Maizes tirgus Latvijā gada laikā pieaudzis par 2,5 procentiem, lielākoties pateicoties jauniem maizes veidiem, ko sarūpējuši cepēji, piemēram, maizei ar samazinātu cukura daudzumu, bez rauga, gatavotu ar jogurtu, dārzeņiem, sēklām vai citiem labumiem. Latvija ir maizes ēdāju zeme, jo ikdienā vai vismaz pāris reizes nedēļā to ēd 91 procents Latvijas iedzīvotāju un tikai viens procents iedzīvotāju maizi neēd vispār.
Maizes ražotāji cer, ka arī šogad maizes tirgū turpināsies izaugsme. Optimismu rada tas, ka rudzu maizes patēriņš Latvijā pēdējos gados sācis augt. To sekmējis rudzu maizes piedāvājuma daudzveidīgums, piemēram, rudzu maize bez rauga, ar dabisko ieraugu, no pilngraudu vai rupjā maluma miltiem utt.
Populārākā - rudzu maize
«Mēs redzam, ka maizes tirgus noteikti pieaugs. Klasiskās baltmaizes segments nedaudz stagnē vai pat tajā ir neliels kritums, jo cilvēki vairāk izvēlas maizi ar pievienoto vērtību, kurai klāt ir pievienotas, piemēram, sēklas vai kādi citi labumi,» sacīja Latvijas maiznieka valdes loceklis Māris Daude.
Taču, pat neskatoties uz baltmaizes popularitātes samazināšanos, šis maizes veids joprojām ir viens no visvairāk pirktākajiem. Maizes ražotāja Latvijas maiznieks veiktās aptaujas (sadarbībā ar pētījumu centra Norstat) dati liecina, ka baltmaizi kā populārāko izvēlas aptuveni 18 procenti pircēju. Savukārt 31 procents aptaujāto priekšroku lielākoties dod rudzu maizei. Sēklu maizei uzticīgi ir 28 procenti aptaujāto. Saldskābmaize un tostermaize popularitātes ziņā atpaliek.
Cena joprojām svarīga
Viens no iespējamiem iemesliem tieši šādam maizes izvēles sadalījumam ir cena. Aptaujā atklāts, ka 51 procents Latvijas iedzīvotāju, pērkot maizi, pievērš uzmanību tās cenai, savukārt katram ceturtajam (jeb 25 procentiem) ir svarīgi, kurai maizes šķirnei ir akcija.
Līdzīgu tendenci atklāj arī Fazer 2016. gadā sadarbībā ar SKDS veiktais pētījums: proti, maizes cena Latvijas iedzīvotājiem ir būtisks faktors, kas liek izvēlēties vienu vai otru veidu. Maizi ar akcijas cenu 2016. gadā izvēlējās 35 procenti aptaujāto iedzīvotāju, turklāt tieši šie pircēji visvairāk maizi patērē ikdienā.
Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja asoc. prof., Dr.oec. Ingūna Gulbe, apkopojot informāciju par pārtikas produktu cenu izmaiņām, secinājusi, ka jūnija otrajā nedēļā
tostermaize salīdzinājumā ar tādu pašu periodu pērn sadārdzinājusies par 27 procentiem. Viņa gan uzsver, ka maizes cenas šajā nozarē valdošās konkurences dēļ ilgstoši ir bijušas zemas. «Tā kā pagājušajā gadā pieauga graudu cenas pasaulē, tad arī pie mums ir palielinājušās miltu cenas. Maizes cenas kāpums arī daļēji ir saistīts ar miltu cenām, bet vairāk ar citu resursu cenu kāpumu,» sacīja I. Gulbe.
Vairāk nekā pusei no visiem maizes pircējiem būtisks maizes izvēles faktors ir arī tās ražotājvalsts.
Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju vēlas ēst Latvijā ceptu maizi, nevis ievestu no citurienes. Turklāt, jo vecāks respondents, jo šis uzstādījums kļūst arvien svarīgāks.
Dāmas izvēlas nesaldinātu maizi
Nedaudz mazāk nekā trešā daļa pircēju atklāj, ka viņiem svarīgs ir arī šķiedrvielu daudzums konkrētajā maizes veidā. Sievietēm šķiedrvielu daudzums maizē rūp divtik vairāk nekā vīriešiem. (Šis faktors ir būtisks 40 procentiem dāmu un 19 procentiem kungu.) Tāpat sievietēm arī vairāk nekā vīriešiem rūp cukura daudzums maizē - šim apstāklim uzmanību pievērš 24 procenti daiļā dzimuma un 14 procentu stiprā dzimuma pārstāvju.
Latvijas maiznieks lepojas, ka par Gada preci 2018 kļuvušas uzņēmumā ražotās porciju maizītes Maiziņš, kuru gatavošana uzsākta salīdzinoši nesen. Atbilstību Gada preces nosaukumam Latvijas Tirgotāju asociācija nosaka dažādās preču kategorijās, aptaujājot nozīmīgākos tirgotājus, kā arī iepazīstoties ar tirgus izpētes datiem.
Arī starptautiskā tirgus un patērētāju pētījumu uzņēmuma Nielsen rīkotajā gada balvā Labākais jaunais produkts 2018 maizes izstrādājumu kategorijā šogad uzvaras laurus plūcis viens no Latvijas maiznieka Maiziņa veidiem - siera Maiziņš. Šajā produktu sērijā šobrīd ir astoņu veidu porcijmaizes, tostarp rudzu, sēklu, proteīna, grieķu jogurta u.c. Pavasarī porcijmaizīšu sērijai pievienojās arī burgera Maiziņš. Lai izveidotu jauno produktu līniju, kas ir viena no jaudīgākajām Baltijā, uzņēmuma attīstībā iepriekšējos divos gados investēti vairāk nekā 5,5 miljoni eiro.
Kopumā maizi ikdienā vai reizi nedēļā ēd 91 procents Latvijas iedzīvotāju un tikai viens procents to uzturā nelieto vispār. Pirms trim gadiem Fazer Latvija un SKDS veiktajā aptaujā tika secināts, ka 81 procents Latvijas iedzīvotāju ēd maizi katru dienu vismaz reizi dienā, četri procenti - reizi nedēļā, bet maizi neēd vispār divi procenti Latvijas iedzīvotāju.