbalsta zibmaksājumus. Savukārt mobilie bezkontakta maksājumi Android tālruņu īpašniekiem ļaus norēķināties par pirkumiem ar telefonu, fizisko norēķinu karti atstājot makā.

Swedbank klienti, kuri vēlas iepazīt jaunās lietotnes funkcijas jau tūlīt, Google Play vai App Store var lejupielādēt tās izmēģinājuma versiju - Swedbank 2019.

Citadeles divu gadu pieredze

Bankas Citadele valdes loceklis Vladislavs Mironovs Neatkarīgajai atklāj, ka Citadele iespēju par pirkumiem norēķināties ar viedtālruni piedāvā jau kopš 2017. gada. Sākumā pirkumiem ar telefonu varēja piesaistīt Mastercard un Maestro maksājumu kartes, savukārt šogad ieviesta iespēja pirkumus ar viedtālruni veikt arī VISA karšu īpašniekiem. «Klientu skaits, kas veic pirkumus ar viedtālruni, pakāpeniski, bet stabili pieaug. No savas pieredzes redzam, ka tie klienti, kas ir pamēģinājuši par pirkumiem maksāt ar viedtālruni, to dara arvien biežāk,» stāsta V. Mironovs. Citadeles dati liecina, ka maksājumu skaits ar viedtālruni vidēji mēnesī 2018. gadā bija par 52 procentiem lielāks nekā 2017. gadā, kad banka ieviesa šādu iespēju. Šā gada pirmajā ceturksnī vidējais maksājumu skaits mēnesī ir palielinājies par 26 procentiem, salīdzinot ar 2018. gada rādītājiem. Palielinās arī ar viedtālruni veikto pirkumu summa: ja 2018. gadā tā bija par 43 procentiem lielāka nekā 2017. gadā vidēji mēnesī, tad šogad tā ir palielinājusies par 14 procentiem, salīdzinot ar 2018. gada vidējo mēneša pirkumu summu.

«Citadeles mobilo lietotni esam attīstījuši tā, lai klienti paši brīvi varētu tajā noteikt savu maksājumu karšu izmantošanas risinājumus - ieslēgt un izslēgt bezkontakta maksājumus, ieslēgt un izslēgt pirkumus ar telefonu, iespēju izņemt skaidru naudu bankomātos, nomainīt kartes PIN kodu u.c. Mobilajā lietotnē klientam pašam ir iespējams arī izvēlēties un noteikt, par cik lielu pirkuma summu viņš ir gatavs norēķināties ar viedtālruni bez PIN koda ievades. Maksimālā summa bez PIN koda ievades ir 50 eiro. Drošības apsvērumu dēļ par pirkumiem, kas lielāki par 50 eiro, PIN koda ievadīšana ir obligāta. Mobilajā lietotnē klients pats brīvi jebkurā brīdī var arī ieslēgt vai izslēgt funkciju Pirkumi ar telefonu,» skaidro V. Mironovs.

Apmēram 80 procenti Latvijas viedtālruņu lietotājiem ir Android sistēmas viedtālrunis, tāpēc Citadele pirkumus ar viedtālruni primāri ieviesa tieši šo veidu viedtālruņu lietotājiem. Savukārt tie Citadeles klienti, kas ir iPhone lietotāji vai kuriem ir podziņtelefons, var norēķināties ar viedtālruni, piestiprinot tam uzlīmi.

Maks aprocē vai viedpulkstenī

Citadele kopš 2017. gada nodrošina arī iespēju maksāt ar tādām valkājamām tehnoloģijām kā aproci. «Ar viedtālruni, aproci vai uzlīmi cilvēki lielākoties iegādājas nelielus, ātrus pirkumus mazumtirdzniecības veikalos, degvielas uzpildes stacijās un aptiekās. Šādas valkājamās tehnoloģijas cilvēki visbiežāk izmanto, dodoties pastaigās un sportiskās aktivitātēs, kad naudas maku nav ērti ņemt līdzi vai tas aizmirsies,» atklāj V. Mironovs.

Arī Swedbank drīzumā piedāvās bezkontakta norēķinus ne tikai ar bankas karti vai viedtālruni. «Tā kā arvien vairāk klientu pauž vēlmi un gatavību norēķināties ne tikai ar telefonu, bet arī citām viedierīcēm (piemēram, sporta aprocēm un viedpulksteņiem), Swedbank klientus gaida arī citi jaunumi - jau drīzumā bezkontakta norēķini būs pieejami ierīcēs, kas atbalsta FitBit Pay un Garmin Pay funkcionalitāti. Vienlaikus tiek attīstītas arī citas tehnoloģijas, lai pasaulē populāras ikdienas norēķinu iespējas padarītu pieejamas arī Latvijas iedzīvotājiem,» stāsta V. Frolovs.

Citadele, kas pirmā Latvijā ieviesa iespēju maksāt ar viedtālruni, aproci un uzlīmi, atvērt kontu attālināti mobilajā lietotnē ar selfiju, apstiprināt maksājumus ar sejas un pirksta nospieduma atpazīšanu, turpina strādāt pie virknes jaunu risinājumu. «Starp mūsu plāniem ir, piemēram, tādi risinājumi kā maksājumi uz telefona numuru, Apple Pay pakalpojumu pieejamība, un citi,» atklāj V. Mironovs.

Svarīgākais