Vairāk ieved lietotus auto

© Arnis Kluinis

Kaut arī lietoto automašīnu tirdzniecība nav atjaunojusies iepriekšējā apjomā, pircējiem vismaz ir parādījusies interese par auto iegādi. Tas steidzina automobiļu tirgotājus piepildīt plačus ar automašīnām, kas tikko atvestas no Vācijas, Francijas, Itālijas, Beļģijas un citām valstīm.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati par pirmo reizi reģistrētiem auto liecina, ka pērn jūlijā reģistrētas 1670 vieglās automašīnas, bet šā gada jūlijā pat par 61 procentu vairāk – 2694. Kopumā šā gada pirmajos septiņos mēnešos Latvijā pirmo reizi reģistrēti 12 588 vieglie automobiļi, bet pērn tādā pašā laikā – 10 304 automašīnas.

Lietotu automobiļu tirgotāju asociācijas prezidents Uģis Vītols CSDD datus vērtē piesardzīgi. "Tas, ka šogad salīdzinājumā ar pagājušo gadu ir vairāk pirmo reizi reģistrētu automašīnu, vēl nenozīmē, ka automašīnas tiek vairāk pirktas. Ja, piemēram, kāds automašīnu tirgotājs ieved ar treileri astoņas mašīnas Latvijā, tās tiek reģistrētas CSDD, tomēr nav tā, ka uzreiz visas tiek pārdotas," skaidro U. Vītols.

Tirgus pildās

Lai gan šogad automašīnu iegāde nav ne tuvu trekno gadu histēriskajai iepirkšanās kārei, tomēr vismaz pēdējo mēnešu laikā ir palielinājusies pircēju interese par labām mazlietotām automašīnām.

"Pagājušajā gadā ļoti daudz mašīnu tika izvests no Latvijas, un auto tirgotāji, būdami neziņā par ekonomikas attīstību, arī necentās steidzīgi piepildīt patukšotos tirgus plačus. Līdz jūnijam gandrīz visi auto tirgotāji nogaidīja. Taču, jūtot, ka pircēju interese par automašīnu iegādi palielinās un ka pircējus īsti neapmierina knapais piedāvājums, auto tirgotāji tās atkal sākuši importēt. Šobrīd notiekošo varētu nosaukt par tirgus piepildīšanu. Darījumi notiek, bet daudz piesardzīgāk nekā treknajos gados," atzīst U. Vītols.

Cieņā ekonomiski auto

Pēc viņa vērtējuma, joprojām visvairāk tiek pirktas lētas lietotas automašīnas – no pāris simtiem līdz 1000 latiem – vai arī no ārzemēm ievestas automašīnas 2000 līdz 6000 eiro robežās.

"Dārgas automašīnas pašlaik pērk maz. Taču arī šajā segmentā notiek darījumi. Ja tirgotājs spēj piedāvāt izdevīgāku cenu nekā citi tirgotāji vai ir īpaši labs piedāvājums, tad arī dārgākas automašīnas tiek nopirktas," skaidro U. Vītols.

Par spīti šīs vasaras karstumam, lietotas automašīnas izvēlē kondicionieris vai kāds papildu aprīkojums neesot noteicošais. Joprojām svarīgākais ir cena, par kādu auto iespējams iegādāties.

"Interese par kondicionieriem un citām ekstrām automašīnā bija ļoti jūtama treknajos gados, kad automobiļi tika iegādāti lielākoties līzingā vai kredītā. Ja cilvēki tērē savus līdzekļus, nevis aizņemtus, tad, protams, izvēle ir daudz pragmatiskāka. Uz Eiropas ceļiem līdzās jaunām automašīnām ir arī daudz lietotu automašīnu. Tas, ka pirms neilga laika pie mums tika deklarēts, ka nav vērts pirkt lietotas automašīnas, bija tā laika izdomājums, kurā bija ieinteresētas atsevišķas personas," uzsvēra U. Vītols.

Jaunās pērk maz

Arī jaunas automašīnas tiek pirktas daudz piesardzīgāk nekā pirms gada vai diviem. Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas dati liecina, ka no 1. janvāra līdz 30. jūnijam nopirktas 2048 jaunas vieglās automašīnas, pērn tādā pašā laika posmā – 2468. Tiesa, jūnijā situācija ir nedaudz uzlabojusies: pērn jūnijā pārdotas 476 jaunas automašīnas, šā gada jūnijā – 556 jauni spēkrati. Visvairāk šā gada pirmajā pusē pirktas Toyota un Volkswagen automašīnas, lai gan salīdzinājumā ar 2009. gadu arī šo automašīnu marku tirdzniecība ir sarukusi attiecīgi par 14 un 21 procentu.

Svarīgākais